تحریم‌کنندگان ایران در زمستان تحریم می‌شوند

با اوج گرفتن تقاضا برای خرید نفت در زمستان، ایران به کشورهایی که در تحریم‌های نفتی علیه کشور نقش داشته‌اند نفت نمی‌فروشد.

به گزارش ایسنا مجلس شورای اسلامی ایران تصمیم دارد با تصویب طرحی مانع صادرات نفت خام به کشورهایی که در تحریم صادرات نفت ایران شرکت داشته‌اند، بشود.

اواخر سال ۱۳۹۰، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفت واردات نفت خام از ایران را از اول جولای ۲۰۱۲ متوقف کنند. بعد از اعلام تصمیم اتحادیه اروپا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از تصویب طرحی سخن گفتند که طی آن در یک اقدام پیش‌دستانه صادرات نفت خام کشور به کشورهای عضو اتحادیه اروپا قطع می‌شد.

با توجه به بحران اقتصادی اروپا و نزدیک بود فصل سرما توقف صادرات نفت ایران در آن زمان می‌توانست پاسخ مناسبی به فشارهای تحریم‌کنندگان باشد؛ چرا که سه کشورعضو اتحادیه اروپا از جمله یونان، اسپانیا و ایتالیا که نسبت به سایر کشورهای اروپایی نفت بیشتری از ایران وارد می‌کردند دچار بحران‌های گسترده مالی و اقتصادی بودند و قطع صادرات نفت به این کشورها در آن زمان می‌توانست از فشار تحریم نفت ایران بکاهد.

اما در آن زمان هیچ طرح و حتی لایحه‌ای برای قطع صادرات نفت کشور به اروپا تصویب نشد، چرا که مسوولان ایرانی معتقد بودند که منابع انرژی سلاح سیاسی نیست و نمی‌خواهند که به مردم اروپا از قبل این امر فشاری وارد شود. گرچه صادرات نفت کشور به دو کشور انگلیس و فرانسه متوقف شد اما حجم صادرات به این دو کشور آنقدر زیاد نبود که بتواند تاثیری طولانی مدت بر بازار نفت بگذارد.

حال بیش از ۹ ماه از این موضوع می‌گذرد، کشورهای اروپایی از اوایل تیر ماه امسال نه قرارداد واردات نفت خود را با ایران تمدید کردند و نه قرارداد جدیدی در این زمینه بسته شد.

به گزارش ایسنا، زمستان نزدیک است و تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت بر همین اساس رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از پیگیری طرحی در مجلس خبر داد که بر مبنای آن، همزمان با اوج گرفتن تقاضا برای خرید نفت،‌ ایران از فروش نفت به کشورهایی که در تحریم نفتی شرکت کرده‌اند خودداری می‌کند.

سید مسعود میر کاظمی با اشاره به اینکه “چیزی تا رسیدن فصل اوج گرفتن تقاضا برای خرید نفت (peak oil) باقی نمانده است، گفت: ایران از این فرصت برای تحریم کشورهای شرکت‌کننده در تحریم نفتی ایران استفاده خواهد کرد.

به گفته رییس کمیسون انرژی مجلس این طرح در یکی‌دو ماه آینده در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد تا دولت اجازه نداشته باشد همزمان با اوج گرفتن تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی، به کشورهای شرکت‌کننده در تحریم نفتی ایران نفت بفروشد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.