تجارت در بندرهای خشک افزایش می‌یابد

۳۰م آذر ،

مناطق ویژه اقتصادی نقش چشمگیری در تسهیل و توسعه اقتصادی کشور دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم رییس گروه مجامع بین المللی و موافقتنامه امور بین الملل وزارت راه وشهرسازی در همایش بنادر خشک که در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه شیوه های سنتی در امور حمل و نقل کارایی چندانی ندارد، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا براساس برنامه توسعه پنجم اقتصادی به برنامه ۴۰ میلیون تن در ترانزیت برسیم که هم اکنون این میزان ده و نیم میلیون تن است که امیدواریم در آینده نزدیک به این هدف برسیم.

مهران خمیسی زاده با بیان اینکه هم اکنون درحال بهره گیری از تجربیات کشورهای مطرح و پیش گام در زمینه بنادر خشک از جمله هند و چین هستیم، افزود: با استفاده از تجربیات آنها در پیشبرد اهداف خود در بنادر خشک کشور بهره گیری کنیم.

در ادامه این همایش معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آمار تجارت ما از سال ۷۰ از ۲۴ میلیون تن به ۱۱۵میلیون تن افزایش رسیده است.

بهزاد شیری افزود: امروزه بحث بندر خشک می تواند در امر تجارت یاری‌گر مسوولان اقتصادی کشور باشد که در بعد گمرکی نیزما ۱۶۰واحد در بخش گمرکی داشته و بعضی از انها غیر فعال و یا کم کار می باشند.

وی خاطر نشان کرد:برطبق دستورات تازه مسولان کشور، مقرر شده که تمامی تسهیلات لازم را در جهت تسریع در امور گمرکی اتخاذ شود تا وارد کنندگان و صادرکنندگان از مشکلات کمتری در این زمینه برخوردار باشند.

معاون شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در ادامه این همایش گفت:ما هفت منطقه آزاد و ۱۶مناطق ویژه اقتصادی در حال فعالیت در کشورداریم که نقش بسزایی در تسهیل وتوسعه اقتصادی کشور دارند.

علیرضا بهمنی افزود: هم اکنون با تلاش‌های صورت گرفته با تجمیع اختیارات در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد در امر ترانزیت و روان سازی تسریع خوبی در انجام امور شده است.

به گفته وی دولت نگاه دخالتی در مناطق آزاد و ویژه ندارد و بیشتر نگاه حاکمیتی و حمایتی دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.