تحریم‌ها هیچ تاثری روی بنیاد مستضعفان نداشته است

رییس بنیاد مستضعفان گفت: تحریم‌ها هیچ تاثیری روی بنیاد مستضعفان و پروژه‌های آن نداشته است چراکه چیزی معطل نمانده و به عنوان مثال می‌توان به کارخانه فولاد کاوه اشاره کرد که در همین شرایط ۱٫۲ میلیون تن ظرفیت جدید آن هم به صورت صددرصد ایرانی ایجاد کرده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پرویز فتاح در برنامه نگاه یک درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال و اینکه چرا این آزادراه ۲۳ سال ساختش طول کشیده است، گفت: حدود ۲۳ سال گذشته که مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس‌جمهور وقت کلنگ آزادراه تهران – شمال را به زمین زد اگر نگاه امروز را داشتیم به عنوان بنیاد مستضعفان این کار را نمی‌کردیم اما به احترام تدبیر گذشتگان این کار را ادامه می‌دهیم و با قیمت‌های آن روز تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان در این آزادراه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی همچنین درباره اینکه چرا ساخت این آزادراه تا این اندازه طول کشیده است، گفت: قرار بود چینی‌ها این آزادراه رابسازند اما به خاطر تحریم‌ها آن را رها کردند و رفتند که البته همان بهتر که این پروژه را رها کردند چراکه کار دست پیمانکار و کارگر ایرانی افتاد و طراحی، احداث و مصالح آن ایرانی بوده و سود آن نیز در سود تولیدکننده ایرانی می‌رود.

فتاح ادامه داد: در حال حاضر قطعه یک آزادراه تهران – شمال مراحل نهایی آماده‌سازی خود را می‌گذراند و نورپردازی، خط‌کشی و نصب علائم در آن در حال تکمیل است و درصددیم تا عبور موقت را در دهه فجر برقرار کنیم و در همان بهمن‌ماه و هر موقع که مسئولان برای افتتاح آماده باشند، آن را به بهره‌برداری مردم برسانیم. همچنین باید گفت که عوارضی که در این آزادراه مردم باید بپردازند بسیار کمتر از هزینه‌هایی که برای آن شده و ارزش دارد چراکه حدود یک ساعت در زمان و ۱۰ لیتر در مصرف سوخت مردم صرفه‌جویی خواهد شد و همه عوارض دریافتی صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ۴۰ درصد از بازگشت سرمایه بنیاد از طریق عوارض حاصل خواهد شد و ۶۰ درصد آن را باید دولت به ما زمین بدهد چراکه قرار شده دولت پولی را پرداخت نکند اما بخشی از این زمین‌ها هنوز واگذار نشده است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو و اینکه این پروژه چه زمانی آماده بهره‌برداری خواهد شد، اظهار کرد: ساختمان پلاسکو دارای دو بخش شمالی و یک بخش ۱۵ طبقه است که در همان ابتدای حقوق سانحه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان به دلیل اینکه بخش شمالی آسیب چندانی ندید کسبه متعهد شدند که با مسئولیت خودشان این ساختمان را بازسازی کنند اما ساختمان ۱۵ طبقه را با وجود اینکه از نظر حقوقی وظیفه‌ای نداشتیم اما تعهد کردیم که آن را بسازیم.

فتاح افزود: با وجود اینکه طراحی و چگونگی ساخت این ساختمان چندین و چند بار تغییر کرد، بالاخره مجوز ساخت این ساختمان در ۱۵ طبقه به اضافه ۵ طبقه زیر زمین صادر شد و هم‌اکنون اسکلت آن را تا طبقه نهم بالا آورده‌ایم و امیدواریم تا فروردین سال آینده به طول کامل اسکلت ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو ساخته شود و در نیمه دوم سال آینده که البته نمی‌توان ماه دقیقی برای آن گفت، پلاسکو را بسازیم و به کسبه تحویل دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه برای ساخت پلاسکو و پروانه آن عوارضی تعریف شده است، گفت: ما معتقدیم که براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج نباید عوارضی برای پلاسکو پرداخت کنیم اما به هر صورت با شهردار به توافق خواهیم رسید و این کار را جلو می‌بریم البته در این زمینه تعامل خوبی با شهرداری و شورای شهر تهران داریم.

