تحریم هفت کشور به دلیل ناتوانی در مبارزه موثر با قاچاق حیوانات کمیاب

دیده بان حقوق حیوانات: هیات‌های طرفدار محیط زیست سازمان ملل در اجلاس یک هفته‌ای CITES در ژنو با اعمال تحریم‌ها علیه هفت کشوری که فاقد قوانین جدی برای مبارزه با قاچاق غیرقانونی گونه های کمیاب هستند، موافقت کردند.

 به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این هفت کشور شامل کومور، گینه بیسائو، پاراگوئه، نپال، روآندا، جزایر سلیمان و سوریه هستند. این هیات‌ها تایید کردند که کشورهای نامبرده به دلیل فقدان قوانین سخت و جدی برای مقابله با تجارت گونه‌های وحشی و کمیاب و یا عدم ارائه گزارشات واضح و دقیق درباره وضعیت این تجارت در کشورهایشان، جریمه خواهند شد.

 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با اجرای تحریمات توافق شده در این اجلاس، هفت کشور مذکور احتمالا اختیارات خود را در زمینه مدیریت تجارت قانونی ده‌ها هزار گونه کمیاب حیات وحش از دست خواهند داد. این تحریم‌ها با اکثریت آراء هیات‌های حاضر در اجلاس CITES تصویب شدند و قرار است از اول ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۲) به اجرا گذاشته شوند.

ژوآن کارلوس واسکوئیز، سخنگوی دفتر سازمان ملل که مدیریت تصویب و اجرای معاهده جدید را عهده دار است، خاطر نشان ساخت: هفت کشور نامبرده از تجارت قانونی ۳۵ هزار گونه مختلف حیات وحش که فهرست آن از سوی «کنوانسیون ۱۷۵ کشوری تجارت بین المللی گونه‌های کمیاب» تنظیم شده،‌ محروم خواهند شد. در اجلاس CITES تاکید شد که حدود ۹۷ درصد از گونه‌های نامبرده در این فهرست در بازارهای جهانی برای مصارف خوراکی، سوخت، پوشاک، پزشکی، آئینی، شکار و اقلام کلکسیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از گونه‌های کمیاب حیات وحش در این فهرست شامل، لمورهای شبه میمون و بومی ماداگاسکار و یک گونه گیاهی کمیاب و غیر بومی در جزایر کومور، لاک پشت‌های دریایی و شامپانزه‌ها در گینه بیسائو، جگوارها، یک گونه گیاهی و زمین‌های جنگلی‌ در پاراگوئه، ببرها، کرگدن‌ها، فیل‌ها، پلنگ‌های برفی و پانداهای قرمز در نپال، گوریل‌های کوهی، شامپانزه‌ها، کرگدن‌های سیاه در روآندا، طوطی‌ها و سایر پرندگان وحشی در جزایر سلیمان و بالاخره مارمولک‌های بزرگ، مارها، طوطی‌ها، فلامینگوها و سایر پرندگان وحشی در سوریه هستند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.