تحریم‎ها به ایران اعتماد به نفس داده/ توصیه به کشورهای غربی برای ارتباط گیری با مردم ایران

مؤسسه مطالعات خاورمیانه «واشنگتن» در مقاله ای به قلم پاتریک کلاوسون ، معاون تحقیقات این مؤسسه و مهدی خلجی، اعضای ارشد آن، از اعتماد به نفس قابل توجه رهبران جمهوری اسلامی در زمینه «بحران هسته ای» در سایه تشدید تحریم ها گزارش داد و افزود: ایران به این نتیجه رسیده است که در موضع قدرت در قبال کشورهای غربی قرار دارد.

این مرکز با اشاره به اجرایی کردن مجموعه جدید تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران از تاریخ ۱۰ خرداد (۱ ژوئیه)، در این تحلیل آورده است: «با توجه به اینکه ایران به خوبی می داند که دلایل و اسباب روشنی در مذاکرات هسته ای ندارد، اما همچنان بر این باور است که گزینه مقاومت در برابر کشورهای ۵+۱ بهترین ستراتژی است».

نویسندگان این مقاله معتقدند که «چالش بزرگ پیش روی آمریکا و اروپا در چگونگی اقناع رهبران ایران خلاصه می شود؛ رهبرانی که در ابراز نقاط قوت خود و اظهار نقاط ضعف غربی ها مبالغه می کنند».

آنها به تصورات و پیش فرض های ایران اشاره کردند و افزودند : ایران در این فکر است که غرب به شدت مشغول و سرگرم بحران مالی و شکست اقتصادی خویش می باشد و هرگونه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای را حداقل تا پیش از انتخابات آمریکا در نوامبر را غیر متصور می دانند.

آنها اضافه کردند : ایران، انقلاب های عربی را برای خود یک نقطه مثبت قلمداد می کند و آن را در راستای گسترش و امتداد اسلام سیاسی می داند؛ در حالی که آن را نامناسب و نگران کننده برای غرب تلقی می کند.

نویسندگان این مقاله با اشاره به این که، ایران، بر این باور است که وضعیت اقتصادی آن باتوجه به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، نسبت به گذشته بهبود زیادی کرده است و حتی محافظه کاران وضعیت اقتصادی کشورشان را اولویت اول خود نمی دانند، افزودند: ایران تحریم ها را تهدیدی برای نظام ایران حداقل در بعد سیاسی آن نمی داند.

این یادداشت در پایان، کشورهای غربی را به ارتباط گیری با مردم ایران به منظور تاثیر بر رهبران سیاسی جمهوری اسلامی فراخواند و بر اهمیت حذف موانع سایبری نظام ایران تاکید کرده است.

ترجمه: رسول عوده زاده
منبع

/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.