تبلیغات پر رقیب ترین انتخابات برای ورود به پارلمان های محلی آغاز شد

۱۶خردادماه،

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین دوره انتخابات شوراها اسلامی شهر و روستا که موازی و همزمان با یازدهمن دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد ماه برگزار می گردد؛ نیلیغات آن از ساعت ۸ صبح امروز آغاز و تا ۸ صبح ۲۳ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادی نوپا در اوایل دهه سوم انقلاب در جهت ارتقاء سطح کارامدی نظام و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود آنان تاسیس شد.

انتخابات شوراهای اسلامی برخلاف دیگر انتخابات بر عهده قوه مقننه است و براساس ماده ۷۳ قانون اساسی شهر و روستا ۵ نفر از نمایندگان خانه ملت به انتخاب صحن علنی مجلس به عنوان ناظر مرکزی انتخاب و این هیات نظارت مرکزی برای هر استان ۳ نفر از نماینگان مجلس را به عنوان هیات عالی نظارت بر استان انتخاب و این هیات ها برای هر شهرستان ۵ نفر از معتمدان محلی و برای هر بخش ۳ نفر را به عنوان هیات نظارت شهرستان و هیات نظارت بخش انتخاب می کنند.

در این دوره از انتخابات شوراها ، منتخبین اصلی شورای شهر ۷۱۹۳ نفر، منتخبین علی البدل ۲۹۹۱نفر ، منتخبین اصلی شوراهای روستا ۱۱۸۹۶۰ نفر و علی البدل شوراهای روستا ۷۸۴۴۳ نفر خواهد بود.

همچنین مجموع منتخبین اصلی شهر و روستا ۱۲۶۱۵۳ نفر و مجموع منتخبین علی البدل شهر و روستا ۸۱۴۳۴ نفر و مجموع منتخبین اصلی و علی البدل شهر و روستا ۲۰۷۵۸۷ نفر است.

۳۰۲ هزار داوطلب برای چهارمین دوره انتخابات شوراها در سراسر کشور ثبت نام کرده بودند، که ابتدا پرونده این داوطلبان توسط هیات های اجرایی بخشداری ها و فرمانداری ها بررسی و سپس در هیات های نظارت مجلس مورد تائیدنهائی قرار گرفت. اما با توجه به اینکه تا ساعت ۲۴ چهاردهم خردادماه مهلت بررسی صلاحیت دواطلبان تمدید و به طول انجامید؛ لذا تاکنون هیچ اماری از تائید صلاحیت شدگان  نهائی این انتخابات ارائه  نشده است.

همچنین از امروز در کنار تبلیغات دواطلبان انتخابات شورای شهر، داوطلبان انتخابات میان دوره ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در چهار حوزه  انتخابیه شهرستان های دماوند و فیروزکوه در استان تهران، شهر ایلام در استان ایلام، تویسرکان در استان همدان و تنکابن در استان مازندران برپا می‌شود.

 


خبرگزاری مــهر
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.