تبدیل زباله‌های شهری به کود آلی

۱۱اردیبهشت،

محققان کشور با استفاده از نوعی کرم توانستند زباله‌های شهری و ضایعات کشاورزی را تبدیل به کود آلی کنند که برای تولید محصولات غذایی با کیفیت بالا موثر است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، یکی از بهترین روش‌های مدیریت مواد زاید جامد شهری تبدیل آنها به کمپوست است که این روند نقش بسیار مهمی در مدیریت بهینه پسماندها و کاهش مشکلات بهداشتی و زیست محیطی در اکو سیستم‌های آبی و خاکی دارد.

محققان کشور با در نظر گرفتن خواص و ویژگی‌های کود کمپوست و استفاده از کرم ورمی با استفاده از زباله‌های شهری و کشاورزی موفقبه تولید نوعی کود آلی شدند که نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

ورمی نوعی کرم خاکی است که قادر است با عبور مداوم و آرام از میان مواد آلی این مواد را به ویتامین‌ها و آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش خود آغشته و در نهایت آن را یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای بهبود ساختمان و عناصر غذایی خاک تبدیل کند.

کاهش اثرات نامطلوب زباله‌ها، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، پایداری منابع خاک و  تولید محصولات غذایی با کیفیت غذایی بالا از مزیت‌های کودهای آلی ورمی است.

استفاده از کودهای شیمیایی سبب تشدید آلودگی آب و خاک، سفت شدن خاک و برهم خوردن تعادل عناصر غذایی خاک می‌شود این در حالی است که استفاده از کرم ورمی سبب اصلاح بافت فیزیکی خاک، حفظ رطوبت در خاک و قابل جذب بودن ترکیباتی مانند نیتروژن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و میکروارگانیزم‌های موجود در خاک خواهد شد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.