تجلیل از مروجان توسعه کتاب‌خوانی در میان کودکان ایرانی

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

طی آیینی در تهران صورت می‌گیرد

در آیینی از همراهان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب ‌و کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی قدردانی می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان سازمانی که دارای نزدیک به نیم قرن سابقه است طی دو سال قبل با گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی سبب شده است تا آمار مطالعه کتاب در میان اعضا و مربیانش ۲۲ درصد افزایش یابد.

در این میان دست‌اندرکاران کانون هم‌زمان با برگزاری بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با برپایی یک آیین ویژه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران و ۳۱ آیین دیگر در استان‌های مختلف کشور از مدیران کل، کارشناسان و مربیانی که با برنامه‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ی خود به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جای جای میهن کمک کرده‌اند، قدردانی می‌کند.

آیین ملی کانون روز سه شنبه ۲۸ آبان برگزار می‌شود و در آن ۵ مرکز ثابت، ۳ مرکز سیار شهری و روستایی و ۱ کتاب‌خانه پستی موفق در این زمینه همچنین ۲ مترجم و یک مولف که کتاب‌های آنان بیشترین آمار امانت کتاب در مراکز کانون کشور را به خود اختصاص داده‌اند، معرفی و با اهدای جایزه از آنان تقدیر خواهد شد.

همچنین ۵ مدیرکل موفق کانون به سبب جهت‌گیری برنامه‌های‌شان به سمت ترویج کتاب‌خوانی، ۵ مدیر کل دیگر کانون به سبب اجرای یک یا چند طرح کتاب‌خوانی که سبب تحرک این امر در استان‌های آنان شده است، ۵ طرح موفق اجرا شده در این حوزه، و ۵ کارشناس موفق در زمینه کتاب‌خوانی نیز در این آیین معرفی می‌شوند.

محمود مروج مدیر هماهنگی امور استان‌‌های کانون در این زمینه توضیح داد که ۶۲ کودک و نوجوان و ۴۵ مربی موفق در حوزه‌ی کتاب‌خوانی و فعالیت‌های کتاب‌محور نیز در آیین‌های استانی – که هم‌زمان با هفته کتاب برپا می‌شود – مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی از رونمایی ۱۰ عنوان از کتاب‌های تازه انتشار یافتنات کانون و ۳ عنوان کتاب‌های معاونت فرهنگی کانون در این آیین خبر داد.

به گفته‌ی مروج طرح همایش سراسری توسعه‌ی کتاب‌خوانی در پی نگرانی از کاهش میزان مطالعه در میان اعضا و مربیان کانون از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و ابتدا تمامی استان‌ها اقدام به طراحی شیوه‌نامه‌های جداگانه‌ای کردند که این شیوه‌نامه‌ها پس از ارسال به تهران با انجام اصلاح‌ها و الحاق‌هایی بار دیگر به تمامی مراکز استان فرستاده شد تا تجربه‌های ارزشمند کارشناسان و مربیان کانون سبب هم‌افزایی در حوزه‌ی توسعه کتاب‌خوانی در سطح کشور شود.

مدیر هماهنگی امور استان‌‌های کانون در ارزیابی اجرای این طرح در سراسر کشور اضافه کرد که افزایش ۲۲ درصدی میزان مطالعه اعضا و مربیان و شرکت آنان در فعالیت‌های کتاب محور مانند بحث کتاب، روخوانی و تحقیق و پژوهش نشان از موفقیت این طرح با شاخصه‌های کمی و کیفی دارد.

وی از فعالیت دو گروه داوری برای ارزیابی فعالیت‌های این مربیان و اعضای کانون خبر داد و یادآور شد که نتیجه این داوری‌ها در همایش ملی کانون و همایش‌های استانی آن مشخص می‌شود.

مروج همچنین در تشریح برنامه‌های هفته کتاب کانون در سطح استان‌ها به مواردی مانند برگزاری نمایشگاه‌های سراسری کتاب با مشارکت مدیریت بازرگانی و فروش کانون، اجرای ویژه برنامه‌ها و مسابقه‌های کتاب‌خوانی، اجرای برنامه‌های ویژه در صدا و سیمای استان‌ها، نواختن زنگ مطالعه در مدارس بعضی استان‌ها، برگزاری نشست‌های تخصصی و دعوت از نویسندگان مورد علاقه کودکان، برپایی کارگاه‌های متعدد کتاب‌خوانی و راه‌اندازی کاروان کتاب‌خانه‌های سیار در سطح شهرها و روستاها اشاره کرد.

آیین ویژه قدردانی از همراهان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب ‌و کتاب‌خوانی در ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۲۸ آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و با مشارکت اداره کل کانون استان تهران برگزار می‌شود.

بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از روز ۲۵ آبان آغاز شده است و تا ۲ آذر در سراسر کشور ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.