تجهیز جایگاه سوخت به پرداخت الکترونیک

جام جم آنلاین: در حالی که از مدت‌ها پیش مردم و جایگاهداران به خاطر مسائل امنیتی، بهداشتی و … خواستار حذف پرداخت پول نقد از پمپ بنزین‌ها بودند، به خاطر محدودیت‌های فنی این امکان فراهم نبود.

در گفت‌وگو با علیرضا رجب‌پور، معاون بازرگانی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ‌تامین سوخت پایتخت و آخرین وضع پرداخت الکترونیک را در جایگاه‌های سوخت مورد بررسی قرار دادیم:

در حال حاضر چه تعداد ازجایگاه‌ها به خدمات پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند؟

توصیه جدی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به مردم این است که برای پرداخت وجه بنزین در جایگاه‌ها از یکی از سه روش کیف پول، کارت سوخت، پرداخت الکترونیک (اینترنت) و دستگاه‌های کارتخوان (pos) موجود در جایگاه‌ها استفاده کنند و از پرداخت نقدی کمتر استفاده شود.

زیرا این کار از جنبه‌های مختلف بهداشتی، سادگی پرداخت، دقت و سرعت نسبت به روش نقدی برتری دارد و در حال حاضر که در تمام مراکز خرید بزرگ و کوچک این امکان وجود دارد، طبیعی است که فرهنگ استفاده از این روش در جایگاه‌ها نیز باید ایجاد شود.

آیا همه جایگاه‌های سوخت به این امکانات مجهز شده‌اند؟

۸۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور قابلیت پرداخت به سه روش یاد شده را دارند و ۲۰ درصد دیگر حداقل به یکی از سه روش تجهیز شده‌اند. استفاده از این روش‌ها از انباشتگی پول نقد در جایگاه‌ها جلوگیری و در تبادل و فروش و خرید فرآورده‌های نفتی توسط جایگاه‌ها سادگی و سرعت ایجاد می‌کند.

در حال حاضر چه تعدادجایگاه عرضه سوخت در کشور فعال است؟

هم‌اکنون ۳۰۰۰ جایگاه عرضه بنزین و نفت گاز به صورت دولتی و اختصاصی فعالیت دارد و بیش از ۱۰۴۴ مجاری عرضه سوخت در دست احداث بوده که از یک تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

تا پایان سال چه تعداد به جایگاه‌های جدید افزوده می‌شود؟

به طور متوسط سالانه صد جایگاه جدید به تعداد جایگاه‌های کشور اضافه می‌شود.

آیا جا نمایی ساخت جایگاه‌های سوخت در شهرهای جدید در دست ساخت، صورت گرفته است؟

بله، این جانمایی‌ها بسیار مهم است و توصیه‌های لازم به وزارت راه و شهرسازی برای رعایت این موضوع در ساخت شهرهای جدید و حتی شهرهای قدیمی صورت گرفته و آیین‌نامه اجرایی آن ارائه شده است.

در کلانشهرها که با کمبود تعداد جایگاه مواجه هستیم مشکل چگونه حل خواهد شد؟

در این زمینه نیاز به همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها وجود دارد، زیرا تامین زمین در اغلب کلانشهرها برای ساخت جایگاه با محدودیت و مشکل مواجه است.

پیش‌بینی شما برای میزان افزایش مصرف سوخت در تعطیلات چگونه است؟

باتوجه به پیش‌بینی‌ای که برای افزایش حجم سفرهای تابستانی صورت گرفته در حال حاضر به طور دقیق امکان محاسبه میزان افزایش مصرف وجود ندارد، اما حتی اگر سفرهای تابستانی با ۵۰ درصد افزایش نیز روبه‌رو شود، پیش‌بینی‌های لازم برای تامین سوخت بموقع مجاری عرضه صورت گرفته و بنزین مورد نیاز مردم به سادگی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

باتوجه به تعطیلات چند روزه تهران و هفته‌های پایانی تعطیلات تابستانی و افزایش مصرف سوخت چه تمهیداتی برای تامین سوخت در نظر گرفته شده است؟

باتوجه به برنامه‌ریزی‌ای که تدارکات شرکت ملی پخش برای سوخت‌رسانی بموقع به جایگاه‌ها انجام داده هیچ مشکلی در سراسر کشور برای تامین سوخت سفرهای تابستانی و تعطیلات چند روزه که در پیش داریم، وجود ندارد.

آیا محدودیت تردد خودروهای سنگین در تهران همزمان با اجلاس غیرمتعهدها شامل خودروهای سوخت رسان نیز می‌شود؟

خیر، هیچ‌گونه محدودیتی برای خودروهای سوخت‌رسان در هیچ شرایطی وجود ندارد، بویژه آن که عموما این خودروها در ساعات پایان شب و نزدیک صبح به سوخت‌رسانی و پر کردن مخازن جایگاه‌های عرضه سوخت اقدام می‌کنند، ‌هیچ محدودیت خاصی پیش‌بینی نشده است و فعالیت خودروهای سوخت‌رسان مانند گذشته ادامه خواهد داشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.