تحرکات سفیر آمریکا برای تخریب روابط آنکارا- تهران

۳۰م دیماه ،

یک روزنامه چاپ ترکیه از تحرکات سفیر آمریکا برای بر هم زدن روابط آنکارا- تهران خبر داد.
روزنامه آیدینلیک در گزارشی نوشت: «فرانسیس ریکاردونه» سفیر آمریکا در آنکارا از آغاز فعالیت خود در آنکارا تلاش های خود را برای ایجاد اختلاف بین ایران و ترکیه آغاز کرده است. وی اولین سفیر آمریکا در ترکیه است که برای تصویب سفارتش دو بار در مقابل کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به ایراد سخنرانی پرداخته و در هر دو بار نیز بر این نکته که در زمان سفارتش سعی در جای گرفتن ترکیه در کنار آمریکا علیه ایران خواهد کرد، تاکید کرده بود.
آیدینلیک نوشت: وی در سال ۱۹۹۹ میلادی هنگامی که به عنوان مسئول تماس آمریکا در عراق منصوب شده بود با کردهای مخالف ایران و نیز «پ.ک.ک» ارتباط برقرار کرده بود.
آیدینلیک افزود: از دیرباز این نکته که فعالیت های سیا علیه آذری های ایران از طریق جمهوری آذربایجان و ترکیه انجام می گردد بر همگان معلوم است و این سازمان با همکاری بعضی مراکز اطلاعاتی در ترکیه گروه های مخالف را در ترکیه سازماندهی می کند. طبق اطلاعات کسب شده در ماه های اخیر این فعالیت ها تشدید شده است و گروه های مختلف آذری ایران در ماه های اخیر چندین نشست در آنتالیای ترکیه برگزار کرده اند.
آیدینلیک همچنین نوشت: در ماه های اخیر استانبول شاهد نشست های مخالفین ایرانی بود و مریم رجوی رئیس گروه «مجاهدین خلق» (منافقین) در ماه اکتبر سال قبل در نشستی که در مورد سوریه در استانبول برگزار شده بود شرکت کرد. این نشست با هماهنگی سفارت آمریکا در آنکارا برگزار شد.
این روزنامه چاپ ترکیه می افزاید: مسئله دقت برانگیز دیگر تلاش برای وحدت گروه های کرد مخالف ایران است. این گروه ها در اواخر سال ۲۰۱۲ برای اولین بار یک نشست برای وحدت برگزار کردند و در این نشست دو شاخه حزب دموکرات که از یکدیگر جدا شده بودند حضور داشتند. «فردریک تیسوت» سرکنسول فرانسه در اربیل و عضو سازمان «دکترهای بدون مرز» که در ارتباط نزدیک با سیاست و از دهه ۱۹۸۰ در ارتباط نزدیک با کردهای ایران و عراق است، در مذاکرات مذکور نقش آفرینی می کرد، نقش مهمی ایفا کرده است. در ماه آگوست نیز حزب کومله و حزب دموکرات کردستان عراق بیانیه مشترکی صادر کردند. به نوشته آیدینلیک سازمان سیا و سفیر آمریکا در ترکیه در تلاشند به ایجاد تشنج و اغتشاش در ایران دامن بزنند.
/۲۹۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.