تبریز میزبان بیستمین جشنواره شعر دفاع مقدس می شود

نشست خبری بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس صبح چهارشنبه ۲۶ مهرماه با حضور سرهنگ حسن رسولی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مصطفی محدثی‌خراسانی دبیر کنگره برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین ؛ پس از چندین بارتغییر زمان و مکان برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس، این کنگره هشتم و نهم آبان‌ ماه در تبریز و با تقدیر از عباس باقری و محمدجواد محبت برگزار می‌شود. هم‌زمان با برگزاری بیستمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس، از ۱۹ دوره گذشته نظرسنجی به عمل می‌آید.

به گفته معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس برخلاف دوره های قبل که هدایای نقدی جایگزین سکه شده بود، در این دوره به برگزیدگان کارت‌های هدیه نقدی اهدا می شود.به نفرات اول دو میلیون تومان، ‌نفرات دوم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نفرات سوم یک میلیون تومان و شاعران تقدیری ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد. در بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس از عباس باقری از زابل که قطب شعر انقلابی در آن منطقه است و همچنین محمدجواد محبت از کرمانشاه که از شاعران طرح انقلاب و دفاع مقدس است، تجلیل می‌شود.

سرهنگ حسن رسولی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: کنگره شعر دفاع مقدس از قدیمی‌ترین فعالیت‌های فرهنگی کشور است که تا به حال خروجی‌های خوبی داشته است.

او با اشاره به نگارش قریب به ۱۵۰ عنوان پایان نامه درباره دفاع مقدس که مبنایی برای فعالیت های دانشگاهی و تالیف کتاب در زمینه دفاع مقدس شده اند، گفت: باید بنیاد حفظ آثاردفاع مقدس از پایان‌نامه‌های دکترا درزمینه‌های مربوط به دفاع مقدس حمایت می‌کند و درصورت داشتن قابلیت‌های لازم، آن‌ها را به صورت کتاب منتشر می‌کند.

رسولی با اشاره به نقش و جایگاه شاعران پیشکسوت دفاع مقدس،یادآورشد: شعرهایی که شاعران دردهه ۶۰ و ۷۰ سروده‌اند، امروز مبنای کار شاعران جوان شده است. بنابراین شاعران جوان هم باید به این نکته توجه کنند که آثارشان در آینده مبنای کار جوان‌ترها قرار گیرد. به همین خاطر توقع داریم شاعران جوان بویژه با توجه به بیداری اسلامی و جنگ نرم، به کنگره سراسری شعر دفاع مقدس اهمیت بیش‌تری بدهند.
رسولی در ادامه عنوان کرد: سال گذشته در کنگره نوزدهم شعری به زبان ترکی، کردی، عربی و ترکمن به کنگره اضافه شده بود که هم‌زمان برای حاضرین پخش می‌شد. این یک نوع ارزش‌گذاری به قومیت‌ها بود و امسال نیز این کار ادامه خواهد داشت.
همچنین مصطفی محدثی خراسانی، دبیر کنگره شعر دفاع مقدس، با بیان این‌که دفاع مقدس به یک مقطع تاریخی هشت‌ساله تبدیل شده است، ولی این رخداد خود حاصل یک فرهنگ بود، بیان کرد: امروز هشت سال دفاع مقدس را با نام ایثار و شهادت می‌شناسیم و همه اذعان دارند که این فرهنگ راه رستگاری انسان معاصر است.

دبیر بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در ادامه با بیان این‌که کنگره شعر دفاع مقدس تنها جریان فرهنگی است که طی سه دهه گذشته از دل جبهه‌ها جوشیده است، عنوان کرد: البته جشنواره‌های دیگر نیز خالی از برکت نبوده‌اند.

محدثی خراسانی گفت: در این دوره ۶۰۰۰ شاعر با ۱۰ هزار اثر شرکت کردند و آثار آن‌ها در چند مرحله و چند بخش شامل شعر دفاع مقدس و پیوند حماسه حسینی، جریان بیداری اسلامی و مقاومت بین‌الملل، کودک و نوجوان و دفاع مقدس مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتا ۲۰ اثر برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه این کنگره معرفی می‌شوند و از آن‌ها تقدیر خواهد شد.
وی ادامه داد:امسال گزیده آثار برگزیده را در کنگره در سه کتاب منتشر می‌کنیم. یکی از این کتاب‌ها که اختصاصا با موضوع بیداری اسلامی است، “پرنده‌ای که از سرزمین من به پرواز درآمده” نام دارد که به زبان عربی نیز منتشر می‌شود. مبنای این کتاب این مسأله است که سرچشمه بیداری اسلامی از انقلاب اسلامی ایران شروع شده است.

همچنین کتاب‌های “عطش واژه‌ها” با موضوع شعر عاشورایی و دفاع مقدس، “فواره‌ها” با موضوع بین‌الملل و بیداری اسلامی، “نشانی از بهشت” شامل شعرهایی از دفاع مقدس و “لغت‌نامه ماهیان” با موضوع کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

محدثی خراسانی درباره شرکت‌کنندگان در این کنگره نیز گفت: ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در این دوره از کنگره مرد و ۳۵ درصد زن بودند. ۴۵ درصد آثار نیز با موضوع شعر دفاع مقدس، ۲۲ درصد دفاع مقدس با رویکرد عاشورایی، ۱۲ درصد کودک و نوجوان و ۲۱ درصد دفاع مقدس، مقاومت بین‌الملل و بیداری اسلامی بوده است.

او در ادامه درباره داوری آثار نیز گفت: حدود ۱۰ نفر از چهره‌های برجسته شعر انقلاب داوری آثار را برعهده داشته‌اند.

 


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.