تحرکات مشکوک در مرزهای سوریه وترکیه

ترکیه اعلام کرد بعد از آنکه چند گلوله توپ به شهر آکجاقلعه در جنوب شرقی این کشور و در نزدیکی مرز سوریه فرود آمد و منجر به کشته و زخمی شدن چند نفر شد اقدام به گلوله باران منطقه ای کرد که راکت ها از آنجا پرتاب شده بود.

بلافاصله ˈ احمد داوداوغلو ˈ با وزیر امور خارجه آمریکا، ترکیه ، آلمان، فرانسه ؛ پاکستان و جمهوری آذربایجان گفت و گوکرد و پیمان آتلانتیک شمالی ˈ ناتو ˈ نیز با برگزاری نشستی فوق العاده با اعلام همبستگی با ترکیه، اصابت چند گلوله به شهر ˈآکجاقلعهˈ را محکوم کرد.

نخست وزیر ترکیه هم اقدام کشورش را بر اساس حقوق بین الملل و ˈحق مقابله مثلˈ خواند و گفت: ارتش ترکیه از این پس نیز هیچ تحرکی که امنیت ملی کشور تهدید کند را بی پاسخ نخواهد گذاشت .

اما حادثه اصابت گلوله توپ به شهرستان ˈآکجا قلعهˈ که گفته می شود از سوریه پرتاب شده است از سوی برخی از تحلیلگران ترکیه به عنوان اقدامی مشکوک برای کشاندن پای ترکیه به جنگ با سوریه ارزیابی می شود.

این منابع با عنوان اینکه احتمال دارد عناصری با هدف جنگ افروزی در منطقه به چنین تحرکاتی دست دست زده باشند ، عقیده دارند که معارضان سوری نیز می توانند عامل اینگونه تحرکات بوده باشند و دولت ترکیه باید خونسردانه و با احتیاط با اینگونه تحرکات برخورد کند.

شیطنت ها و آتش افروزی های برخی عناصر یا گروه های فرصت طلب در ادوار مختلف همواره وجود داشته و چه جنگ ها و مخاصمات مرزی بین کشورها که ناشی از سوء تفاهمات بوده صورت نگرفته است.

مناطق مرزی سوریه و ترکیه نیز هرگز نمی توانند مستثنی از این قاعده باشند چرا که پس از آتش افروزی های مخالفان دولت سوریه و نا امن کردن شهرها ، هزاران شهروند سوری به مناطق مرزی ترکیه هجوم بردند و طبیعی است گروه های مخالف که از سوی کشورهای منطقه تغذیه و تجهیز می شوند و برای ساقط کردن دولت بشار اسد از هیچ تلاشی فروگذار نیستند در این منطقه رخنه کرده و این بار نیز آتشی دیگر را دامن زده باشند.

در بحران ها همیشه افرادی سعی می کنند بحران جدید ایجاد کنند و طرح های رفع بحران را خنثی نمایند و حال گروههایی که دستشان به خون هزاران شهروند بی گناه سوری اغشته است نمی توانند شاهد عفو و آزادی زندانیانی باشند که مرتکب قتل و غارت نشده اند لذا همین گروهها می توانند مرتکب اعمالی شده باشند که پیامد آن درگیری بین دوکشور همسایه شود .

اما در این بین دولت ترکیه چنانچه بخواهد عاقلانه وارد ماجرا شود باید به آنسوی سکه نیز نگاه کرده و دست عوامل دیگر را درماجرای پرتاب گلوله به شهر آکجاقلعه ببیند .

هرتصمیم غیرمنطقی دولت و ارتش ترکیه و افروختن آتش جنگ و ورود پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) به این ماجرا هرگز به سود منطقه نخواهد بود و بدون شک کشورهای خاورمیانه بخصوص ترکیه و سوریه را متضرر خواهد ساخت.

۱۸۳۲

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.