تبادل افکار میان علمای ادیان مختلف در روند تحولات کنونی جهان تأثیرگذار است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در چهارمین روز سفر منطقه ای خود به جنوب شرق آسیا در دیدار از دانشگاه تربیت مبلغان بودیسم ‘ماهاچولانگ کورن راجاویدایالایا’ بانکوک، با پروفسور ‘پارا ضارماکوز اجاران’ رئیس این دانشگاه به گفت وگو پرداخت.

وی افزود: رسالتی که برای پیامبر اسلام (ص) بیان شده در تمامی مذاهب و ادیان دیگر نیز به نحوی آمده است و پیروان بودا نیز تقریباً همین اعتقاد را دارند، پس با نظر به اینکه ما در هدف با هم مشترکیم، باید بین ادیان همکاری صورت گیرد تا مردم و ملت ها به سوی سعادت هدایت و راهنمایی شوند.

قاضی عسکر ادامه داد: اکنون جهان درگیر مسائلی چون فقر، گرسنگی، ظلم و ستم و دیگر مشکلات است، و لذا دین باید حرکتی پررنگ تر و تأثیر گذارتر را در زندگی بشر داشته باشد.

وی از آمادگی ایران برای برگزاری دور دوم گفت وگوهای میان علمای اسلام و بودیسم با عنوان پیشنهاد «بیداری در نگاه اسلام و بودیسم» خبر داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج افزود: هستند گروههایی که از اسلام تصویر متفاوتی ارائه می دهند و با انجام رفتارها و اعمالی که کاملاً خلاف دستورات اسلام است، خود را مدعی برپایی اسلام می دانند مانند آنچه گروه طالبان در افغانستان پیاده می کند.

وی گفت : آنها حتی در رفتاری شنیع و ناپسند به مقدسات بودائیان اهانت کردند، ما باید بین این دو نوع اسلام، تفاوت قائل شویم تا خط مشی و نقطه مشترکمان مشخص شود.

رییس دانشگاه ماهاچولا نیز در این دیدار اظهار داشت: بعد از برگزاری نخستین کنفرانس اسلام و بودیسم که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران صورت گرفت، مقرر شد تا دور دوم آن در کشور ایران برگزار شود و ما آمادگی خود را برای این امر اعلام می کنیم.

پروفسور ‘پارا ضارماکوز اجاران’ افزود: ما معتقدیم که اینگونه نشست ها برای مخاطبان بسیار پرثمر خواهد بود و دستاورهای مفیدی را برای هر کشور به دنبال خواهد داشت. مبلغان دینی، دانشجویان و دیگر اندیشمندان می توانند از نتایج آن بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: من هم بخوبی می دانم که جهان امروز با مشکلات عدیده ای مواجه است که این، وظیفه ما را سنگین تر می کند و اعلام می کنم که این دانشگاه و مسؤولان آن خواهان همکاری هرچه بیشتر با مجموعه های مذهبی شما در جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی ادامه داد: ما در تاریخ روابط دو کشور نمونه ای همچون شیخ احمد قمی را داریم که اسلام مورد نظر شما را به این سرزمین وارد کرد. اسلامی سرشار از محبت و دوستی و صلح که حرف تمام ادیان نیز همین است، دوستی و صلح و این باید هدف مشترک ما به عنوان نمایندگان بودیسم و اسلام باشد.

وی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه ماهاچولا برای برپایی کنفرانس علمی اسلام و بودیسم ، تبادل اساتید و مدرسان این دانشگاه و برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش دین اسلام در این دانشگاه ابراز تمایل کرد.

دانشگاه ماهاچولالونگ یکی از مهمترین دانشگاه های تایلند و مرکز بین المللی تعلیم طلاب بودیسم است. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجو دارد و فارغ التحصیلان این مرکز پس از گذراندن دوره هایی خاص به کشورهای مختلف برای تبلیغ دین بودیسم عزیمت می کنند.

آساق**۳۳۵**۱۵۰۴ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۸۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.