تجربه موفق مقاوم سازی در مالزی

به گزارش نوساز به نقل از ایرنا از مالزی، هر چند کشورهای جنوب شرق آسیا در سال های دور و نزدیک زلزله ها و سونامی های مخربی را به خود دیده است ،اما کشور مالزی هرگز در معرض این حوادث قرار نگرفته و یا دست کم آنهایی که اکنون در این سرزمین زندگی می کنند ،چنین حوادثی را بخاطر نمی آورند.

هر چند ممکن است در نقاطی از این کشور در طول سال، سیل های جزیی بوقوع بپیوندد ،اما این حوادث تاکنون به مساله بزرگ در این کشور تبدیل نشده است و شاید زلزله بزرگ کشورهای همجوار فقط در این کشور احساس شود.

با این وجود مقام های این کشور همواره مقاوم سازی ساختمان ها را به عنوان یک اصل مهم در ساخت و سازها مورد توجه قرار می دهند و به دقت بر چگونگی احداث ساختمان ها نظارت می کنند.

کشور مالزی را باید یکی از بزرگترین کشورهای جهان در ساخت و ساز قلمداد کرد بطوری که صنعت ساختمان سازی در این کشور هر ساله با رشد روز افزونی ادامه دارد.

این کشور اکنون با ساختمان های بلند مرتبه که در مقابل زلزله هایی به بزرگی ۷ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) نیز مقاوم است شناخته می شود و مقام های این کشور درصدد هستند این مقاوم سازی را در احداث همه پروژه ها مورد توجه قرار دهند.

رسانه های مالزی روز سه شنبه نوشتند که ساخت بزرگترین و طولانی ترین پل این کشور و جنوب شرق آسیا که در برابر زلزله های به بزرگی ۵/۷ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) مقاوم خواهد بود، نوامبر سال ۲۰۲۴ به پایان می رسد.

طول این پل ۲۴ کیلومتر است و هزینه احداث آن سه میلیارد رینگیت( یک میلیارد دلار) بر آورد شده است.

این پل یک جزیره را به خشکی متصل می کند. ساخت این پل نوامبر سال ۲۰۰۸ آغاز شد و قرار است یک سال دیگر به بهره برداری برسد.

مسوولان ساخت این پل می گویند این پروژ بزرگ، دومین پل جهان است که در برابر زلزله ۵/۷ ریشتری مقاوم است هر چند آنها از مشخصات نخستین پل مقاوم سازی در برابر زلزله به بزرگی ۵/۷ ریشتری ، سخنی به میان نیاوردند.

سازندگان این پل می گویند این پل بطول ۴۷کیلومتر ،دارای دو خط برای عبور و مرور خودروها و یک خط نیز برای آمد و شد موتورسیکلت ها است.

دهانه اصلی این پل ۲۵۰ متر است و خودروها با سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت می توانند از روی این پل عبور کنند.

مالزی را باید کشور ساختمان های بلند مرتبه معرفی کرد، زیرا در اغلب مناطق این کشور از جمله کوالالامپور، ساختمان های بسیار بزرگ به چشم می خورد که نمونه آن برج های دو قلوی پتروناس به عنوان یکی از بلندترین آسمانخراش های جهان است.

این ساختمان ها با معماری منحصر به فرد و همچنین با رعایت تمامی جوانب ایمنی احداث شده است.

ساختمان ها در این کشور به ندرت به صورت شخصی ساخته می شود و شرکت های ساختمان سازی دارای قدرت مالی زیاد در این کار مشارکت می کنند.

تقریبا همه ساختمان های این کشور بتون آرمه بوده که به گفته کارشناسان با شرایط آب و هوایی مرطوب این کشور، بهترین نوع ساختمان سازی است.

به هرحال وجود ساختمان های مقاوم در این کشور باعث شده که شهروندان این کشور در آرامش زندگی کنند و دست کم دغدغه ای از نظر امنیت جانی خانواده خود زیر سقف ساختمان های ناامن نداشته باشند.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.