تاکید وزیر امور خارجه بر گسترش موسسات تحقیقاتی و کانون‌های اندیشه

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
نخستین نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه روابط بین‌الملل با وزیر امور خارجه تحت عنوان «پیوستار علمی حوزه ایران برای طرح در نشست مجمع عمومی سازمان ملل» برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست با تشکر از حضور اساتید و اعضای انجمن ایرانی روابط بین‌الملل با اشاره به این‌که «حوزه سیاست خارجی، حوزه دقت و نظر است»، برگزاری این‌گونه هم‌اندیشی‌ها را نشان دهنده توجه مدیریت ارشد وزارت امور خارجه بر ضرورت ارتباط با دانشگاه و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی قلمداد کرد.

وی با تاکید بر این‌که «سرمایه فکر و فهم و درک، سرمایه‌ای است که بهره‌گیری از آن ضروری است» افزود: برگزاری این نشست‌ها در دو حوزه قابل تامل است؛ یکی در حوزه آگاهی عمومی و مردمی که نسبت به روابط خارجی و مسائل بین‌المللی وجود دارد و حتما باید سیاست عقلانی در بستر افکار عمومی آشنا به تحولات روز شکل بگیرد؛ حوزه دوم، همکاری با دستگاه سیاست خارجی در راستای ارائه نظر از یک سو و نقد نظر از سوی دیگر است و توجه به ارائه دیدگاه‌ها برای دستگاه سیاست خارجی بسیار دارای اهمیت است.

وی برگزاری نشست مزبور را یک نقطه آغاز همکاری دستگاه سیاست خارجی و اساتید حوزه روابط بین‌الملل خواند و خاطرنشان کرد: درهای مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه بر روی همه اندیشمندان داخلی و خارجی در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل باز است و برگزاری دوره‌ای این نشست‌ها، مورد تاکید وزارت امور خارجه قرار دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی خارجی و استاد روابط بین‌الملل افزود: با توجه به حضور جمع کثیری از اساتید و دانش‌آموختگان رشته روابط بین‌الملل و حوزه‌های مرتبط در میان نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، حضور این نمایندگان در جلسات هم‌اندیشی در آینده در ایجاد فهم مشترک و پیشبرد اهداف ملی از طریق سیاست‌های کارشناسی شده نقش بسزایی خواهد داشت.

وی بر توسعه و گسترش موسسات تحقیقاتی و کانون‌های اندیشه به عنوان پشتوانه دیپلماسی کشور و ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب از سوی اساتید و دانشجویان حوزه روابط بین‌الملل تاکید کرد.

در ابتدای این نشست، صبوری دبیر انجمن ایرانی روابط بین الملل ضمن قدردانی از توجه ویژه وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی، استاد روابط بین‌الملل و از اعضای موسس انجمن ایرانی روابط بین‌الملل به برگزاری این‌گونه نشست‌های دوره‌ای، هدف اصلی چنین هم‌اندیشی‌هایی را تعامل مستقیم اساتید و دانشگاهیان با وزارت امور خارجه توصیف کرد.

همچنین قربانی به عنوان رییس انجمن مزبور با اشاره به ضرورت پیوند میان دستگاه سیاست خارجی و اساتید حوزه روابط بین‌الملل، ابراز امیدواری کرد، این رویکرد بتواند در ارتقاء منافع ملی و دیپلماسی کشور موثر واقع شود.

وی افزود: نگاه ما این است به اندیشمندان در حوزه علمی و تئوری احترام گذاشته شود و قدم‌های موثری را در عرصه روابط بین‌الملل برداریم.

در ادامه، اساتید حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه‌هایی همچون برگزاری جلسات دوره‌ای در موضوعات تخصصی، توجه ویژه به اهمیت رسانه‌ها و افکار عمومی در سیاست خارجی‌، مشارکت بیشتر رسانه‌های کشور در این‌گونه بحث‌ها، نگاه ویژه به نقش زنان، اخلاق و خانواده در عرصه سیاست خارجی، احیای روابط بین دانشگاه و سیاست خارجی کشور، توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی و تقویت بعد اقتصادی سیاست خارجی و ارتقاء‌جایگاه ایران در نظام بین‌المللی پرداختند.

این نشست با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، معاونان وزارت امور خارجه، اعضاء‌ هیات مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل، اعضای کمیته بین‌الملل کمیسیون انجمن‌های علمی کشور و اساتید روابط بین‌الملل در حوزه‌های مختلف، روز پنجشنبه در محل سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی برگزار شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.