تاکید مهمانپرست بر لزوم گسترش همکاری دانشگاه‌های ایران و ارمنستان

۸فروردین ۱۳،

DSC_7048.jpg

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) با رییس دانشگاه دولتی ایروان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به ایروان، طرفین در این دیدار بر ضرورت گسترش ارتباطات و همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران و ارمنستان تاکید کردند.

«آرام سیمونیان» رییس دانشگاه دولتی ایروان نیز خواستار افزایش شمار دانشجویان ایرانی در ایروان، ارتباط گسترده‌تر میان موسسات آموزش عالی ایران و ارمنستان و همکاری‌های مشترک میان دانشگاه‌ها در زمینه‌های زمین‌شناسی، زلزله‌شناسی، چاپ کتاب و ارتباط بیشتر استادان و دانشجویان دانشگاه‌های دو کشور شد.

مهمانپرست نیز در این دیدار اظهار کرد: ایران هم‌اکنون دارای ۴۵ میلیون نفر جمعیت زیر ۳۵ سال است و از این‌رو کشوری جوان و دارای ظرفیت بالای دانشگاهی محسوب می‌شود و به همین سبب از افزایش همکاری‌های دانشگاهی با کشورهای دیگر استقبال می‌کند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: هم‌اکنون جایگاه دانشگاه‌های ایران در سطح جهان بسیار خوب است و با وجود فشارها و تحریم‌های سیاسی که دسترسی دانشجویان ایرانی را به رشته‌ها و منابع علمی کم کرده است، دانشجویان ایرانی به سبب پشتکار و دانش خود در همان رشته‌ها بیشتر پیشرفت کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به روابط تهران – ایروان افزود: روابط دو کشور ایران و ارمنستان هم‌اکنون در سطح خوبی است اما باید این روابط به بالاترین سطح خود برسد. در این زمینه افزایش سفرهای دانشجویی، تبادل هیات‌های دانشجویی و کاهش هزینه‌های سفرهای دانشجویی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی دو کشور همچون خوابگاه و سرویس غذای دانشجویی بسیار موثر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پس از این دیدار، با «گورگن ملیکیان» رییس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان در این دیدار ضمن ارائه درخواست سفر دانشجویان این دانشگاه به ایران برای تجربه‌آموزی گفت: این دانشجویان در این سفرها با تاریخ و تمدن ایرانیان بیش از پیش آشنا خواهند شد.

مهمانپرست نیز در پاسخ به این درخواست یادآور شد که قرارداد همکاری با دانشگاه‌های ایران باید از طریق مکاتبات دانشگاهی صورت گیرد، اما در این زمینه دانشجویان به دو شکل “گذراندن دوره‌های آموزشی” و “دانشجو – توریست” می‌توانند به ایران سفر کنند و برای کاهش هزینه‌ها از خوابگاه و امکانات دانشجویی دانشگاه‌ها استفاده کنند.

همچنین «گارنیک آستاتوریان» رییس کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان در این دیدار در مورد فعالیت‌های این مرکز توضیحاتی ارائه داد.

وی اظهار کرد: انتشار یافتن مجله ایران – قفقاز با درجه علمی “آی.اس.آ ی” و انجام فعالیت‌های ایران‌گرایی به همراه تحقیقات گسترده برای شناساندن قومیت‌های ایرانی از جمله مهمترین فعالیت‌های این مرکز است.

مهمانپرست نیز در جمع استادان و محققان کرسی ایران‌شناسی این دانشگاه تاکید کرد: باید جلوی فتنه‌ها در منطقه گرفته شود و با هوشیاری عمل کرد زیرا کشورهای مستقل در صورت هوشیاری می‌توانند به قدرت تعیین‌کننده در منطقه تبدیل شوند تا در آینده نظام عادلانه‌تری در جهان حاکم شود.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه فردا (چهارشنبه) با وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.