تبدیل مجازات‌های حبس با هدف بازدارندگی و جلوگیری از مفاسد احتمالی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

یک حقوقدان گفت: با تعلیق و تبدیل اجرای مجازات حبس به جزای نقدی متناسب و یا مجازات تعزیری و اجتماعی دیگر، از محبوس شدن بی‏‌ثمر افراد، تراکم بیش از حد زندانی در زندان‌ها و مفاسد احتمالی جلوگیری می‌شود.

فرزدا کریمی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به قانون تبدیل مجازاتهای حبس به جزای نقدی اظهار داشت: هدف اصلی‌ قانونگذار از تبدیل مجازات‌های حبس کمتر از ۹۱ روز به جزای نقدی، تأمین طریقی جهت‌ کسب درآمد برای دولت و کاهش هزینه‌های‌ زیاد ناشی از نگهداری محکومین در زندان‌ها است.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه بازدارندگی از اهداف دیگر تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی است، تصریح کرد: زندان برای افراد تنها تادیب و اصلاح را در پی نخواهد داشت، مرتکبین جرایم سنگین در زندان و اختلاط آن‌ها با مرتکبین جرایمی که مجازات حبس کمتر از ۹۱ روز دارد باعث تاثیر و تکرار جرم بر این افراد می‌شود.

کریمی با بیان اینکه این قانون شاید به تکرار جرم توسط مجرم منجر شود، اظهار داشت:تبدیل حبس به جزای نقدی جرات ارتکاب متهم را به تکرار جرم زیاد می‌کند، در نتیجه باید قاضی مسائل و جوانب دیگر را در نظر گرفته و بتواند دادرسی درستی انجام دهد.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: مجازات‌های حبس خصوصا حبس‌های کوتاه مدت کمتر از ۶ ماه، باید به تعلیق اجرای مجازات این‏‌گونه حبس‏‌ها، جزای نقدی متناسب، مجازات تعزیری و اجتماعی دیگری تبدیل شود تا از محبوس شدن بی‏‌ثمر افراد، تراکم بیش از حد زندانی در زندان‌ها و مفاسد احتمالی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

پ۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.