تبدیل جزیره سیری به نگین سبز خلیج فارس

۲۹ آبان ،

با پیاده سازی مدیریت جامع انرژی، ارتقاء وضعیت اجتماعی و HSE منطقه و کاهش سطح آلودگی خاک و آب از مواد نفتی سبب شده که منطقه سیری به نگین سبز خلیج فارس تبدیل شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدجلال موسوی در نشست خبری که صبح امروز در شرکت نفت فلات قاره برگزار شد با بیان این مطلب گفت: جزیره سیری با ۲۱۶ هزار کیلومتر بزرگترین شرکت بهره بردار در خلیج فارس و سومین شرکت دریایی در جهان به شمار می رود تا جایی که در ۶ منطقه عملیاتی نفتی در این جزیره انجام می شود.

وی تصریح کرد: منطقه های بهرگان، خارک، لاوان، سیری، کیش، قشم و میادین نفتی احداث شده است که در کنار منطقه سیری فعالیت می کنند.

موسوی به سند راهبردی پژوهشی و فناوری در شرکت نفت فلات قاره اشاره کرد و افزود: سند پژوهشی مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در افق ۱۴۰۴ ترسیم شده است.

وی تاکید کرد: پائین بودن ضریب ازدیاد برداشت از مخازن، بروز کردن سطح فناوری، پایش سطح مخازن، افزایش ۲۵ درصدی میزان آبدهی مخازن، بالا بودن شدت مصرف انرژی را از عمده چالش ها مطرح کرد.

رئیس پژوهشگاه شرکت نفت فلات قاره اظهار داشت: با شناسایی و بکارگیری فناوری های جدید در پژوهش ها توانستیم جزیره سیری را به منطقه سبز نگین خلیج فارس تبدیل کنیم.

وی گفت: این پروژه بزرگترین زیست محیطی است که با اجرای آن به سمت ارزش افزوده و تولید محصول باکیفیت بالاتر حرکت می کنیم.

موسوی با بیان اینکه در سبد پروژه نگین سبز خلیج فارس ۷ محور پیش بینی شده است گفت: استفاده از انرژی تجدیدپذیر، افزایش سطح پوشش گیاهی، پیاده سازی مدیریت پسماند، احداث واحدهای مربوط، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، پیاده سازی مدیریت جامع انرژی، ارتقاء وضعیت اجتماعی و HSE منطقه و شناسایی و کاهش سطح آلودگی های خاک و آب از جمله این محورها است.

رئیس پژوهشگاه شرکت نفت فلات قاره اضافه کرد: تدوین طرح جامع و ارائه نقشه راه و ایجاد جزیره سبز صنعتی سیری به منظور جامع نگری لازم در این طرح و نیز پیش بینی فضا حرکتی در امتداد این طرح ها از ابزار نقشه راه استفاده شده است که در حال حاضر گزارش تفسیری نهایی را طی می کند.

موسوی ادامه داد: اقدامات حقوقی قانونی، جلب مشارکت خصوصی، جلب سرمایه گذاری خارجی، امکان سنجی فنی و اقتصادی تولید محصولات ثانویه، طراحی احداث و راه اندازی واحدهای تولیدکننده و توسعه زیرساخت ها از محورهای راهبردی مطرح شده است.

رئیس پژوهشگاه شرکت نفت فلات قاره تاکید کرد: پاکسازی زیست محیطی منطقه از خاک های آلوده از جمله برنامه اصلی این شرکت بوده به طوری که خاک های آلوده از منطقه جمع آوری شده است و اکنون این منطقه برای کشت گیاه آماده شده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی طرح ۶۰ درصد است و در منطقه سیری الگوی اصلاح مصرف انرژی و بهینه سازی را پیاده کردیم.

موسوی تاکید کرد: ۷ هزار بشکه نفت در منطقه سیری مصرف می شود و هر چقدر به طول مخازن اضافه شود مصرف افزایش پیدا می کند و ترازنامه انرژی را در منطقه استخراج کردیم و در این منطقه ۷۲ درصد در فرآیند صنعتی، ۷ درصد ساختمانی و پشتیبانی و ۲۱ درصد حمل و نقل را در مصرف انرژی به خود اختصاص دادند.

وی گفت: پیاده سازی نظام مدیریت انرژی، توسعه و کاربرد نظام مدیریت انرژی در منطقه به منظور کاهش شدت انرژی به میزان ۳۰ درصد مطالعات اولیه انجام شده است و با نصب و خرید تجهیزات سیستم روی توربین ها ۳ تا ۴ مگاوات به برق منطقه افزوده می شود.

موسوی اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته برای طرح های کوتاه مدت طبق وقت بندی تا سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است و برای پروژه های بلندمدت اعتبار اعلام خواهد شد./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.