تبدیل رایانه به کارشناس خبره هنری

محققان دانشگاه فناوری لاورنس در میشیگان برای اولین بار یک الگوریتم جدید ابداع کرده‌اند که مطابق آن یک رایانه می‌تواند با یک تاریخدان هنری در شناسایی و تفکیک سبکهای نقاشی برابری کند.

شناسایی تفاوت گسترده میان نقاشی‌های مدرن و کلاسیک برای یک چشم غیر حرفه‌یی نیز می‌تواند آسان باشد اما تمایز قائل شدن میان یک اثر امپرسیونیست و پساامپرسیونیست به دانش خاص در تاریخچه هنر نیاز دارد که این الگوریتم رایانه یی به طور شگفت‌انگیری قادر به شناسایی این تفاوت‌ها است.

الگوریتم ایجاد شده توسط این محققان می‌تواند با استفاده از شیوه‌های آماری و شناسایی الگو، نقاشی‌ها را به طور دقیق طبقه‌بندی کند.

برای شناسایی میزان دقت این فناوری، آزمایشاتی بر روی حدود هزار نقاشی اثر هنرمندان مشهور انجام شد. این شیوه بر توصیفگرهای عددی تصویر زمینه مبتنی بوده که طبق آن ۴۰۲۷ توصیفگر از هر نقاشی محاسبه شد.

اعدای وجود دارد که زمینه هر تصویر مانند بافت، رنگ و شکل تصویر را شناسایی می‌کنند. شیوه‌های شناسایی الگو و آماری سپس جنبه‌های مختلف زمینه بصری نقاشی را برای شناسایی الگوهای شباهت و تفاوت میان سبکهای مختلف نقاشی بررسی می‌کنند.

این دستاورد بدون کمک انسانی در این فرآیند و تنها با زمینه بصری به دست آمده است.

این الگوریتم توانست با موفقیت یک شبکه از شباهتها را میان نقاشان شناسایی کند که تا حد زیادی مشابه بررسی‌های انجام شده توسط یک کارشناس خبره تاریخ هنر است. برای مثال این برنامه توانسته رافائل، لئوناردو داوینچی و میکل آنجلو را به عنوان نمایندگان دوره رنسانس متعالی در کنار هم قرار دهد.

از لحاظ کاربردی از این شیوه می‌توان برای تحقیقات اکتشافی در هنر و تاریخ استفاده کرد.

نتایج این پژوهش در مجله ACM Journal on Computing and Cultural Heritage منتشر شده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


کامپیوتر و IT

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.