تا ۱۰ شماره با شاپور قریب

برای سالمرگ خالق ˝هفت تیرهای چوبی˝

۱۶ خرداد سال سینما ایران نویسنده و کارگردان صاحب سبکی را از دست داد.کسی که نامش شبیه خودش˝غریب˝ بود

به گزارش خبرنگار سرویس سینمایی خبرگزاری هنر ایران ، ۱۶ خرداد، شما را با ۱۰ شماره با شاپور قریب همراه می کنیم.

۱- امروز ۵ شنبه ۱۶ خرداد سالروز مرگ شاپور قریب است. همان کسی که “هفت تیرهای چوبی” اش سبک تازهی به سینما علاوه کرد و همان کسی که مسئولین دیر یادشان آمد که مریض است.

۲- شاپور قریب در سال۱۳۱۱ در سمنان به دنیا آمد. او از پانزده سالگی فعالیت خود را در زمینه‌ی تئاتر آغاز کرد. در فیلم موطلایی شهر ما دیالوگ نوشت، سپس دستیار آقای خانی شد. در فیلم چرخ بازیگر نیز که به کارگردانی خانی بود علاوه بر نوشتن بیشتر پرده‌ها، موفق به بازی گرفتن از بازیگران شد که پس از آن طرز کار وی مورد توجه قرار گرفت. سپس با دستیاری شادروان جلال مقدم در فیلم سه دیوانه فعالیت هنری خود را ادامه داد و پس از بیست و اندی سال کار در تئاتر و سینما اولین فیلم سینمایی خود را ساخت. او در ۱۶ خرداد به سبب بیماری آلزایمر درگذشت .

۳- شاپور قریب علاوه بر کارگردانی و بازیگری، نویسنده نیز بود که دو کتاب گنبد حلبی و عصر پاییزی را نیز نوشت .

۴- مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی احمد میر اعلایی بعد از فوت قریب گفت: شاپور قریب یکی از سینماگران پیشکسوت و ارزشمند سینمای ایران بود که فیلم «هفت‌تیر‌های چوبی» او یکی از ماندگارترین آثار در عرصه سینمای کودک و نوجوان است.

۵- “ملاقات” آخرین فیلم شاپور قریب بود که این فیلم در صف اکران مخاطب خاص قرار گرفت و به جایی نرسید و مدت‌هاست موسسه رسانه‌های تصویری تصمیم گرفته فیلم را وارد شبکه نمایش خانگی کند که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

۶- عباس رافعی که در فیلم “ملاقات” با قریب همکاری داشت در این مورد گفته است :افتخار این را داشتم که در آخرین فیلم سینمایی شاپور قریب در خدمتش باشم و با هم کار کنیم و ضمن اینکه شاهد روحیه سرشار از امید ایشان باشم و تجربه گران‌بهایی را به سینما منتقل کنیم. جای این آدم‌ها پر نمی‌شود .

۷- اصغر فرهادی بعد از دریافت جایزه اسکار به همراه استاد انتظامی به دیدار شاپور قریب رفت تا کمی بار غم تنهایی او را کم کند.

۸- جمشید مشایخی جز اولین نفراتی بود که از درگذشت قریب مطلع شد .این هنرمند با سابقه در این زمینه گفته بود: از سال ۴۸ و زمان ساخت فیلم «قیصر» در دفتر عباس شباویز با شاپور قریب آشنا شدم و در طول این سال‌ها سه فیلم با او کار کردم. او کارش را بلد بود، در نویسندگی تبحر داشت. او در طول این سال‌ها بسیار مظلوم بود و حق شاپور قریب بسیار بیشتر از اینها بود.

۹- ایستگاه آخر،سوگند،کفش های جیرجیرک دار و بگذار زندگی کنم ا زآثار مهم شاپور قریب می باشند.

۱۰- نوشین خانی ،همسر شاپور قریب هفت ساعت قبل از فوت کارگردان “اشک و لبخند”گفته بود: از اوایل فروردین ماه شاپور قریب به کل از حرکت کردن و حرف زدن افتاد و طی ۱۰ روز اخیر تغذیه‌اش در حد یکی دو قاشق سرم، خوراکی است. از دوستان و همکارانش انتظار بیشتری داشتم و می‌شد در حد یک تلفن حال او را بپرسند.

انتهای پیام/

مارال دوستی


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.