تحریم های اقتصادی غرب علیه تهران و ریاکاری در قبال ایران

پایگاه تحلیلی_ خبری گلوبال ریسرچ در مقاله ای در مورد تحریم های غرب علیه ایران، ضمن انتقاد شدید از این اقدام غرب نوشت؛ تحریم های اقتصادی “دورویی” غرب در قبال ایران را نشان می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، گلوبال ریسرچ در این مقاله که به قلم “کوروش ضیابری” نوشته شده، با پرداختن به تحریم های بیش از سه دهه اخیر واشنگتن و دوستان اروپایی اش علیه جمهوری اسلامی ایران نوشته است؛ غرب بخصوص آمریکا در حالیکه خود را مدعی طرفداری از مردم ایران نشان می دهد و دست دوستی به سوی ایرانیان دراز می کند، تحریم های اقتصادی علیه ایران تحمیل کرده که این تحریم ها اول از همه به همان مردم لطمه می زند.
 
در این گزارش آمده است؛ از آنجایی که ایران حاضر نمی شود در برابر خواسته های نامشروع و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و متحدان اروپایی آنها تسیلم شود و از فعالیت صلح آمیز هسته ای خود دست بردارد، تحریم های اقتصادی غیر انسانی علیه تهران تشدید می شود که فشارهای توجیه ناپذیر و زیادی بر مردم عادی که بی شک قربانی خصومت و دشمنی غرب در قبال جمهوری اسلامی است، وارد می کند.
 
از وقتی که ایران در آگوست سال ۲۰۰۵ به تعلیق داوطلبانه غنی سازی اورانیوم پایان داد، آمریکا و متحدان اروپایی اش چندبار تلاش کردند فشارهای اقتصادی و سیاسی فراوانی بر ایران وارد کنند و تهران را وادار سازند تا از حقوق هسته ای خود دست بردارد.
قبل از اوت ۲۰۰۵، ایران در اقدامی اعتمادساز به مدت دو سال، غنی سازی اورانیوم را موقتا به حالت تعلیق درآورد تا در ازای آن نمایندگان اتحادیه اروپا در شرایطی که مذاکرات بین دوطرف در جریان بود، اطمینان خاطر بدهند که اتحادیه اروپا می تواند با برنامه غیرنظامی هسته ای ایران کنار بیاید، اما سه کشور اصلی اتحادیه اروپا، شامل انگلیس، فرانسه و آلمان از تعهدات خود، سر باز زدند و از ایران خواستند برای همیشه برنامه غنی سازی خود را متوقف کند.
در این رهگذر، ایران متوجه شد که مذاکره کنندگان اروپایی در موضع خود صادق نبوده اند و تهران باید همکاری خود با آنها را دگرگون کند.
اکنون، بیش از هفت سال است که ایران تحت فشارهای مهلک بین المللی قرار دارد تا برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد، در حالیکه حتی یک برگه سند وجود ندارد که ایران آنطور که آمریکا و ایالات متحده مدعی است، بدنبال تولید سلاح اتمی است. در حالیکه از اسرائیل، تنها دارنده سلاح هسته ای در خاورمیانه یکبار هم خواسته نشده، درهای خود را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کند و اجازه دهد آنها از تاسیسات هسته ای زیرزمینی و غیر قانونی اش بازدید کنند.
در طول هفت سال گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد،هفت قطعنامه ضد ایرانی را صادر و چهار دور تحریم های اقتصادی را علیه ایران، تحمیل کرده است که این اقدامات تحت فشار و تحریک آمریکا و دوستان اروپایی اش بوده است.
برخی از این تحریم ها شامل ممنوعیت فروش تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران می شود.
این موضوع که ایران باید قربانی تحریم های ناعادلانه غرب شود، نشان دهنده دورویی و عدم صداقت آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن است.
آنها گفته اند که تضمین هایی می خواهند که ایران هرگز از مسیر صلح آمیز فعالیت هسته ای منحرف نخواهد شد.
ایران چنین تضمین هایی را بارها و بارها به غرب ارائه کرد، اما آنها هیچ قدم مثبتی برای اعتمادسازی و کاهش تحریم ها بر نداشتند. آنها فشارها را افزایش دادند، تحریم ها را دو برابر کردند و باعث مشکلات بیشتری شدند.
البته باید خاطرنشان کرد که ایرانی ها با تحریم های اقتصادی سخت و دشمنی های غرب بیگانه نیستند. از وقتی که انقلاب اسلامی، شاه دست نشانده آمریکا را در سال ۱۹۷۹ سرنگون کرد، چند کشور غربی تحریم هایی را علیه ایران تحمیل کردند که مستقیما بر زندگی شهروندان بیگناه تاثیر منفی گذاشت و شرایط زندگی آنها را بدتر کرد.
متاسفانه فعالان بین المللی حقوق بشر هرگز یک کلمه در محکومیت این محدودیت های اعمال شده علیه فروش هواپیماهای غیرنظامی که مستقیما با جان و امنیت هزاران ایرانی (که از ناوگان هوایی ایران استفاده می کنند) مرتبط است، سخن نگفته اند.
اکنون پس از ۳۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم ها همچنان برجا است و حتی تشدید هم می شود.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا اخیرا بر سر اعمال تحریم نفتی علیه ایران و قطع خرید نفت از ایران به توافق رسیده اند. آنها همچنین سعی کرده اند با سفر به کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی و از طریق لابی گری شرکای تجاری ایران مانند ژاپن، کره، هند و آفریقای جنوبی را متقاعد کنند به گروه تحریمی آنها بپیوندند.
به حساب خود آنها، اروپائیان می خواهند ایران را منزوی کرده و به مقامات ایران بفهمانند که برنامه هسته ای برای آنها پرهزینه و مخرب خواهد بود.
اما آنها به احتمال زیاد عمدا از این حقیقت چشم پوشی می کنند که این تحریم ها و فشارها اول از همه به همان مردمی صدمه می زند که غرب با آنها ابراز همدردی کرده و به دروغ دست دوستی به سوی آنها دراز کرده اند.
تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، آشکارا اصول حقوق بشر را نقض می کند و هیچ جای توجیهی ندارد. اگر غرب از خاورمیانه هسته ای می ترسد، این فاجعه قبلا اتفاق افتاده.
رژیم اسرائیل حدود ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد و می تواند هر وقت که بخواهد، آنها را به هرکجا که مایل باشد، شلیک کند.
مشکل غرب با ایران، آنطور که نوام چامسکی گفته، این است که “ایران خیلی مستقل ” است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.