تجدید خاطره با کتابخانه هدهد

جام جم آنلاین: سریال «کتابخانه هدهد» ساخته مرضیه برومند تنها اثر نمایشی است که «کتاب و کتابخوانی» را به‌عنوان محور موضوعی‌اش انتخاب کرده است.

در سینما فیلم‌های معدودی داشته‌ایم که شخصیتی علاقه‌مند به کتاب را در گوشه‌ای از داستان گنجانده‌اند. اما اثری که هدفش تشویق و ترویج مردم به مطالعه باشد، نداشته‌ایم.

در فیلم موفق «شب‌های‌روشن» ساخته فرزاد موتمن یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌ها جایی است که شخصیت عاشق‌پیشه داستان، کتابخانه‌اش را می‌فروشد و پولش را به دختر مورد علاقه‌اش هدیه می‌کند.

او که دلبستگی زیادی به کتاب‌هایش دارد، برای حل مشکل مالی دوستش با همه کتاب‌های خاطره‌انگیزش خداحافظی می‌کند.

در سریال «کتابخانه هدهد» این ایده گسترش پیدا کرده و همه عناصر داستان در رابطه با کالای فرهنگی به نام «کتاب» تعریف شده است.

شخصیت‌های این سریال را می‌توان به سه گروه دسته‌بندی کرد: شخصیت‌های علاقه‌مند به کتاب مثل کیوان کتابچی که شغلش کتابفروشی است، اطرافیان و خانواده کیوان که آدم‌های فخرفروشی هستند و کتابفروشی را یک شغل بی‌کلاس می‌دانند و شهروندانی که با کتابخوانی قهر کرده‌اند؛ اما در اثر یک اتفاق دوباره به کتاب علاقه‌مند می‌شوند.

مرضیه برومند در بررسی آدم‌های دسته سوم، یک دنیای آرمانی را تصویر می‌کند؛ دنیایی که در آن یک کتاب می‌تواند مشکلات ساکنان یک آپارتمان را حل کند و آب سردی بر آتش اختلافاتشان بریزد.

در این دنیای خیالی خانم خانه با خواندن یک کتاب آشپزی یاد می‌گیرد و برای همسرش غذاهای خوشمزه می‌پزد.

همچنین زن دیگری با خواندن یک جلد کتاب به اصل و نسب شوهرش پی می‌برد و به او احترام بیشتری می‌گذارد.

می‌توانیم چشمانمان را ببندیم و تصور کنیم که در دنیای واقعی ما هم این اتفاقات می‌افتد و مردم به همین اندازه برای خواندن کتاب‌های موردنیازشان شور و شوق دارند اما واقعیت آن است که این داستان‌های شیرین فقط در فضای نمایشی یک سریال اتفاق می‌افتد.

در واقع کارگردان خواسته با نمایش این اتفاقات آرزوهای ذهنی‌اش را به‌تصویر بکشد و بگوید ای کاش در دنیای واقعی هم کتاب وارد زندگی روزمره ما می‌شد و تاثیر خودش را بر افکار و رفتار ما می‌گذاشت.

بخش‌های واقعگرای این سریال قسمتی‌هایی است که استقبال سرد مردم از کتابفروشی کیوان کتابچی را نشان می‌دهد؛ همان مردمی‌که بعدها جلوی فست‌فود تازه‌تاسیس شده صف می‌کشند و برای خریدن یک پیتزای گرم و خوشمزه سر و دست می‌شکنند.

این سریال که محصول سال ۸۵ است هم‌اکنون به صورت روزانه از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

محمود بصیری، امیرحسین صدیق، افسانه چهره‌آزاد، راضیه برومند، علی اوسیوند و فرهاد آئیش از جمله بازیگران «کتابخانه هدهد»‌ هستند.

احسان رحیم‌زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.