تایید بنزین ۱۰۰۰ تومانی توسط احمدی نژاد

تایید بنزین ۱۰۰۰ تومانی توسط احمدی نژاد

رئیس جمهور در یکصدمین سفر استانی هیئت دولت در استان خراسان رضوی با وجود تکذیب افزایش قیمت بنزین به لیتری ۲۰۰۰ هزار تومان اما به طور تلویحی بنزین ۱۰۰۰ تومانی را تایید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی«ممتاز»به نقل از مهر، همزمان با داغ شدن تنور گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت جدید حامل‌های مختلف انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سناریوی نهایی نحوه عرضه و قیمت بنزین به عنوان پر طرفدارترین حامل انرژی کشور در فاز دوم اجرای این جراحی اقتصادی آخرین مراحل کارشناسی و مطالعاتی خود را در دولت پشت سر می‌گذارد.

پیگیری‌های مهر حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر جلسات و نشست‌های متعددی بین مسئولان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد هدفمندی یارانه‌ها و برخی از مسئولان اقتصادی دولت برای تعیین تکلیف قیمت بنزین در حال انجام است.

از سوی دیگر تصمیم اخیر دولت برای حذف بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره‌سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت هم احتمال تک نرخی شدن قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی را قوت بخشیده است اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هدف از حذف بنزین ۱۰۰ تومانی را پایش بیشتر سامانه هوشمند سوخت عنوان می‌کند.

بر این اساس از ابتدای خرداد ماه سالجاری به طور رسمی بنزین با دو نرخ نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و آزاد ۷۰۰ تومانی در سطح جایگاه‌ها عرضه می‌شود که در صورت افزایش ۲۰ درصدی بهای این فرآورده نفتی قطعا در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین آزاد به مرز یکهزار تومان در هر لیتر افزایش می‌یابد.

با این وجود علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا با انتقاد از برخی از سیاست‌های دولت بریا افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های مختلف انرژی از افزایش قیمت بنزین تا سقف ۲۰۰۰ تومان در هر لیتر خبر داده است.

چند ساعت پس از این اظهار نظر بنزین رئیس مجلس، نهاد ریاست جمهوری افزایش قیمت بنزین به لیتری دو هزار تومان را تکذیب کرد و یادآور شد: دولت هیچگاه و در هیچ یک از برنامه‌های خود چنین ارقامی را در نظر نداشته است.

 

احمدی‌نژاد بنزین ۱۰۰۰تومانی را تلویحا تایید کرد

دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در یکصدمین سفر استانی هیات دولت به استان خراسان رضوی با اشاره به کاهش مصرف بنزین پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حدود ۵۹ میلیون لیتر در روز از عزم جزم دولت برای اجرای کارشناسی شده فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

رئیس کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه با وجود ورود حدود سه میلیون دستگاه موتورسیکلت و خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اما رشد مصرف بنزین منفی بوده است، تصریح کرد: اگر هدفمند کردن یارانه‌ها نبود باید روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردیم که بیش از ۷۵ میلیون لیتر آن باید از خارج وارد می‌شد.

وی همچنین در واکنش به اعلام افزایش قیمت بنزین به ۲ هزار تومان، تاکید کرد: ” گفته‌اند که قیمت بنزین به لیتری ۲ هزار تومان می‌رسد آنها با این سخنان بهانه دست اخلال ‌گران می‌دهند. این مسائل از اساس دروغ است و در واقع با این سخنان بازار به هم می‌ریزد اما در پایان برنامه حداکثر قیمت بنزین ممکن است به نصف این مقدار برسد.

پیش از این هم محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هم با وجود تکذیب سناریوهای بنزین ۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی از تکذیب افزایش قیمت بنزین به لیتری یکهزار تومان در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خودداری کرده بود.

عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هم پیشتر در گفتگو با مهر از ارائه سناریوهای مختلف بنزینی به رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد: شخص رئیس جمهور تغییرات جدید بنزینی را تعیین می‌کند، ضمن اینکه افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان یکی از این سناریوهاست.

 

مجلس به بنزین ۱۰۰۰تومانی رضایت داد

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس هفته جاری در گفتگو با مهر بهترین قیمت برای بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانهها را ۱۰۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: امسال سال دوم اجرای این قانون تلقی می شود از این رو بهترین قیمت برای بنزین سهمیه‌ای۷۰۰ تومان و برای بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان است.

عباسعلی نورا عضو کمیسیون تلفیق هم هفته‌جاری با بیان اینکه با موافقت پیشنهاد ۶۶ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت در بودجه ۹۱ امکان افزایش ۱۰۰درصدی حاملهای انرژی وجود دارد، بیان کرده است: یعنی قیمت گازوئیل از ۱۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان و قیمت بنزین از ۴۰۰ به ۱۰۰۰ تومان قابل افزایش است.

به گزارش مهر، اعضای کمیسیون تلفیق هفته‌جاری اعتبار ۶۶هزار میلیارد تومانی را برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصویب کردند که سهم اعتبار یارانه نقدی از این میزان، ۴۸هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

از ۶۶هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، حدود ۱۰هزار میلیارد تومان از محل یارانه نان، آرد و برق، حدود ۴ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض و مابقی (حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان) از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی تامین خواهد شد.

با تصویب اعتبارات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی می‌شود فقط از محل اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت سفید، نفت کوره، CNG و برق باید حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود.

در این صورت، ظهور بنزین بیش از ۱۰۰۰ تومانی، گازوئیل ۳۰۰ تومانی و افزایش چند برابری قیمت برق، گاز طبیعی و CNG به عنوان پرطرفدارترین حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی دور از دسترس نخواهد بود.

گفتنی است، نخستین بار آبان ماه سال گذشته خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی از جمع بندی دولت برای عرضه بنزین تک نرخی و عرضه بنزین ۱۰۰۰ تومانی در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

جمعه ۲۲ اردیبهشت   ۱۳:۵۸

منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.