تجارت نفت خام بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق از سر گرفته شد

به گزارش ایرنا، چهار دستگاه تانکر حامل نفت خام اقلیم کردستان عراق امروز پنجشنبه از طریق مرز ‘هابور’ از عراق وارد ترکیه شدند . آنکارا در مقابل نفت خام از شمال عراق ، فراورده های نفتی به این منطقه صادر خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی ترکیه ‘آناتولی ‘ نوشت که این تانکرهای نفت ترکیه یک هفته پیش برای انتقال نفت خام از شمال عراق به این منطقه فرستاده شده بودند.

آناتولی اضافه کرد، امور گمرکی تانکرهای ترکیه که بعداز بارگیری در شمال عراق به این کشور بازگشتند، در مرز هابور انجام شد.

این تانکرها قرار است نفت خام وارداتی از شمال عراق را در پالایشگاهی در بندر مرسین تخلیه کنند و پس از انجام آزمایشات اولیه در صورت تایید، واردات منطم نفت خام از شمال عراق با تانکرهای نفتکش ادامه یابد.

این خبرگزاری به نقل از مقامات ترکیه ای نوشت، در دو روز آینده نتایج آزمایشات مشخص خواهد شد.

‘تانر یلدیز’ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه پیش از این در شهر اربیل عراق اعلام کرد که تجارت نفت خام بین ترکیه و شمال عراق که در سال ۲۰۰۷ بنابه علل مختلف متوقف شده بود، از سر گرفته خواهد شد.

یلدیز هفته پیش نیز در آنکارا در سخنانی مدعی شده بود این اقدام به منظور کم کردن حساسیت های دولت مرکزی عراق صورت می گیرد و ترکیه نه تنها از منطقه شمال عراق بلکه از بصره نیز نفت خام وارد خواهد کرد.

وی گفت که فعالیت های آنکارا در این زمینه، اهمیت راهبردی خطوط لوله انتقال نفت ترکیه را نیز تقویت کرده و در راستای منافع کشور دوست و برادر عراق گام برداشته خواهد شد.

‘سیروان ابوبقر’ مشاور نفتی اقلیم کردستان عراق نیز در گفت و گو با رسانه ها با تاکید بر اینکه، صادرات نفت از شمال عراق به ترکیه تا زمانی که بغداد نیازهای کردستان عراق را از نظر فرآورده های نفتی تامین نکند، ادامه خواهد داشت، گفت: اقلیم کردستان عراق در قبال صادرات نفت خام، نفت پالایش شده از ترکیه وارد خواهد کرد.

وی با ادعای اینکه دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان را به این کار وادار کرد، گفت: اگر لازم باشد به ایران نیز نفت خام صادر کرده و از آن کشور فرآورده های نفتی وارد خواهیم کرد.

‘فیصل عبدالله’ سخنگوی ‘حسین شهرستانی’ وزیر نفت عراق در واکنش به این اقدام گفت:صادرات نفت شمال عراق در کنترل دولت مرکزی است و فقط این دولت مجاز به صادرات نفت می باشد.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۶۵۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.