تجاوز و سوءاستفاده جنسی از زنان در سینمای هالیوود

گفت گو با جین فوندا

خانم فوندای ۷۴ ساله در مصاحبه‌ای گفته است که یک بار هم به دلیل این که به درخواست رئیسش برای برقراری رابطه جنسی توجه نکرد، شغلش را از دست داد.

او گفت:
با توجه به نگاه جنسیتی حاکم بر سینما و تاکید بر نمایش زنان در زمینه‌های جنسی باعث می‌شود که از نظرش بازیگر زن جوان بودن کاری “وحشتناک” باشد. شما مجبورید که خیلی زیاد برهنه شوید. تاکید خیلی زیادی هم در این مورد که ظاهرتان چگونه باشد، می‌شود.”یکی از اقدامات بزرگی که جنبش زنان انجام داده این است که به ما فهمانده تجاوز و سوءاستفاده جنسی تقصیر ما نیست. بلکه ما مورد خشونت قرار گرفته‌ایم و این چیزی نیست که حق ما باشد.

جین فوندا مدت‌های مدیدی است که به عنوان فعال حقوق زنان فعالیت می‌کند. او در یک گردهمایی خیریه در سال ۲۰۲۴ گفت که مادرش فرانسیس فورد سیمور، در ۸ سالگی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفت و در ۴۲ سالگی خود را کشت. در آن زمان جین فوندا ۱۲ ساله بود. خانم فوندا همچنین از تلاش بازیگران زن برای از بین بردن شکاف در دستمزدها در صنعت سینما ابراز خوشحالی کرد. مسئله‌ای که به قول او در ۴۰ سال گذشته توجهی به آن نمی‌شد.

او همچنین گفت:
“من هرگز به این مسئله (اختلاف دستمزدها با بازیگران مرد) فکر نکردم. به من هرگز دستمزد بالا پرداخت نشده است. من هرگز فکر نمی‌کردم که کارم ارزش پرداخت دستمزد بالا را داشته باشد.”

جین فوندا تاکنون هفت بار نامزد جایزه اسکار شده است. او دو باردر سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۹ اسکار بهترین بازیگری را دریافت کرده است.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
momtaznew.com/culture
منبع:jamnews.ir

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.