تجاری سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت/ ایجاد صندوق نوآوری نفت

به گزارش خبرنگار مهر، این تفاهمنامه در راستای همکاری در زمینه پژوهش و فناوری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت و با توجه به اهمیت برنامه های علمی فناوری نوآوری صنعت نفت در توسعه همه جانبه کشور و با هدف پیشبرد اهداف کلان و حفظ و صیانت از منابع کشور و توانمند سازی شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت به امضا رسید.

فراهم ساختن بسترهای لازم برای تجاری سازی طرح های پژوهشی و فناوری مورد نیاز وزارت نفت و ساخت کالاها و حمایت از تجاری سازی و سازندگان تجهیزات نفت از دیگر اهداف تبادل این تفاهمنامه است.

اعلام نیازهای صنعت نفت و ایجاد نمایشگاههای مجازی، توسعه تولیدات دانش بنیان و حمایت از تجاری سازی کالاهای اولیه و حمایت مالی به نسبت ۲۵۰ میلیارد ریالی معاونت فناوری و یکهزار میلیارد ریالی وزارت نفت برای هر سال از تجمیع بخشی از اعتبارات پژوهشی شرکتهای تابعه و نیز ایجاد صندوق توسعه نفت برای مساعدت توسعه پایدار در این بخش از جمله محورهای همکاری دو طرف عنوان شده است.

در مراسم امضای این تفاهمنامه، نسرین سلطانخواه – معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجاری سازی و تولید محصولات مورد نیاز صنعت نفت را در دهه چهارم انقلاب اسلامی از جمله اهداف توسعه پایدار و حرکت به سمت بلوغ علمی عنوان کرد و گفت: در این توسعه، مراکز دانشگاهی و پژوهشی به تنهایی محور توسعه فناوری نیستند و لایه های متعدد نیز در این زمینه به ایفای نقش می پردازند.

وی با تاکید بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان و استفاده از توان داخلی تخصصی کشور گفت: در این تفاهمنامه یکی از مهمترین اهداف تامین نیازهای نفت و ساخت کالاهای این بخش است که حمایت از شرکتهای دانش بنیان و کمک به تامین بخشی از سرمایه گذاری در این زمینه از جمله محورهای همکاری خواهد بود.

به گفته وی با برنامه ریزی و استفاده از توان داخلی می توان در تامین زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزودگی در حوزه محصولات نفت و پتروشیمی و حجم کالاهای وارداتی به کشور تحولی نو ایجاد کرد؛ همچنین میزان صادرات کشور در این بخش را افزایش داد.

در این مراسم رستم قاسمی – وزیر نفت با تاکید بر نقش نفت در اقتصاد کشور و با اشاره به تحریم اکثر پروژه ها در این بخش تصریح کرد: تجهیزات بخش عمده ای از نیازمندیها را به خود اختصاص می دهد که با حمایت از متخصصان داخلی و شرکتهای دانش بنیان در این بخش کمبودی نخواهیم داشت.

وی از ایجاد صندوق نوآوری صنعت نفت خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با تصویب این مصوبه از سازندگان تجهیزات و کالاهای مورد نیاز فناوری در صنعت نفت حمایت مالی به عمل خواهد آمد.   

قاسمی افزود: ظرف ۱٫۵ سال آینده صندوق حمایت از پژوهش و فناوری ساخت تجهیزات نفت با هدف ازدیاد و بهینه سازی منابع اجرایی می شود.

به گزارش مهر، در پی انعقاد این تفاهمنامه سیستم مکانیزه طرح تولید و تجاری سازی محصولات دانش بنیان نفت رونمایی شد.

در این مراسم اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز حضور داشتند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.