تبعات برگشت نقدینگی از بورس به بازار ارز

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:یک کارشناس ارزی با بیان اینکه سبب اصلی رشد نرخ ارز در روزهای اخیر تغییر مسیر وجوه و نقدینگی از بازار سهام به بازار ارز است، گفت: ایجاد رونق مجدد بازار سرمایه در هفته‌های آینده، بازار ارز را به ثبات می‌رساند.

محمد واعظ در گفت‌وگو با فارس، در مورد افزایش نرخ‌ ارز در روزهای اخیر، اظهار داشت: به نظر می‌رسد، سبب اصلی رشد نرخ ارز در روزهای اخیر تغییر مسیر وجوه و نقدینگی از بازار سهام به بازار ارز است.

وی افزود: اصولا باید از طریق مدیریت و کنترل بازار دارایی‌های که بازار رقیب می باشند، بازار ارز مدیریت شود که بازار سهام هم یکی از این بازارها است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که سیاست تازه وزارت اقتصاد برای تزریق منابع چند بانک بزرگ به بازار سهام می‌تواند این روند را معکوس کند، گفت: در چند روز آینده خیر، اما پیش‌بینی می‌‌شود، در صورت اجرایی شدن این سیاست، در هفته‌‌های آینده بازار سهام شرایط بهتری پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر رونق نسبی به بازار سهام بازگردد، قطعا وجوه از بازار ارز خارج خواهد شد.

به گفته وی ثبات نرخ در بازار ارز خود به خود روند نقل و انتقال وجوه را تغییر می‌دهد، زیرا ثبات نرخ در بازار ارز، روی‌گردانی نقدینگی را در پی خواهد داشت.

واعظ در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر به وجود آمدن این وضعیت تاثیرگذار نبوده است،‌ گفت: ممکن است اثرات پیرامونی این قانون به صورت مقطعی بر بازار ارز اثرگذار بوده باشد، اما قطعا این پدیده‌ها مقطعی است.

این کارشناس ارزی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها به خودی خود بر قیمت ارز تاثیرگذار نیست، ادامه داد: نوسانات مقطعی ناشی از جابه‌جایی وجوه بوده و در این شرایط دولت برای ثبات‌بخشی به بازار ارز باید هر چه زودتر عوامل رشد دهنده نرخ ارز به کنترل خود دربیاورد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.