“تا کی می‌توانم با این شرایط لعنتی کنار بیایم؟”/ تازه‌ترین حرف‌های کارگردان دوست داشتنی «فارست گامپ»، «بازگشت به آینده» و «پرواز» را در “کافه سینما” بخوانید

۱۵م دیماه ،

پنجشنبه, ۱۴ دی ساعت ۲۰:۴۳ کافه سینما

کافه سینما-اردوان شکوهی: رابرت زمه کیس را بیشتر با سه گانه‌ی «بازگشت به آینده»، همکاری مستمر و پرفروغش با تام هنکس و البته ساخت انیمیشن های تحسین شده ای چون «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت» می شناسیم. این کارگردان کهنه کار که به تازگی فیلم نه چندان موفق «پرواز» با بازی دنزل واشینگتن را بر روی پرده سینماها داشت، اخیرا و در مصاحبه ای با مجله توتال فیلم دربارهٔ احتمال بازسازی انیمیشن کالت و معروف «زیردریایی زرد» صحبت کرده است.

رابرت زمه‌کیس

به گزارش کافه سینما، ساخت بازسازی «زیردریایی زرد» برای دسامبر سال ۲۰۱۱ برنامه ریزی شده و قرار بود کری الوس، دین لناکس کلی، پیتر سرافینوویتز و آدام کمپبل در نقش اعضای گروه افسانه ای بیتلز ظاهر شوند؛ امری که نهایتا محقق نشد و کمپانی دیزنی این پروژه را به ناگاه متوقف کرد. مصاحبه اخیر زمه کیس با مجله توتال فیلم هم حاکی از آن است که لااقل در آینده نزدیک خبری از جدی شدن این بازسازی نیست.

زمانی که در طول مصاحبه در همین باره سوال شد، زمه کیس در جواب گفت: «اینکه دوباره خاطره بیتل ها را زنده کنیم کار فوق العاده ای ست؛ اما احتمالا بهتر است که این بازسازی انجام نشود. هر زمان که فیلمی را بازسازی می کنید در موقعیتی ضعیف و شکننده قرار می گیرید.»

زمه کیس در ادامه و دربارهٔ شرایط فعلی حاکم بر صنعت سینما چنین گفت: «ساخت فیلمهای سینمایی روز به روز سخت تر می گردد. با شرایط اقتصادی حاکم بر صنعت سینما، دیگر سخت است که همان شور قبل را برای فیلمسازی داشت. دشوارترین سوال برای یک فیلمساز در حال پا به سن گذاشتن این است که «تا کی می توانم با این شرایط لعنتی کنار بیایم؟» زمانه‌ی سختی شده است و من تنها در صورتی می توانم به فعالیت خود ادامه دهم که به فیلمنامهی فیلمی که می خواهم بسازم باوری عمیق داشته باشم. همان اتفاقی که در مورد «پرواز» هم افتاد.»

و البته حال و هوای حاکم بر این روزهای کارگردان شصت و یک ساله چندان هم تعجب برانگیز نیست، چرا که او کارنامه درخشانی در جریان همکاری های اخیر خود با کمپانی دیزنی ندارد. در سال ۲۰۱۱ بود که زمه کیس انیمیشن «Mras Needs Mom» را برای این کمپانی تهیه کرد؛ انیمیشنی که تهیه آن بیش از یکصد و پنجاه میلیون دلار خرج روی دست کمپانی گذاشت و فروش ناخالص آن از بیست میلیون دلار فراتر نرفت. او در سال ۲۰۰۹ هم انیمیشن دیگری به نام «یک سرود کریسمس» را ساخت که ضرر و زیانی چهل میلیون دلاری برای کمپانی به دنبال داشت. هرچند که ظاهرا و در مقایسه با رابطه دیوید فینچر و کمپانی سونی، رابطه زمه کیس و دیزنی از تداوم و استمرار بیشتری برخوردار است و هنوز هم از گوشه و کنار صحبت هایی از ساخت دنباله ای بر «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت» برای این کمپانی به گوش می رسد؛ دنباله ای که او چند سالی است که به دنبال ساختنش است و هرچند که هنوز خبر آن رسما تایید نشده اما امید آن می رود که این خبر خوش در آینده ای نزدیک رسانه ای شود و چه بسا که پروژه بعدی رابرت زمه کیس دوست داشتنی باشد.

اردوان شکوهی / کافه سینما

رابرت زمه‌کیس

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.