تاکید غرب و مخالفان بر حل بحران سوریه بدون اسد/پیلای اقدام فوری و بین‌المللی را خواستار شد

۲۹ام بهمن ،

به رغم تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه رهبران اروپا بار دیگر برکناری بشار اسد از قدرت و انتقال سریع قدرت در این کشور را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اینترنتی النشره، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس در کنفرانسی در خصوص مساله دفاع کشورهای حوزه خلیج فارس در ابوظبی در امارات تاکید کرد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باید هر چه سریعتر و بدون استفاده از گزینه نظامی از قدرت برکنار شود.

هاموند با تاکید بر لزوم برکناری اسد عنوان داشت: این مساله به سبب اوضاع ناآرام سوریه و پیچیده‌تر شدن بحران این کشور در پی افزایش تعداد آوارگان سوری است. چیزی که در حال حاضر در سوریه رخ می‌دهد در حقیقت فاجعه‌ است که بحران انسانی آن را شدت می‌دهد. نظام سوریه باید اوضاع نابسامان انسانی در این کشور را درک کند.

وزیر دفاع انگلیس همچنین عنوان داشت: ما همه گزینه‌های خود را دربارهٔ سوریه حفظ می‌کنیم اما تمایل داریم که در سوریه تغییری از داخل این کشور اتفاق بیفتد تا بتوان شرایطی مناسب برای تغییر سوریه بدون دخالت نظامی ایجاد کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه نیز در اظهاراتی مداخله جویانه خواهان اقدامی جدی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه بدون حضور بشار اسد شد.

وی گفت: باید برای آغاز عملیات انتقالی در سوریه بدون حضور بشار اسد اقداماتی جدی اتخاذ شود. با توجه به هزینه گزاف و بهای سنگینی که ملت سوریه تاکنون پرداخت کرده‌اند بیش از هر زمان دیگری این مساله ضروری است که اقدامات برای آغاز انتقال سیاسی در سوریه و روند انتقالی بدون حضور بشار اسد اتخاذ شود. تغییر در سوریه باید با روند انتقالی بدون حضور اسد آغاز شود.

ائتلاف مخالفان سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که بشار اسد و رهبران سوریه جزئی از راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران این کشور نیستند.

در این بیانیه که بخش‌هایی از آن در پایگاه اجتماعی فیس بوک انتشار یافت، آمده است: اسد و رهبران امنیتی و نظامی سوریه مسئول تصیماتی می باشند که سوریه را تاکنون به این وضعیت کشانده لذا این اشخاص جزئی از راهکار سیاسی در سوریه نیستند و باید به خاطر جنایاتی که مرتکب شده‌اند مجازات شوند.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: راهکار سیاسی و آینده سوریه یعنی حضور همه مردم و احزاب سیاسی، مدنی و اجتماعی در ساختن کشور بدون حضور کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است. راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه باید در برگیرنده تحقق اهداف انقلاب مردم در برقراری عدالت، آزادی و عزت باشد و بتواند وحدت ملی و سیاسی سوریه را حفظ کند.

ائتلاف ملی مخالفان سوریه همچنین اعضای شورای امنیت به ویژه روسیه و آمریکا را به فراهم کردن شرایط برای نظارت بین‌المللی مناسب و ارائه تضمین‌های کافی در خصوص عملیات انتقالی و راهکار سیاسی در سوریه فراخواند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد: نظام سوریه با تحقق روزافزون پیشرفت مخالفان سوری تحت فشار بسیاری قرار گرفته است.

نولاند در این اظهارات خود از بشار اسد خواست تا در صورتی که برای آینده بهتر سوریه اهمیت قائل است اجازه آغاز عملیات سیاسی را بدهد.

بنا به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، نولاند در مصاحبه مطبوعاتی‌اش گفت: مخالفان سوریه طی هفته قبل پیشرفت‌های چشمگیری در سوریه به دست آورده‌اند به نحوی که دولت سوریه کنترل فرودگاه‌های این کشور را از دست داده است. آمریکا منتظر تغییرات در اوضاع سوریه است اما تلاش کنونی ما تقویت ائتلاف مخالفان سوریه و ارتباط این گروه با گروه‌های سیاسی در داخل سوریه است چرا که با وجود آنها می‌توان در روند انتقالی قدمی رو به جلو برداشت.

همچنین ناوی پیلای، کمیسیونر امور بشردوستانه سازمان ملل نیز گفت: بشار اسد باید به اتهام ارتکاب جنایات جنگی مورد تحقیق قرار گیرد. بار دیگر می‌خواهم اسد به خاطر اقداماتی که نیروهایش در جنگ داخلی سوریه که بنا به نقل از سازمان ملل نزدیک به ۷۰ هزار تن در ۲۲ ماه قبل کشته برجای گذاشته در دادگاه کیفری بین‌المللی مورد بازخواست قرار گیرد.

پیلای دربارهٔ تحقیقات از اسد دررابطه با ارتکاب جنایات جنگی گفت: هنوز تحقیقی در این باره از وی صورت نگرفته اما این مساله ضروری است. این خواسته‌ای است که از ۱۸ ماه قبل مطرح شده و بر ادله و اسنادی استناد دارد که نشان می‌دهد نیروهای اسد و نیروهای امنیتی به همراه نیروهای هم‌پیمان آنها مرتکب جنایات جنگی و ضد بشری در سوریه شده‌اند لذا شورای امنیت باید پرونده اسد را به دادگاه کیفری بین‌الملل ارجاع دهند.

پیلای در پایان خواهان اقدامی فوری و بین‌المللی در خصوص سوریه شد.

در همین حال ، سازمان برنامه‌ جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد: حدود ۴۰ هزار تن در پی درگیری‌های خونین در سه روز قبل از شهرک الشدادی در شرق سوریه گریخته‌اند.

همچنین یکی از مسئولان فرماندهی نیروی دریایی روسیه نیز اعلام کرد: خبرها انتشار یافته مبنی بر اینکه رزمایش‌ها و تمرینات نظامی کشتی‌های جنگی روسیه در شرق دریای مدیترانه به حوادث سوریه ارتباط دارد کذب محض است.

وی افزود: هیچ ارتباطی میان مانور ناوگان روسیه در شرق مدیترانه با وضعیت سوریه وجود ندارد.

درگیری‌ها در سوریه از ۲۳ ماه قبل تاکنون آغاز شده و به رغم تلاش‌ها برای حل و فصل بحران‌ این کشور همچنان درگیری‌ها در مناطقی از این کشور ادامه دارد به نحوی که تاکنون هزاران تن کشته و میلیون‌ها تن دیگر در داخل و خارج از سوریه آواره شدند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.