تحریم‌ها علیه ایران باج‌خواهی آشکار است

انتقاد بی‌سابقه روسیه از آمریکا

جهان > آسیا– گروه سیاسی:
روسیه با انتقاد از اقدام آمریکا در تحمیل تحریم‌های یکجانبه بر ایران، این اقدامات را «باج‌خواهی آشکار» و «ناقض قوانین بین‌المللی» خوانده است.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای بی‌سابقه‌ترین انتقادها را علیه آمریکا به‌کار برد و نوشت که تحریم‌ها علیه ایران به روابط مسکو-واشنگتن لطمه خواهد‌زد.این بیانیه به تحریم‌هایی اشاره دارد که اول آگوست به تصویب کنگره آمریکا رسیده است. این مصوبه کنگره درصدد مجازات بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های کشتیرانی است که به تهران در زمینه فروش نفت کمک می‌کنند.

پیش‌تر کنگره آمریکا تحریم‌هایی را تصویب کرده بود که با امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون بدل شد؛ براساس این قانون برای سایر کشورهایی که نسبت به خرید یا فروش نفت از جمهوری اسلامی اقدام کنند موارد تنبیهی درنظر گرفته می‌شود. این تحریم‌ها از ۲۸ ژوئن به اجرا در‌آمدند اما کره‌جنوبی و هند که از خریداران اصلی نفت ایران هستند، به این تحریم‌ها توجه نکرده‌اند.

دهلی نو دیروز در مخالفت با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران پیشنهاد کرده است کشتی‌هایی که نفت خام جمهوری اسلامی را به هند منتقل می‌کنند، بیمه کند. به گزارش پرس تی وی به گفته کوشیک کوچرو، رئیس شرکت کشتیرانی «مرکاتور»، نخستین کشتی هندی حامل نفت از ایران برای هند که از این پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شود قرار است فردا در ایران بارگیری کند.

کوچرو در سخنانی تصریح کرد، کشتی «ام‌تی امواتی‌پرم» که ظرفیت حمل ۸۵ هزار تن نفت خام از ایران را دارد قرار است تا ۲۵ آگوست به هند وارد شود.وی افزود: «این محموله به دولت هند تعلق دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است. ما این کار را فقط برای مقاصد تجاری انجام نمی‌دهیم. هند به‌شدت به نفت خام نیاز دارد.» مرکاتور این تانکر را با استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه دولتی «نیو ایندیا» و «یونایتد ایندیا» به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بیمه کرده است. روس‌ها در بیانیه‌شان علیه آمریکا نوشته‌اند: «کسانی که در واشنگتن هستند باید این نکته را درنظر بگیرند که اگر روسیه تحت‌تأثیر محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا قرار گیرد روابط دوجانبه ما به‌شدت آسیب خواهد دید.»

سفیر عراق در تهران نیز اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تحریم دو بانک عراقی و چینی را به‌دلیل همکاری این بانک‌ها با ایران دانست و گفت: مسئولان عراقی به‌طور صریح با طرف آمریکایی در این باره مذاکره کرده و به آنها گفته‌اند که عراق به واردات کالا از ایران به‌ویژه واردات برق از این کشور نیاز دارد. پیش از این بانک بریتانیایی استاندارد چارتر به اتهام همکاری با ایران، از سوی مقامات آمریکایی با تهدید لغو پروانه روبه‌رو شده بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.