تحریم مرد دیپلماسی و سلب آرامش از آرامکو

در اواسط مرداد، وزارت خزانه داری آمریکا محمدجواد ظریف را تحریم کرد. در ایران به جز اقلیتی تندرو که همواره مخالف ظریف بودند، بیشتر جناح‌ها و ارکان نظام از وزیر خارجه حمایت کردند. ظریف در واکنش به تحریم خود اعلام کرد هیچ دارایی خارج از کشور ندارد. اروپا هم با ابراز تاسف از اقدام آمریکا، اعلام کرد که همکاری خود با ظریف را ادامه می‌دهد.وقتی آمریکا سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده بود، چنین حمایتی در داخل کشور از سپاه انجام شده بود و به شکل نمادین نمایندگان مجلس و امام جمعه تهران لباس سپاه را بر تن کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، مجله نیویورکر در گزارشی مدعی شده بود دو هفته قبل از تحریم ظریف،  سناتور رند پال از وزیر خارجه ایران دعوت کرده بود که با ترامپ در کاخ سفید دیدار کند. این پیشنهاد در جریان سفر ظریف به سازمان ملل مطرح شده بود که ظریف پس از مشورت با تهران، این دیدار را رد کرده بود. ظریف چند روز پس از انتشار گزارش نیویورکر، در نشست خبری خود در تهران آن را تایید کرد.(۱)

در اواخر شهریور تاسیسات نفتی آرامکو عربستان بوسیله چند پهپاد و موشک مورد هدف قرار گرفت و یک ضربه سنگین به تاسیسات نفتی این کشور وارد شد. تولید نفت عربستان پنج میلیون بشکه در روز یعنی به نصف کاهش یافت و طبق ارزیابی‌ها شش ماه زمان لازم بود تا عربستان تولید نفت خود را به میزان قبل حملات بازگرداند. انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را پاسخ به پنج سال بمباران یمن توسط عربستان دانست. اما عربستان ابتدا ادعا کرد که حمله از سوی ایران انجام شده است و سپس مدعی شد که موشک‌ها و پهپادها ساخت ایران است. عربستان معتقد بود که انصارالله یمن قادر به اجرای این عملیات نیست. ایران ادعای عربستان را رد کرد و انصارالله هم گفت که صد کیلومتر به داخل خاک عربستان نفوذ کرده و عملیات را از داخل عربستان انجام داده است.

حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو

عربستان خواهان برخورد با ایران شد ولی ترامپ در این زمینه مواضع روشنی نگرفت ولی بیش از هر زمانی بوی باروت از خلیج فارس به مشام می‌رسید و احتمال درگیری نظامی مستقیم وجود داشت البته کنگره به ترامپ پیام داد که آمریکا را وارد یک درگیری نظامی جدید در خاورمیانه نکند. کشورهای منطقه سطح آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه حملات نظامی افزایش دادند. گوترش دبیرکل سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست تا برای جلوگیری از وقوع جنگی ویرانگر درخلیج فارس، اعصاب آهنین داشته باشد و یک گروه ازسازمان ملل هم برای تحقیقات بیشتر به عربستان رفتند.

ایران هم  به آمریکا و عربستان هشدار داد که آماده پاسخ به هر عملیات نظامی است.در روز ۲۹ شهریور، به مناسبت ۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ ایران و عراق، نیروی هوایی ارتش و سپاه در بندرعباس تمرین مشترک برگزار کردند. سطح آمادگی در مناطق و تاسیسات نفتی جنوب ایران برای مقابله با حملات نظامی یا سایبری ارتقا یافته بود. مناطق نفتی عربستان و سایر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز در وضعیت مشابه بودند.با این حال با خودداری طرفین از دمیدن در آتش ناآرامی‌ها به تدریج فضای خلیج فارس به سمت آرامش پیش رفت چون آغاز جنگی که پایان آن نامعلوم بود، خواسته هیچ کدام از کشورهای منطقه نبود. انصارالله یمن پیشنهاد صلح به عربستان داد. ترامپ هم که به فکر انتخابات ۲۰۲۰ بود نیز از درگیری پرهیز داشت. با این حال ایران یک حمله سایبری به تاسیسات نفتی خو را دفع کرد.

قسمت هفتم این گزارش ساعت ۳ بامداد روز هشتم فروردین منشتر می شود.

منابع:

۱-ظریف: به من گفته شد ظرف ۲ هفته تحریم می‌شوم مگر…/ عصبانی نیستم

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.