تبدیل شاپرک به یگانه شبکه الکترونیک پرداخت کارتی کشور

۶ م دیماه ،

تبدیل شاپرک به یگانه شبکه الکترونیک پرداخت کارتی کشور | چاپ |
چهارشنبه ۰۶ دی ساعت ۱۴:۰۳

بینا- از بامداد ششم دی ماه (امروز )شبکه پرداخت الکترونیک کارتی(شاپرک) یگانه شبکه الکترونیک پرداخت کارتی روی پایانه های فروشگاهی در کشور خواهد بود و کلیه خدمات پرداخت کارتی فقط از این شبکه عبور خواهد کرد. در همین راستا بر اساس تصمیمات بانک مرکزی،شرکت فناوران انیاک به سبب عدم رعایت نکات امنیتی که در قبل در این شرکت رخ داد فرصت تمدید مجوز نیافت و از شبکه ارائه دهندگان خدمات پرداخت عملا حذف شد.
به گزارش بینا از بانکداری الکترونیک، از روز بامداد شش دی ماه کلیه خدمات پرداخت کارتی روی پایانه های فروشگاهی فقط ازطریق شبکه شاپرک مدیریت خواهد شد و این خدمات و خدمات مشابه  از هیچ سوئیچ دیگری مانند  شتاب به صورت مستقیم قابل عبور نخواهد بود.
بنابراین گزارش شرکت شاپرک در راستای استقرار شبکه الکترونیک پرداخت کارتی در اجرای فاز دوم خود پس از اتصال کامل پایانه های فروشگاهی مجاز به سوئیچ شاپرک تا پایان آبان ماه، از ابتدای آذر انتقال سرویس های کارت روی پایانه های فروشگاهی را به روی این سوئیچ  در دستور کار قرار داد و برای اینکه در مسیر خدمات رسانی به مردم کمتر وقفه ایجاد شود این انتقالات را به آرامی و با فاصله  انجام شد به طوری که به طور مثال پرداخت آنی از ۱۵ آذر ماه قبل متوقف شد. بر این اساس از بامداد ششم دی ماه کلیه خدمات کارتی حوزه پایانه های فروشگاهی فقط از سوئیچ شاپرک عبور خواهد کرد.

مجوز انیاک تمدید نشد
از دیگر خبرهای که منابع آگاه عنوان کردند عدم تمدید مجوز شرکت فناوران انیاک رایانه است. پس از آنکه تخلفات یکی از کارمندان این شرکت سبب لو رفتن بعضی اطلاعات دارندگان کارت شد بانک مرکزی در نهایت تصمیم گرفت تا مجوز این شرکت را تمدید نکند و بر این اساس شرکت مذکور مجاز به ارائه خدمات پرداخت نخواهد بود در نیتجه کلیه پایانه های فروشگاهی تحت قرار داد خرید خدمت یا متعلق به بانکهایی که با شرکت انیاک قراداد داشتند  تا زمان انتقال به شرکت های psp دارای مجوز امکان ارائه خدمات نخواهند داشت.بر این اساس چنانچه در روزهای آتی بعضی کارتخوانهای بانکها قادر به ارائه خدمات نباشد احتمالا به سبب مذکور خواهد بود.
این گزارش حاکی است شرکت انیاک  دارای سهمی حدود ۵ تا ۷ درصد بازار پایانه های منصوبه کشور بود و به بانک های مختلفی چون کشاورزی خدمات کارت ارائه می داد.
منابع آگاه نقل قول می کنند که حذف انیاک از شبکه پرداخت کارتی کشور برای دیگر شرکت ها این پیام روشن را در بر دارد که مباحث امنیتی و حفظ اطلاعات دارندگان کارت نزد بانک مرکزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت های psp این مسئله را باید کاملا جدی بگیرند.
در همین حال مدیرعامل شرکت انیاک اعلام کرد که از طریق یک هلدینگ دیگر که اکنون مقدمات تشکیل آن به اتمام رسیده در بازار بانکی  همچنان حضور خواهد داشت. این شرکت علاوه بر ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در حوزه های دیگری چون شخصی سازی خدمات کارت فعال است.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.