تا قبل از تشکیل هیات حل اختلاف میان قوا، اختلافات چگونه حل و فصل می​شد؟

۱۵اردیبهشت،

اما تا پیش از تشکیل این هیات، اختلافات میان قوا چگونه حل و فصل می​شد؟ این سوال خبرگزای خبرآنلاین از مرتضی نبوی عضو هیات حل اختلاف بود که در پاسخ گفت: تا قبل از تشکیل این هیات، مقام معظم رهبری در قالب تشکیل جلسات سران قوا در خدمت ایشان یا با ارائه نصایحی در جلسات غیرعلنی و یا به صورت خطاب​های عام، نصیحت می​کردند و روابط میان قوا را تنظیم می​کردند. گاهی هم ممکن بود نامه​ای بنویسند.

وی در پاسخ به اینکه «چرا چنین هیاتی ۳۲ سال پس از پیروزی انقلاب تشکیل شد؟ مگر دولت​ها و مجالس قبل با هم هیچ اختلافی نداشتند؟ شاید هم اختلافات در این سطح نبود و یا اینکه مسائل جای دیگری حل می​شد و نیازی به تشکیل چنین هیاتی نبود؟» گفت: سوال دقیق و خوبی است. اختلاف میان قوا همیشه بوده است. چه در مورد برداشت از قانون اساسی و یا مسائل دیگر بین قوا همواره اختلاف بوده است. در مواردی هم اختلافات نسبتا حاد می​شد مثل اختلافات نسبتا جدی میان مجلس ششم با قوه قضاییه.

مرجع حل اختلاف بین قوا، در قانون اساسی، مقام معظم رهبری می باشند. در اصل ۱۱۰ قانون اساسی که ناظر بر مسئولیت​ها و اختیارات مقام معظم رهبری است؛ بند هفتم به تنظیم روابط بین قوا و حل اختلاف میان آنها اشاره دارد. اما در این مقطع، مقام معظم رهبری به سبب سوابق موضوع، به این نتیجه رسیدند که یک هیات مشاوری را برای انجام این مسئولیتشان پیش بینی کنند. پس اختلافات همواره وجود داشته و مرجع رفع آن هم در قانون اساسی مشخص شده اما آنچه که تازها رخ داده تشخیص معظم له برای تشکیل یک هیات مشاور​ برای انجام این ماموریت است. البته در اصل ۱۱۰ قانون اساسی بندی که به اختیارات رهبری در تعیین سیاست​های کلی نظام اشاره دارد، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی رهبری پیش بینی شده است. در مورد حل اختلاف میان قوا هم که مجموعه​ای در قانون اساسی پیش بینی نشده است، مقام معظم رهبری به ابتکار خودشان چنین هیاتی را تشکیل داده​اند.

مشروح این گفت و گو را روزهای آینده در خبرآنلاین بخوانید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.