تجلیل استاد شجریان از اساتید موسیقی نواحی ایران

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

جشنواره موسیقی نواحی آئینه‌دار با حضور «محمد رضا شجریان» که خود از موسیقی‌دانان دستگاهی جنوب شرق ایران است؛ روز قبل ( جمعه) در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران به کار خود پایان داد.

در جشنواره آیینه‌دار سی هنرمند از ناحیه جنوب شرق ایران به اجرای موسیقی نواحی پرداختند.

قطعات اجرا شده شامل ذکرهای گواتی بود. قطعه اول گواتی را «خداداد شکل زهی نسبت» اجرا کرد اجرای توسط «خلیفه شهمیر بلوچ مالداری» انجام شد که در اجرای موسیقی ناحیه جنوب شرق ایران در مقام خلیفگی (عالی‌ترین رتبه در این گونه موسیقی ) قرار دارد.

گواتی بخشی از موسیقی‌ بلوچستان است که تا کنون ناشناخته مانده است وکمتر کسی خارج از منطقه بلوچستان آن را شنیده است.

اجرای گواتی توسط خلیفه شهمیر بلوچ مالداری با تلاش و هماهنگی «محمدرضادرویش» ممکن شد. این گونه موسیقی همانند «پری خوانی یا پرخوانی» ترکمن‌ها و مراسم «زار» بندرنشینان ایران است با این تفاوت که گواتی برخلاف این دومراسم ریشه ایرانی دارد. نکته دیگر آنکه هرخلیفه برای اجرای گواتی از نواهای ویژه ای استفاده می‌کند و حتی سازبندی مراسم های گواتی که خلیفه های متفاوت اجرا می کنند، تا جائیکه گاهی ممکن است این مراسم تنها با یک ساز اجرا شود، اما اجرای ذکرهای «گواتی» خلیفه شهمیر بلوچ مالداری با نوازندگان پرشماری انجام شد.

خواننده ذکرهای گواتی حتما نباید به مقام خلیفه رسیده باشد همان گونه که خداداد شکل زهی نسبت به مقام خلیفگی نرسیده است اما خواننده ذکرهای گواتی است؛ در واقع مقام خلیفگی ، مقام رفیع و بلندی در این گونه موسیقی است که سال ها تمرین و ممارست می طلبد وخلیفه شهمیربلوچ مالداری جزء نادر اشخاصی است که به این مقام دست یافته است.

در ادامه مراسم اختتامیه اولین جشنواره موسیقی نواحی آئینه دار دکتر محمد رضا بنی اردلان روی صحنه آمد و گفت: اهمیت این گونه موسیقی به واسطه نسبتی است که استادان با حقیقت عالم برقرارمی کند.

وی با طرح این پرسش که مگرممکن است موسیقی فاقد این ویژگی باشد افزود : بله اگر دقت کنید برای نمونه می بینید که مبتذل‌ترین نوع موسیقی هم حتی از صدا و سیما پخش می گردد به شکلی که فردی که این موسیقی را می شنود هرگز با حقیقت عالم ارتباط برقرار نمی‌کند.

دکتر بنی اردلان بابیان این که سال قبل ۱۰ تن از استادید موسیقی نواحی درسکوت رسانه‌ای جان به جان آفرین تسلیم کردند از حضار خواست به خاطر مظلومیت موسیقی نواحی قیام کنند و چند لحظه سکوت کنند.

سپس حمید رضا نوربخش- مدیرعامل خانه موسیقی- به اجرای انفرادی استاد نور محمد درپور در برابر بیست هزار تماشاچی آمریکایی، چند سال پیش به مناسبت نام گذاری آن سال به نام حضرت مولانا اشاره کرد و گفت : اجرای استاد نورمحمد درپور چنان بود که همه را محو و محصور کرد.

نوربخش همچنین به جایگاه رفیع زنده یاد استاد شاهمیرزا مرادی و سلیمان مردادی اشاره کرد و از بی توجهی به این هنرمندان ابراز تاسف کرد.

همچنین محمدرضادرویش – دبیر جشنواره موسیقی نواحی آئینه دار – یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.

وی با اشاره به خصوصی بودن این جشنواره گفت: «پیش ازاین جشنواره های موسیقی ما توسط بخشهای دولتی مانند: ارشاد وحوزه هنری برگزارمی شد و ما چون بی همتی این دو دستگاه دولتی را طی این چند سال ملاحظه کردیم، ازیک سال ونیم پیش به واسطه آقای علی مغازه ای با آقای احسان رسول اف گفت وگوهای اولین را آغازکردیم تا این جشنواره رادربخش خصوصی اجرا کنیم . آنچه دیدید ماحصل این گفت وگواست».

محمدرضادرویشی افزود: این جشنواره را آیینه دار نام گذاشتیم زیرا اساتید ما آیینه دار تاریخ وفرهنگ وادبیات شفاهی سرزمین ما می باشند.

دبیر جشنواره موسیقی آئینه دار تاکید کرد: اجرای جشنواره در بخش خصوصی هیچ تداخلی با جشنواره های ارشاد ندارد. آقای علی مرادخانی نیز با برگزاری این جشنواره موافق است که این هم اتفاق مبارکی است.

روز جمعه مراسم اختتامیه اولین جشنواره آیینه دار برگزارشد. این جشنواره به همت احسان رسول اف ،مدیرگالری محسن به مدت سه روز از دهم تا دوازدهم مهرماه درسالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزارشد.

حمید رضا نوربخش- مدیرعامل خانه موسیقی-، “استاد محمدرضا شجریان” رئیس شورای عالی موسیقی”، مجید سرسنگی”مدیرخانه هنرمندان”دراین مراسم حضورداشتند و اساتید موسیقی نواحی تندیس خود را از استاد شجریان دریافت کردند.

فهرست نوازندگان موسیقی نواحی که در این جشنواره از آنها تقدیر شد به شرح زیر است:

استادلعل بخش بیگ “ازچابهار”

استاد شیرمحمد اسپندار”از بمپور ایرانشهر”

استاددین محمدزنگ شاهی

استاد نورمحمد درپور”از تربت جام

خلیفه شاهمیربلوچ مالداری

استاد ذولفقارعسکری پور” ازتربت جام

زنده یاد غلامحسین سمندری که به نمایندگی ازایشان پسرایشان حسن سمندری تندیس ایشان را دریافت کرد.

مرادعلی سالاراحمدی ازتربت جام

حبیب الله قادرآتشکر از زابل

همچنین محمد عارف دهواری به نمایندگی از گروه دراویش سراوان

علی محمد بلوچ نسب(چابهار)

محمد اسحاق بلوچ نسب (چابهار)

غلامحسین غفاری(تربت جام)

حسن سمندری(تایباد)

امیرگلیج(زاهدان)

علیم قادرآتشگر(زاهدان)

بهمن قادرآتشگر(زاهدان)

ابراهیم حدیدی(زاهدان)

رحمانی(سرحدبلوچستان)

حسین علی کوشا(تربت جام)

عیدوک رزمی(چابهار)

اسماعیل سحرابی(ایرانشهر)

حسین درویش(ایرانشهر)

گل آباد شکرزهی(ایرانشهر)

بلوچ نسب

نسیم بلوچ(چابهار)

پیربخش ترمه(چابهار)

علی برمه(چابهار)

محمد جان سپاهی

محمدعارف دهواری

امیرخسروسیاهانی

استاد محمد رحمدل خواه(نوازنده سرناتربت جام)

منبع: ایسنا


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.