تا نیایش؛ تجربه لحظات آرام اذان

جام جم آنلاین: برنامه «تا نیایش» عنوان برنامه اذانگاهی شبکه تهران است که هر روز ظهر به صورت زنده مخاطبان را تا لحظه اذان ظهر همراهی می‌کند و درباره مسائل دینی و دغدغه‌های روزمره مردم به همراه کارشناسان به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد. در هر قسمت از این برنامه، کارشناسان مذهبی به موضوعات مرتبط با مسائل دینی، اخلاقی، اجتماعی و… می‌پردازند و سوالات بینندگان را پاسخ می‌دهند. پخش این برنامه از فروردین ۸۴ در گروه معارف شبکه تهران آغاز شد و پس از آن هر روز نزدیک وقت اذان ظهر از این شبکه پخش می‌شود.

خانم‌ها، مخاطبان اصلی برنامه

هنرمند، تهیه‌کننده فعلی برنامه تا نیایش درباره ایده اولیه این برنامه به «جام‌جم» گفت: فعالیت من در این برنامه از زمانی آغاز شد که تهیه ۱۴ قسمت این برنامه برای نوروز به من سپرده شد که به اماکن مختلف شهر تهران سفر می‌کردیم. پس از آن از ابتدای ماه رمضان بخش زنده این‌برنامه نیز به من واگذار شد.

وی با اشاره به این‌که محور اصلی این برنامه موضوعات خانوادگی است و مخاطبان این برنامه بیشتر خانم‌های خانه‌دار هستند، گفت: به همین دلیل نیز سعی می‌کنیم موضوعات دینی را با بیانی ساده وارد زندگی مردم کنیم.

هنرمند افزود: ما در برنامه تا نیایش سعی می‌کنیم موضوعات و کارشناسان مربوطه را با توجه به نیازهای و دغدغه‌های مردم انتخاب کرده و به‌طور تقریبی سه یا چهار جلسه را به بحث و بررسی درباره موضوع انتخابی اختصاص ‌دهیم.

وی ادامه داد: موضوعاتی که در برنامه تا نیایش مورد بحث قرار می‌گیرد از چشم‌اندازی که رسانه برای ما ترسیم کرده و شبکه از ما می‌خواهد و همچنین پیامک‌هایی که مردم در آن سوالات خود را برای ما می‌فرستند، به‌وجود می‌آید. پیامک‌ها توسط بینندگان برنامه ارسال می‌شود و سوالاتی که مطرح می‌شود همان موقع توسط مجری برنامه از کارشناسان پرسیده می‌شود.

هنرمند با اشاره به میان‌برنامه‌های تا نیایش گفت: گزارش‌ها، پخش بیانات کلیدی درباره موضوع بحث، ارائه جمله‌ای از بیانات ائمه و سخنان بزرگان و همچنین پخش دوبیتی‌ها یا شعرهایی از بزرگان و اختصاص دادن آیه‌ای مرتبط با آن به صورت زیرنویس در برنامه از جمله این میان برنامه‌هاست.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: برنامه تا نیایش توسط چهار مجری اجرا می‌شود که از این میان، مجید‌ یراق‌بافان سه‌روز در هفته برنامه را اجرا می‌کند و احسان پوراسد دو روز در هفته و محبوبه عزیزی اجرای برنامه را روزهای دوشنبه‌ به عهده دارد و موضوعاتی که مربوط به خانم‌هاست را به کمک کارشناسان مورد بررسی قرار می‌دهد. ناصر براتی نیز مجری ذخیره است که گاهی به جای سایر مجریان، برنامه را اجرا می‌کند.

از آنجا که این برنامه، اذانگاهی است و بیشتر مخاطبانش خانم‌ها هستند باید به زبانی ساده و روان تهیه شود. چرا ‌که خانم‌ها باید مطالب را با تمام وجود درک کنند و آن آموزه‌ها را در زندگی خود به کار گیرند و از طرف دیگر در انتقال مفاهیم به سایر اعضای خانواده نیز موفق عمل کنند

هنرمند، هدف از تهیه این برنامه را ارتقای بینش دینی، مذهبی و اجتماعی خانواده‌ها ذکر کرد و گفت: فکر می‌کنم تفاوت این برنامه با سایر برنامه‌های دینی به مهمان‌ها و کارشناسان و حال و هوای این برنامه برمی‌گردد؛ چرا که تا نیایش به‌خاطر این‌که در حال و هوای نماز و نیایش و دقایق نزدیک به اذان پخش می‌شود از قالب متفاوتی بهره می‌گیرد و نحوه اجرای آن باید طراوت بیشتری داشته باشد و تازگی برنامه حفظ شود و صحبت‌های کارشناسان نیز به‌صورتی باشد که بینندگان را در دقایق نزدیک راز و نیاز به‌نیایش دعوت کند.

