تا ساعاتی دیگر کارکنان سفارت ایران در کانادا وارد کشور خواهند شد

تعطیلی سفارت کانادا در ایران، اولین واکنش آمریکا و انگلیس و غربی‌ها در قبال موفقیت اجلاس جنبش عدم تعهد در ایران بود که در آن به اتفاق ، مواضعی واحد علیه تروریسم و رژیم اشغالگر صهیونیستی اتخاذ شد.

‌این نتایج قطعا به صلاح صهیونیست ها و امریکایی ها نیست و شاید بتوان اولین اقدام آنها در مقابل اجلاس را در به تعطیلی کشاندن سفارت کانادا در ایران دانست که بسیار تصمیمی غیر دیپلماتیک و فاقد دوراندیشی و منطق سیاسی بوده است.

این کشورها که از رسانه های خود برای فریب افکار عمومی مبنی بر انزوای سیاسی ایران استفاده کرده و وضعیت کشور را نامناسب و موقعیت ملت ما را نگران کننده ترسیم می کردند، با پیروزی دیپلماتیک کشورمان و ایجاد یک برگ زرینی در برگزاری موفق اجلاس های بین المللی در کشور ، تلاش می کنند تا با این گونه اقدامات غیر قابل توجیه و غیر دیپلماتیک آثار مثبت ایجاد شده از برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران را تحت الشعاع قرار دهند.

دولت کانادا پس از احلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اقدام به تعطیلی سفارتخانه خود در ایران نمود اما دلایلی که کانادایی ها برای این تصمیم بیان کردند، بیش از پیش بر تبلیغاتی بودن این تصمیم تاکید داشت.

مقامات کانادایی گفتند به دلیل امنیت کارکنان سفارت! ، حمایت ایران از سوریه و مخالفت ایران با رژیم اشفالگر قدس چنین تصمیمی گرفتند.

وزارت خارجه کانادا مساله هسته ای ایران و عمل نکردن ایران به قطعنامه های شورای امنیت را از دیگر دلایل این تصمیم خود در قبال ایران اعلام کرده است . اما نه این دلایل و نه حمایت ایران از دولت سوریه و یا مخالفتش با رژیم صهیونیستی دلایلی عقلانی برای این قطع رابطه نیست.

آنچه که در این میان برای کسانی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی کانادا را بررسی می کنند بسیار آشکار است این است که دولت کانادا با این تصمیم خود از یک طرف عملاٌ قصد گرفتن ماهی از آب گل آلود را دارد و خوش خدمتی به دولت هایی چون امریکا و صهیونیست ها و از طرفی به صورت کاملا پنهانی در صدد رفع معضلات و بحرانهای اقتصادی خود است .

اما مهم تر از همه با توجه به اینکه کانادا کشوری است که تحت نظر انگلستان و فرماندار انتصابی از سوی ملکه این کشور قرار دارد و تمام تصمیم‌گیری‌های مهم از سوی فرماندار این کشور با هماهنگی ملکه صورت می‌گیرد، طبیعی است که این کشور در واکنش به بسته شدن سفارت انگلستان در تهران دل خوشی از ایران نداشته باشد.

در مقابل اقدام این مستعمره بریتانیا ، اقدام مقابله به مثل دستگاه دیپلماسی ایران مبنی بر تعطیلی سفارت ایران در کانادا و فراخواندن کارکنان این سفارت به تهران اقدامی مورد انتظار بود و جمهوری اسلامی ایران با این اقدام نشان داد هرگز در مقابل زیاده طلبی های دولت های استعمارگر یا تحت سلطه کوتاه نخواهد آمد.

۱۸۳۲

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.