تجربه مریخ نوردی روی زمین +عکس

۱۸اردیبهشت،

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، یک گروه متشکل از ۱۲ نفر از داوطلبان که به آنها به سبب سپری کردن مدت طولانی روی بالش برای شبیه سازی یک سفر فضایی بالش نورد گفته می گردد، در تختهای علمی دانشمندان قرار گرفته تا طی شرایط ۹ هفته ای که قرار است در حالت خوابیده به پشت با زاویه ۶ درجه سپری کنند، مورد مطالعه و آزمایش قرار گیرد.

درازکشیدن در این زاویه دقیق دارای همان نتایجی روی بدن است که بدن انسان در پرواز درحالت بی وزنی به خود می گیرد.

طی ماه های اخیر بحث اعزام فضانورد به مریخ در میان تمام سازمانهای فضایی داغ شده است، به طوری که چندی پیش رئیس سازمان فضایی آمریکا ( ناسا) اظهار داشت که این امر تا سال ۲۰۳۰ محقق می گردد. این درحالی است که یک شرکت هلندی نیز تلاش می کند داوطلبانی را به سفر بی بازگشت مریخ اعزام کند.

صحبت اعزام فضانوردان به مریخ در شرایطی صورت می گیرد که هنوز متخصصان راهی برای فرود، سفر طولانی زمین به مریخ و حتی بازگشت آنها ارائه نکرده اند.

راهکار تازه دانشمندان اروپایی در راستای اعزام فضانورد به صورت خوابیده به مریخ طرح تازهی است که می تواند برای اعزام فضانورد به سفرهایی در اعماق فضا کاربردی شود.

دانشمندان موسسه مدز در تولوس فرانسه با همکاری مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه امیدوارند که تأثیرات فیزیکی بی وزنی را بر بدن فضانوردان در سفرهای طولانی فضایی بررسی کنند.

یکی از ۱۲ بالش‌نوردی که پرواز فضایی را با سپری کردن ۳ هفته در تخت خواب شبیه سازی می کند

زاویه شش درجه زیر افق نشان دهنده واکنش بدن به پرواز در بی وزنی است. ماسک در این تصویر بخشی از یک سیستم است که شرایط لازم انرژی را تخمین می زند، این ماسک میزان اکسیژن مصرفی و خروج دی اکسید کربن را توسط داوطلب اندازه گیری می کند.

تمرینات دانشمندان موسسه مدز

نتایج این تحقیق می تواند برای توانبخشی به اشخاصی که مدت بسیاری در تخت بستری بوده اند نیز کمک کند. این مطالعات بخشی از برنامه ” زندگی و علوم فیزیک” سازمان فضایی اروپا است.

در طول دوره سه هفته ای طی یک دوره یک ساله ۱۲ داوطلب روی یک تخت با زاویه ۶ درجه زیر افق دراز می کشند. دراز کشیدن در این زاویه تأثیر پرواز را در بی وزنی تقلید می کند و سر داوطلب در قسمت پایین تخت قرار می گیرد.

در طول این دوره سه هفته ای رژیم غذایی داوطلب به شدت توسط متخصصان تغذیه کنترل می گردد تا مشخص شود که رژیم چه تأثیری روی بدن در این زاویه دارد.

بیوپسی های منظمی از ماهیچه های ران آنها گرفته می گردد تا مشخص شود که بی وزنی چه تأثیری بر بافت ماهیچه ای دارد. همچنین در طول این دوره داوطلبان اجازه ندارند که هیچگونه ملاقات کننده ای داشته باشند.

دانشمندان همچنین تمرینهای خاصی را برای داوطلبان در نظر گرفته اند تا در شرایطی که آنها به حالت خوابیده به پشت قرار دارند با تغییرات بی وزنی روی ماهیچه ها مقابله کنند.

۵۰۰ نفر برای انجام این تحقیقات داوطلب شدند اما این فهرست پس از انجام آزمایشهای پزشکی و روانشناسی به ۴۶ نفر تقلیل یافت و پس از مشخص شدن نتایج کامل ۱۲ نفر نهایی انتخاب شدند. چهار نفر هم در فهرست رزرو قرار گرفتند تا اگر هرکدام از ۱۲ نفر به سببی نتوانست تحقیقات را ادامه دهد از آنها استفاده شود.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.