مجید یراق‌بافان، یکی از مجریان برنامه و اصلی‌ترین مجری برنامه تا نیایش است. او در اجرای خود به نوعی سعی می‌کند مخاطبان را همراه برنامه نگه دارد.

یراق‌بافان درباره نحوه اجرای خود به جام‌جم گفت: از آنجا که این برنامه، اذانگاهی است و بیشتر مخاطبانش خانم‌ها هستند برنامه باید به زبانی ساده و روان تهیه شود. ما نیز به‌عنوان مجری تمام تلاشمان را در انتقال مفاهیم به بینندگان می‌کنیم تا این کار به صورت روان انجام شود. این کار از دو جهت معنادار است؛ اول این‌که خانم‌ها باید مطالب را با تمام وجود درک کنند و آن آموزه‌ها را در زندگی خود به‌کار گیرند و از طرف دیگر در انتقال مفاهیم به سایر اعضای خانواده نیز موفق عمل کنند.

وی افزود: مجری در عین حالی که باید دایره واژگان بسیار گسترده‌ای داشته باشد، باید به موضوعات دینی و معارفی نیز مسلط باشد و در کنار همه این ویژگی‌ها صمیمیت خود را هنگام اجرا حفظ کند.

یراق‌بافان با بیان این‌که معتقد است برنامه دینی زنده باید انعطاف زیادی داشته باشد، افزود: به این موضوع اعتقاد دارم که در این گونه برنامه‌ها که با دین مردم سر و کار دارند نباید موضوعات از قبل دیکته‌شده‌ای را به بینندگان منتقل کنند.

وی افزود: نکته دیگری که در برنامه‌های روتین معارفی مورد توجه قرار می‌گیرد این است که مجری باید به مباحث و مسائل روز دنیا مسلط باشد و از اخبار در حوزه‌های دینی، اقتصادی، سیاسی و… آگاه باشد؛ چرا که در این صورت مباحث دینی مطرح شده در برنامه از جهان‌بینی محکم‌تری برخوردار می‌شود و با اشراف بیشتری مورد بحث قرار می‌گیرد.

این مجری اضافه کرد: اگر یک مجری بتواند بخوبی مسائل دینی را بیان کند، قطعا مسائلی که در برنامه نیز مطرح می‌شوند، بخوبی هدایت می‌شوند و تاثیر نهایی خود را بر بینندگان می‌گذارند. مثلا در حوزه اقتصاد اگر یک مجری در جریان مشکلات اقتصادی نباشد نمی‌تواند در انتقال مفاهیمی همچون اقتصاد مقاومتی و توصیه کارشناسان دینی در این زمینه به مردم نقشی ایفا کند. همچنین یک مجری معارفی باید در جریان آخرین سخنان و فرمایشات بزرگان و رهبری باشد تا غنای بیشتری به مباحث برنامه بدهد.

وی درباره اجرای برنامه گفت: یک مجری خوب کسی نیست که زیاد حرف بزند و خودنمایی کند، بلکه مجری برنامه گاهی با سکوت خود موضوعات مطرح شده توسط کارشناسان برنامه را تکمیل می‌کند.

وی با اشاره به این‌که بیشتر کارشناسان برنامه به پیشنهاد و مشورت من انتخاب می‌شوند، گفت: مهمانان برنامه را با توجه به موقعیت‌های زمانی و نیازهای مردم پیشنهاد می‌کنم. حوزه تخصصی این مهمانان نیز از نظرسنجی‌های سازمانی، برون‌سازمانی و سامانه پیامکی مردم انتخاب می‌شود و با توجه به فراوانی پیامک‌ها موضوع‌های برنامه را انتخاب می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد مباحث قبل از برنامه با کارشناسان مطرح و هماهنگ می‌شود، گفت: معتقدم یکی از تفاوت‌های عمده برنامه‌های زنده و تولیدی در انعطاف و بازبودن برنامه است و من در اجرای برنامه تا نیایش سعی می‌کنم اجرای برنامه را به دو قسمت تقسیم کنم؛ اول ضرورت موضوع و تعریف مساله توسط کارشناسان که البته سعی می‌کنیم این بخش را زودتر به پایان برسانیم و به سراغ بخش بعدی یعنی استفاده آنلاین از نظرات مردمی و پیامک‌های بینندگان و پاسخ در لحظه به سوالات آنان برویم.

مهراوه فردوسی/ گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.