تحریمها توفیق اجباری برای استفاده از توان داخلی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تدبیر، تحریم ها را به فرصت تبدیل می‌کند؛ بر بها دادن به تولیدات داخلی به عنوان راهکار مقابله با تحریم ها تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای لاریجانی  امروز (دوشنبه) در نشستی با اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران انجمن، گفت: در مقطع کنونی چند مسئله در کشور داریم که باید برای تحلیل و برطرف شدن این مسائل تولیدکنندگان، این موارد را در نظر داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از موارد پیش روی تولیدکنندگان را تحریمها دانست و گفت: البته اگر با این مورد با تدبیر برخورد شود می‌توان از تحریمها به شکل فرصت استفاده کرد.
وی افزود: اگر مدیران تصمیم‌گیر بخواهند می‌توانند لایه‌های زیرین خود را وادار به تولید داخل کنند.
رئیس مجلس با بیان اینکه مدیران در رأس امور باید به توان داخلی ایمان داشته باشند، گفت: مهندسان مکانیک و برق کشور که در این رشته‌ها فعال هستند تواناییهای بالایی دارند و باید به آنان اعتماد کرد.
آقای لاریجانی افزود: در این شرایط تحریم باید از شما سازندگان تجهیزات صنعت نفت حمایت شود و در مقابل، شما هم باید صبر و حوصله به خرج دهید.
وی با تأکید بر اینکه باور بر این است که تحریمها در شرایط کنونی فرصتی برای تولید کشور فراهم کرده است، خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما اظهار داشتید که برخی از مشکلا‌تتان قانونی است که باید به شکل دقیق و ماده به ماده ایرادات خود را مطرح کنید تا به شکل طرح و لایحه در مجلس به آن رسیدگی شود.
لاریجانی یادآور شد: در تدوین مباحث تنقیحی باید توجه کنید که پیشنهادهایی که بار مالی دارد براساس اصل ۷۵ قانون اساسی،مجلس اجازه طرح آنها را ندارد چرا که شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند؛ از این رو اگر درخواستهایی از قبیل حذف مالیاتها و عوارض گمرکی داشته باشید مجلس نمی‌تواند آن را طرح کند.
وی افزود: درخواستهای مطرح شده باید به شکل مرحله‌ بندی باشد؛ در این راه، کمیسیون انرژی و مرکز پژوهشهای مجلس می‌توانند کمک شما باشند تا پس از کار کارشناسی، در مدت چند ماه ایرادات قانونی به مجلس ارائه کنید.
رئیس مجلس تصریح کرد: برخی دیگر از مسائلی که شما تولیدکنندگان دارید باید به شکل فوریتی حل شود و باید دستورهایی فوری به شکل مقطعی برای برطرف شدن آنها صادر کرد.

در این نشست برخی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات نفتی سخنانی مطرح کردند که تأمین ارز خرید مواد اولیه، تعدیل قراردادهای گذشته براساس شرایط روز کشور، پرداخت منظم و به‌موقع مطالبات ریالی معوق، ارجحیت دادن به سازندگان در تأمین تجهیزات در مقابل خارجیها و تحریم به عنوان شرایط ضرب‌الاجل در قراردادها از آن جمله بود.
 


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.