فتاح در پاسخ به این سوال که آیا پس از ساخت پلاسکو قرارداد جدیدی با کسبه امضا می‌کنید، گفت: به عنوان مالک قرارداد اجاره با کسبه می‌بندیم چراکه با وجود واگذاری‌های متعدد سرقفلی مغازه‌های پلاسکو و گردش چندباره این سرقفلی‌ها، مالکیت پلاسکو قبل از حادثه سال ۹۵ وجود داشت بنابراین به عنوان مالک قرارداد اجاره با کسبه می‌بندیم اما هزینه ساخت از آنها دریافت نمی‌شود و هر کس در محل خودش مغازه‌اش را دوباره تحویل می‌گیرد و امیدواریم این ساختمان را با نمادهای درنظر گرفته شده برای آتش‌نشانان به شهادت رسیده در حادثه پلاسکو و با همان ظاهر گذشته بسازیم.

باغ و پارک‌های بنیاد مجانی به شهرداری واگذار نمی‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بنیاد مستضعفان باغ‌ها و پارک‌های بسیاری دارد و چگونه می‌خواهد آنها را واگذار کند، ‌گفت: در این زمینه تعاملات خوبی با شهرداری داشته‌ایم و هر قدر بتوانیم این پارک‌ها و بوستان‌ها را برای استفاده مردم واگذار کنیم، آن را ادامه می‌دهیم و از این واگذاری استقبال می‌کنیم اما نمی‌توانیم این عرصه‌ها را مفت بدهیم چراکه عواید آن را به نفع مستضعفین می‌خواهیم استفاده کنیم.

بازپس‌گیری زمین‌های بنیاد از افراد خاص با زبان خوش یا حکم قضایی

رئیس بنیاد مستضعفان درباره اینکه چگونه می‌خواهید اموالی که از بنیاد در اختیار افراد خاص و صاحب قدرت قرار گرفته را پس بگیرید، گفت: در برخی مواقع این اموال و عرصه‌ها فروخته شده و ثمن معامله هم پرداخت شده اما اگر کسی آنها را تصرف کرده باشد در ابتدا می‌خواهیم که با زبان خوش بیایند و آنها را پس بدهند کمااینکه در همین ماه‌های گذشته از شخصیت‌های سیاسی و مسئولان آمده‌اند و اجاره بابت آنها به بنیاد پرداخت می‌کنند که آنها را اعلان نمی‌کنیم. درغیر این صورت و اگر کسانی از صاحبان قدرت این عرصه‌ها را تخلیه نکنند با حکم قضایی به سراغ آنها می‌رویم و در شرایط خاص علی‌رغم میل باطنی چاره‌ای جز اعلام اسامی آنها نداریم.

تحریم‌ها اثری روی بنیاد مستضعفان نداشته است

فتاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها اثری روی بنیاد مستضعفان گذاشته است، اظهار کرد: تحریم‌ها هیچ تاثیری روی بنیاد مستضعفان و پروژه‌های آن نداشته است چراکه چیزی معطل نمانده و به عنوان مثال می‌توان به کارخانه فولاد کاوه اشاره کرد که در همین شرایط ۱٫۲ میلیون تن ظرفیت جدید آن هم به صورت صددرصد ایرانی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: با دولت و مجلس رابطه بسیار خوبی داریم و هیچ‌گاه علی‌رغم مسائلی که مطرح می‌شود مزاحم دولت و پروژه‌های آن نبودیم و در چارچوب‌های تعریف شده عمل کرده‌ایم.

فتاح همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت احداث موزه در کاخ مرمر چگونه است، گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از دوران ریاست‌جمهوری‌شان در کاخ مرمر مستقر شدند که گرچه درست نبود و مسئولان نباید در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند. پس از فوت ایشان و کش و قوس‌های فراوان با مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره این کاخ تخلیه شد و البته بیت رهبری هم در این زمینه پیگیری‌های بسیاری کردند و می‌خواهیم کاخ مرمر را به موزه‌ای در شأن مردم تبدیل کنیم تا همه بتوانند از آن بازدید و استفاده کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.