تحریم‌ها نمی‌تواند مانع پروژه گازی ایران و پاکستان شود

۲۲خردادماه،

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: پاکستان به دنبال دریافت گاز طبیعی از ایران برای حل بحران انرژی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این روزنامه آمریکایی نوشت: به نظر نمی‌رسد تحریمهای تشدید شده آمریکا علیه بخش انرژی ایران سبب انصراف پاکستان از حضور در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی پی) شود.

پاکستان اعلام کرده نمی‌تواند اجازه دهد نگرانیهای ژئوپولتیک در تلاش این کشور برای پیدا کردن راههای تولید برق در این کشور مداخله کند.

وزیر برنامه ریزی پاکستان چند روز پیش اعلام کرد که تمام گزینه ها برای حل بحران انرژی این کشور روی میز است و این گزینه‌ها شامل پروژه خط لوله گاز طبیعی از ایران نیز می‌شود.

پروژه رقیب خط لوله گاز ایران (پروژه تاپی) اگرچه از حمایت آمریکا و بانک توسعه آسیا برخوردار است اما با توجه به تغییر اولویت‌های آمریکا در منطقه دولت تازه پاکستان احتمالا آزادی عمل بیشتری در زمینه برنامه‌های اجتماعی منطقه‌ای خود خواهد داشت.

احسان اقبال وزیر برنامه ریزی دولت پاکستان اعلام کرد که دولت این کشور باید امکان دریافت گاز طبیعی را از هر کشوری تضمین کند. اولویت اصلی دولت نواز شریف برقراری دوستی با دیگر کشورها نیست بلکه روشن نگه داشتن چراغ‌های خانه‌های مردم است.

امنیت ملی پاکستان به سبب اعتراضات داخلی نسبت به بحران انرژی در این کشور که سبب شده بخش اعظم کشور برای ساعات طولانی روز بدون برق باقی بماند، خدشه دار شده است. با توجه به افزایش شدید دما در فصل تابستان و نیاز به استفاده از دستگاههای برقی خنک کننده، اتحاد با کشورهای خارجی احتمالا جزو کمترین نگرانی‌های پاکستان در صورت عدم وجود برق در کشور خواهد بود.

آمریکا در حال تغییر توجه خود به دیگر نقاط منطقه است و این به معنی این است که نواز شریف می تواند به روابط تجاری خود با ایران بدون اینکه نگران عواقب فوری آن از جانب آمریکا باشد ادامه دهد.

با توجه به اینکه پاکستان پولی برای پرداخت صورت‌ حساب‌های خود ندارد، تولید انرژی پاکستان حدود ۵۰ درصد ظرفیت خود در ماه‌های گرم تابستان است. این در حالی است که ایران اعلام کرده که می تواند در زمینه احداث خط لوله گاز طبیعی از پارس جنوبی به سمت پاکستان کمک مالی ارائه دهد. دولت نواز شریف اعلام کرده بحث انرژی اولویت اصلی این دولت است.

وزیر برنامه ریزی فدرال پاکستان گفت: این برنامه شامل خط لوله گاز ایران نیز می‌شود.

وی افزود:‌ ما کار احداث خط لوله را ادامه خواهیم داد زیرا چنین پروژه حیاتی در دوران سخت کنونی را نمی توان نادیده گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.