تجربه پیانو و سه‌تارنوازی با “ترانه‌های قدیمی”

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

سامان احتشامی که در نمایش “ترانه های قدیمی” به کارگردانی محمد رحمانیان به عنوان نوازنده پیانو و سه‌تار حضور دارد با گلایه از نامناسب بودن امکانات سالن این اجرا عنوان کرد این نمایش به خاطر عشق و علاقه مخاطبان روی صحنه می‌رود.

سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده که در نمایش “ترانه های قدیمی” به کارگردانی محمد رحمانیان به عنوان نوازنده پیانو و سه‌تار حضور دارد دربارهٔ همکاری با این کارگردان پیشکسوت تئاتر به خبرنگار مهر گفت: این افتخار این را دارم که برای دومین‌بار با محمد رحمانیان همکاری می‌کنم. پیش از این نیز آهنگسازی نمایش‌ها و فیلم های سینمایی دیگری را نیز بر عهده داشتم که می‌توانم به فیلم‌های” این ترانه عاشقانه نیست”، “رستگاری در هشت دقیقه”،” شکاف” و انیمیشن “شازده کوچولو” به کارگردانی نورالدین زرین‌کلک اشاره کنم.

وی افزود: من رفاقت دیرینه‌ای با فردین خلعتبری دارم که در این نمایش به عنوان تنظیم‌کننده آهنگ‌ها و مشاور کارگردان حضور دارد. خلعتبری در این نمایش به من پیشنهاد داد که به چه شکل قرار است پیانو و سه‌تار بنوازم. معتقدم اجرای موسیقی زنده در یک نمایش به حال و هوای اثر کمک بیشتری می‌کند اما به سبب هزینه‌هایی که دارد معمولا هنرمندان ما ترجیح می دهند موسیقی به شکل پلی‌بک پخش شود.

این آهنگساز با اشاره به اینکه “ترانه‌های قدیمی” هر شب در دو سانس ۲۰ و ۲۲ اجرا می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه تا امروز شاهد استقبال بسیار خوب تماشاگران بودیم اما متاسفانه این سالن نمایشی از کوچکترین امکاناتی که یک سالن تئاتر باید داشته باشد برخوردار نیست. من و همه عوامل نمایش به خاطر عشقی که به تئاتر داریم روی صحنه هستیم. صحنه تئاتر صحنه مقدسی است و اجرای یک نمایش حرمت و اعتبار یک هنرمند است اما باید حداقل شرایط برای اجرای یک اثر نمایشی فراهم شود.

احتشامی یادآور شد: متاسفانه در موسسه اکو حتی امکانات اولیه برای آب خوردن هم وجود ندارد و ما در دستشویی سالن لباسهایمان را تعویض می‌کنیم. من حتی سر تمرین ها با یک ساز فوتی کوچک ملودیکا حاضر می شدم چون فضایی برای پیانو تعبیه نشده بود. کوچکترین سالن های دنیا هم باید جایی برای قرار دادن پیانو داشته باشند. اگر همراهی و همت کمپانی یاماها و محبت فرزاد قیصری‌پور و حسام ساختیان‌چی نبود من حتی برای اجرا در صحنه، پیانو هم در اختیار نداشتم اما با لطف این دوستان که بدون هیچ چشم داشتی پیانو ۱۰۰ میلیونی شان را در اختیار من قرار دادند مشکلات تا حدی برطرف شد.

این نوازنده متذکر شد: یکی دیگر از مشکلات این سالن نداشتن تهویه مناسب است که برای تماشاگران و گروه‌های نمایش مشکل به وجود می آورد. اما مردم به خاطر علاقه به رحمانیان و این کار به دیدن نمایش می آیند و من همین جا از انرژی مثبت تماشاگران سپاسگزاری می کنم. آرزوی بزرگ من این است که اشخاص متمولی بیایند و در هرجای تهران که شده مراکز فرهنگی و تئاتری بسازند تا هنرمندان ما تا این اندازه محتاج سالن نمایش نباشند.

احتشامی دربارهٔ حال و هوای نمایش گفت: “ترانه های قدیمی” از هشت اپیزود مختلف که هرکدام با توجه به ترانه های قدیمی ساخته شده اند، تشکیل شده است که من نیز به عنوان نوازنده پیانو و سه تار از اول تا آخر اجرا روی صحنه هستم. فردین خلعتبری تنظیم و چگونگی اجرای آهنگ‌ها را بر عهده دارد. در واقع این اثر اجرای کنسرت و نمایش همزمان با هم است.

وی در پایان دربارهٔ دیگر فعالیت‌هایش گفت: قرار است اواخر شهریور ماه آلبوم “ملودیکا” را روانه بازار کنم. همچنین ضبط آلبوم “سعدی‌خوانی” را با صدای ژاله صادقیان به تازگی به اتمام رسانده ام. قرار است در پاییز امسال نیز موسیقی فیلم های سینمایی که ساخته ام در قالب یک آلبوم منتشر شود.

در نمایش “ترانه‌های قدیمی” بازیگرانی چون علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، افشین هاشمی، علی سرابی، سحر دولتشاهی، اشکان خطیبی، بهاره مشیری، معصومه رحمانی و… ایفای نقش می‌کنند. این نمایش که از چند بخش کوتاه تشکیل شده و پایان هر قطعه ترانه ای قدیمی در آن خوانده می گردد، روایتگر تنهایی آدم ها در تهران است.

“ترانه های قدیمی” نوشته و کار محمد رحمانیان تا ۲۲ شهریور هر شب در دو نوبت ۲۰ و ۲۲ در تالار شمس موسسه بین المللی فارسی‌زبانان اکو به نشانی اقدسیه، بعد از چهار راه آجودانیه، کوچه نیلوفر، پلاک ۳ روی صحنه می‌رود.


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.