تجدید خاطره با ستارگان دربی سرخابی

۱۶م دیماه ،

جام جم آنلاین: این‌که می‌گویند بازی شهرآورد تهران هم مثل همه بازی‌هاست و سه امتیاز بیشتر ندارد، شعاری بیش نیست. این جمله را می‌گویند که شرایط را عادی جلوه بدهند.

اهمیت شهرآورد سرخابی که در آن دو تیم استقلال و پرسپولیس در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند، قابل مقایسه با دیگر بازی‌های لیگ برتر نیست.

هواداران این دو تیم نمی‌توانند شکست و شرمندگی تیم‌شان را در این بازی حساس ببینند. آنها هر سال برای این دیدار حساب جداگانه‌ای باز می‌کنند حتی برخی‌هایشان حاضرند تیم‌شان قهرمان نشود، ولی از این دیدار حیثیتی پیروز بیرون بیاید.

به همین خاطر است که نام بازیکنان تاثیرگذار این شهرآورد برای همیشه در ذهن هواداران می‌ماند، به طور مثال مهدی هاشمی‌نسب در فوتبال ملی به جایی نرسید، ولی نامش به عنوان بازکننده دروازه هر دو تیم آبی و قرمز در تاریخ فوتبال ایران ثبت شد.

مزدک میرزایی با اتکا به جذابیت شهرآوردهای تهران دست به ساخت مستندی زده که در آن جزئیات اتفاقات رقابت‌های استقلال و پرسپولیس به تصویر کشیده شده است.

دوربین «تاریخ شهرآورد» روی لحظه‌های خاطره‌انگیز این دیدارها مکث می‌کند و تصویری دقیق از پشت پرده ماجراهای فوتبالی ارائه می‌دهد.

با دیدن این مستند بعد از ۱۲ سال می‌فهمیم که در حاشیه شهرآورد جنجالی سال، ۷۹ چه اتفاقاتی افتاده است.

یکی از اتفاقات جالب آن بازی ماجرای زندان رفتن حمید استیلی بود که از زبان خودش بیان شد. او گفت که به خاطر درگیری که در دقایق پایانی داشته سه روز به زندان رفته و یک محکوم به اعدام را آزاد کرده است.

او به خاطر آن متهم به شمال کشور رفته و خودش را به آب و آتش زده تا رضایت شاکیان پرونده را جلب کند. در این مستند علی انصاریان نیز توضیح داد که بعد از آن بازی به جلسه کمیته انضباطی رفته و چون در آنجا قهقهه زده از اتاق بیرونش کرده‌اند!

این مستند نشان می‌داد که داور کره‌ای ساعت پنج ‌صبح به تهران رسیده و ساعت دو بعدازظهر وارد زمین بازی شده است.

شاید اگر داور زودتر به تهران می‌رسید و خوب استراحت می‌کرد می‌توانست در لحظات حساس، بازی را اداره کند و سرنوشت آن دیدار جنجالی را تغییر دهد.

نقطه قوت مستند مزدک میرزایی این است که حوادث دیدارها را از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین می‌برد و سعی می‌کند تحلیلی عمیق از حوادث آن دوران ارائه دهد، به عنوان مثال یکی از بازیکنان که نگاه خوشبینانه‌ای به‌شهرآورد ۷۹ داشت، به این نکته اشاره کرد که در آن بازیکنان باغیرت و تعصب می‌جنگیدند و به همین خاطر با یکدیگر درگیر می‌شدند، ولی الان اوضاع فرق کرده و…

دیگر نکته جذاب این مستند تجدید خاطره با ستاره‌های فوتبالی است که امروز گرد پیری بر چهره‌شان نشسته است.

بازیکنانی که حالا بعد از سال‌ها کفش‌ها را آویخته‌اند و از خودشان خاطراتی به‌جا گذاشته‌اند، کتاب پرحادثه شهرآورد سرخابی را در این مستند برای بینندگان ورق می‌زنند.

«تاریخ شهر آورد» در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای روزهای سه‌شنبه ساعت ۲۲ از شبکه مستند تلویزیون پخش می‌شود.

احسان رحیم‌زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.