تجلیل از کوهنوردان ایرانی در اسلام آباد

به گزارش ایرنا, علیرضا حقیقیان با برپایی ضیافتی , قهرمانان امید کوهنوردی مشترک آقایان و بانوان کشورمان را با اهدای لوح و هدایایی به مقصد جمهوری اسلامی ایران بدرقه کرد.

وی دراین مراسم گفت:موفقیت و سلامتی ورزشکاران ایرانی در هر نقطه از جهان در روحیه مردم عزیزتاثیری شگرف داشته و همه نهادهای ایرانی از جمله سفارت کشورمان در پاکستان وظیفه دارد تا ضمن استقبال از قهرمانان ملی و ورزشی , نهایت کمک و خدمت را به قشر ورزشکار داشته باشد.

سفیر کشورمان ضمن اشاره به بازگرداندن تیم کوهنوردی امید مشترک آقایان و بانوان ایران از منطقه کوهستانی شمال پاکستان بوسیله بالگرد به اسلام آباد از همراهی و همکاری وزارت امور خارجه و وزارت کشور پاکستان قدردانی کرد.

یونس رضا خانی سرپرست تیم کوهنوردی مشترک آقایان و بانوان امید ایران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به موفقیت تیمش در صعود به ارتفاع شش هزار و پانصد متری قله مرتفع و صعب العبور ‘مومهیل سار’ در منطقه ‘ھونزا’ در شمال ایالت گلگیت -بلتستان پاکستان و فتح کمپ سوم این ارتفاع گفت: تاکنون هیچ تیم خارجی به مانند ایران موفق به اعزام تیم ۲۱ نفره به این ارتفاع نشده است .

وی افزود: تیمهای خارجی با نفرات شش تا هفت نفره به این قله حمله کرده و تاکنون تنها یکبار در سال ۱۹۶۴ تیم مشترک انگلیس , آلمان , ایتالیا , فرانسه و ژاپن موفق به فتح ارتفاع ۷ هزار و ۴۳۳ متری شده است و در صعودهای کشورهای دیگر هیچ یک از تیمهای خارجی با نفرات کمتر تا ارتفاع پنج هزار و ۲۰۰ متری و فتح کمپ دوم صعود نکرده و مهمتر اینکه بسیاری از تیمهای صعود کننده با حوادث ناگوار و مرگ برخی اعضای خود روبرو شده اند.

رضا خانی با بیان اینکه تیم ۳۷ روز در منطقه بود و اگر آب و هوا و شرایط جوی اجازه ادامه کار به گروه را می داد حتما این قله نیز به مانند قله پاسیفیک در سال گذشته توسط ورزشکاران ایرانی فتح می شد , تصریح کرد: شرایط آب و هوایی و جوی و بهمن های سرازیر شده در منطقه اجازه ادامه کار را از تیم گرفت اما این بهترین حضور تیم امید مشترک ایران در عرصه فتح قلل مرتفع و صعب العبور منطقه و همچنین تجربه بسیار خوبی برای جوانان جویای نام ایرانی در کوههای هیمالیا بود.

سرپرست تیم ایران افزود: این تیم متشکل از شش نفر نفر از بانوان و ۱۴ نفر از آقایان ایرانی در شش ماه اردوهای مختلف و صعود به قلل مرتفع کشورمان تشکیل شده بود که برخی از اعضای تیم برای اولین بار به سفر خارج از کشور اعزام می شدند و اولین تجربه خارجی خود را در سخت ترین شرایط آب و هوایی و قله صعب العبور مومهیل سار پاکستان با موفقیت گذراندند.

رضا خانی از همراهی و همکاری حقیقیان سفیر و همچنین کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران بویژه هماهنگی با دستگاههای اجرایی کشور پاکستان برای بازگرداندن تیم بوسیله بالگرد از منطقه به اسلام آباد قدردانی کرد.

در زمان خروج تیم کوهنوردی کشورمان از منطقه با توجه به عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان درگیری هایی وجود داشت که با همت مسوولان سفارت کشورمان در اسلام آباد و هماهنگی با وزارت امور خارجه و کشور پاکستان , اعضای تیم در دو مرحله با بالگرد در سلامت کامل به اسلام آباد منتقل شدند.

خانم ‘زهره افقی’ از اعضای تیم بانوان امید کشورمان نیز در گفت وگو با ایرنا گفت : حضور بانوان ایرانی در تیمهای اعزامی به خارج از کشور در بین کشورهای صاحب عنوان در رشته کوهنوردی بسیار تاثیر گذار بوده بطوریکه در صعود های بانوان , تمامی نگاه زنان ورزشکار کشورهای دیگر به آنان است.

وی افزود: برای ارتقای سطح کوهنوردان زن ایرانی باید مسوولان ورزش کشورمان بیش از گذشته به این رشته و کوهنوردان دختر ایرانی توجه داشته باشند.

افقی با اشاره به اینکه اعزام های خارجی برای کوهنوردان زن ایرانی همراه با موفقیت های بسیاری برای ورزش بانوان کشورمان خواهد بود گفت : زنان ایرانی در عرصه های بین المللی می توانند در جای جای جهان پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آورده و موفقیت کسب کنند.

حمید علیا پزشک تیم امید مشترک آقایان و بانوان کوهنوردی کشورمان نیز به ایرنا گفت : برای اولین بار سازمان هلال احمر اقدام به همراهی با اعضای تیم کوهنوردان ایرانی داشت و تمامی مخارج اعزام پزشک همراه تیم و هزینه داروهای تیم را تقبل کرد.

وی با بیان اینکه در این اعزام با توجه به شرایط بد جوی و آب و هوایی مشکل خاصی برای کوهنوردان بوجود نیامد افزود: هماهنگی های بین دستگاههای ایرانی می تواند نقش قابل توجهی در افتخار آفرینی ورزشکاران و قهرمانان کشورمان داشته باشد.

اعضای تیم نیز درباره مشکلات خود در دوره اردوهای شبانه روزی و پیوسته و اعزام تیم به پاکستان گفتند : در مدت شش ماه قبل از اعزام و دو ماه پس از اعزام , تمامی هزینه های ‘سفر , بلیت رفت و برگشت هواپیما , تجهیزات کوهنوردی , لباس و کفش کوهنوردی , مرخصی بدون حقوق از محل کار , اجازه سازمان وظیفه عمومی برای سفر به خارج از سوی مشمولین و اجازه از دانشگاهها و موسسات آموزشی’ برعهده خود اعضای تیم کوهنوردی مشترک امید آقایان و بانوان ایران بوده است.

قهرمانان ملی ایران از مسوولان وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون کوهنوردی کشورمان خواستند تا به مشکلات این رشته ورزشی بیشتر توجه کنند و برای صعودهای بعدی تیم , برنامه ریزی مناسبی در داخل و خارج از کشور داشته باشند.

قله مرتفع ‘مومھیل سار’ با ارتفاع ھفت ھزار و ۳۴۳ متر و ۲۴ ھزار و ۹۱ پا ارتفاع از سطح دریا در منطقه کریم آباد مرکز منطقه ‘ھونزا’ در شمال ایالت گلگیت -بلتستان پاکستان قرار دارد.

کریم آباد با نام دیگر ‘بلتیت’ جزو ۱۲ سایت توریستی جهانگردان در پاکستان قرار دارد.

آساق ** ۱۰۹۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۶۸۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.