تبدیل کبد چرب به سیروز کبدی

سلامت > بیماری– متخصص بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیماران کبد چرب در صورت درمان ناقص و تشخیص دیرهنگام تا ۲۰ درصد احتمال ابتلا به سیروز کبدی را دارند

به گزارش ایرنا، دکتر ثریا پازوکی گفت: بیماری کبد چرب به رسوب چربی‌ها در کبد گفته می‌شود و افراد چاق به ویژه کسانی که چاقی شکمی دارند و مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا بیشتر در معرض این بیماری هستند.

وی توضیح داد: تجمع چربی در سلول‌های کبدی و التهاب در بیش از ۱۰درصد بافت کبد بستر بروز این بیماری را فراهم می‌کند و بهترین راه پیشگیری و درمان این بیماری اصلاح الگوی تغذیه و کاهش وزن است.

پازوکی خاطرنشان کرد: سیروز کبدی به دلیل التهاب شدید ضایعه‌ای، جدی و غیر قابل برگشت است زیرا درصورت مزمن شدن این بیماری، بافت کبد فرسوده و وزن و کارآیی آن پایین می‌آید.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: بیماران مبتلا به کبد چرب باید از مصرف قند، مرکبات، شربت، نوشابه، آب نبات، نمک و چربی‌ها از جمله کره، خامه، آبگوشت، مغز، زبان، جگر، سس مایونز وغذاهای سرخ کرده پرهیز کنند.

دکتر پازوکی افزود: استفاده از رژیم غذایی کم چرب و کم کالری همراه با فیبر بالا برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب بسیار مفید است. بیماری کبد چرب در هر دو جنس و در تمامی سنین مشاهده می‌شود اما بیشترین شیوع آن در سن ۴۰ تا ۶۰ سالگی است.

این متخصص بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد: کبد به وزن تقریبی ۱۵۰۰ گرم، بزرگ‌ترین غده‌ بدن است که در فرایند متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی، فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی، تبدیل آمونیاک به اوره در بدن، متابولیسم استروئیدها و پایش خون نقش مهمی دارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.