تحریم کنندگان را با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی ناکام گذاریم/از خود تحریمی عبور کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازروابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست هفتگی با مدیران و کارکنان این سازمان به ضرورت توجه به توکل در شرایط کنونی کشوراشاره کرد و گفت: جامعه الهی، ایمانی و اسلامی باید مسئله توکل را در صدر مطالبات،نگاه، توجه و باورهای خود قرار دهد. ما چه دشمن داشته باشیم و چه نداشته باشیم؛‌چههدف ما مادی باشد و چه معنوی، چه موانع بر سر راه ما باشد و چه نباشد؛‌اگرمی‌خواهیم زندگی مطلوب و مناسب و رو به جلو داشته باشیم باید با سلاح توکل حرکتکنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به آیه «و من یتوکل علی‌الله فهو حسبه» ادامه داد: توجه به توکل از جمله تربیت‌های دینی ما است. هر کس به خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد.

وی با اشاره به تحریم ها و تهدید‌های دشمن،‌گفت: در برابر این تحریم ها و تهدید که همیشه به صورت کم و زیاد مطرح بوده باید گفت: دشمن در دشمنی خود نسبت به ملت ایران کم نگذاشته است. قرآن در این رابطه در آیه ۲۱۷ سوره مبارکه بقره می‌فرماید«وَلاَ یزَالُونَ یقَاتِلُونَکمْ حَتَّىَ یرُدُّوکمْ عَن دِینِکمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ». آنان پیوسته با ما در جنگ بودند تا ما را از مسیر خود منحرف کنند.

راه مقابله با تهدید و تحریم دشمن مقاومت است

پورمحمدی گفت: راه مقابله با تهدید و تحریم دشمن مقاومت است؛«وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُک إِلَّا بِاللَّهِ». باید صبور بود و ایستاد. چرا که تنها راه ما برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌های دشمن مقاومت است. صبر هم با لطف و کمک خدا حاصل می‌شود. انسان هم باید مقاومت کرده و از خدا کمک بخواهد. «و ان‌الله مع الصابرین» خدا هم از انسان‌های صابر حمایت و دفاع می‌کند. آیات زیادی در این زمینه داریم. به هر حال خدا از ما خواسته بر مواضع حق مان بایستیم. در این‌که دشمن بر باطل و انحراف است تردید نداریم. کسی در این موضوع شک ندارد. دشمنان امروز جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران جبهه کفر و نفاق،‌دنیا طلبی،‌ماده پرستی، ظلم و زور است. بنابراین راهکار، ایستادن است. خد از ما خواسته است که بایستیم.

نباید اجازه داد کسی بذر تردید در جامعه ایجاد کند

وی با اشاره به تفاوت سلایق در تاکتیک ها گفت: اظهاراتی مانند این‌که چه چیز عامل تشدید این فشارها شده و امثالهم، وجود دارد. اما نباید در اصل موضوع و این‌که دشمن جبهه کفر و موضع ما حق است تردید کنیم. گاهی اوقات در اصل هم به شک و تردید افتاده و مجالی برای القاء مطالب تضعیف کننده و منحرف کننده فراهم می‌شود. بنابراین نباید اجازه داد کسی بذر تردید در جامعه ما ایجاد کند. باید روحیه مقاومت و ایستادگی را در خود ترویج و تقویت کنیم.

باید به مقابله روانی علیه دشمن مسلح شویم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مباحث روانی تحریم ها گفت: این موضوع حائز اهمیت است و دشمن نیز از این مسیر فشار زیادی می‌آورد. در همه موضوعات یک رقم واقعی داریم و یک رقم مجازی و روانی. مثلا تحریم و آثار تحریم یک عدد واقعی دارد و یک عدد روانی و مجازی دارد. گرانی ها و تأثیر در زندگی یک اثر واقعی دارد و یک اثر مجازی و روانی دارد. نسبت به آینده آثار حرکت ها یک واقعیتی دارد و یک اثر مجازی و روانی. دشمن سعی می‌کند از آن فضای روانی و مجازی استفاده کرده و ما را مرعوب و در تنگنای روانی قرار داده و زمین گیر کند. پس ما باید به مقابله روانی علیه دشمن مسلح شویم.

باید تقوای رسانه ای، ابزار توطئه و جنگ روانی دشمن را کند کند

وی افزود: مقابله روانی یعنی ایجاد امید،‌اعتماد،‌خوش بینی و… این ها پادزهر عملیات روانی دشمن در جامعه است. به جامعه امید و انگیزه دادن، اعتماد دادن، القاء خوش بینی در جامعه پادزهر جنگ روانی دشمن است. ما باید از این سلاح نهایت استفاده را ببریم. این جا رسانه‌ها نقش زیادی دارند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم. باید از رسانه‌ها،‌افکار سازان و آنان که ذهنیت عمومی را شکل می‌دهند بخواهیم به این رسالت تاریخی و رسالت مهم امروزی و اجتماعی شان توجه کنند. رسانه‌ها نباید ابزار توطئه و جنگ روانی دشمن شوند. حتی اگر کارگزاران، فعالآن و بازیگرانی درون جامعه ما هستند که خواسته یا نخواسته،‌تعمدی و غیرتعمدی، اصلاح گرانه یا خدایی نکرده مخربانه و افسادی ایجاد بی‌انگیزگی، ناامیدی و بدبینی می‌کنند رسانه به آنان دامن نزده و برجسته سازی نکند؛ تیتر نزند. امروز ما به تقوای رسانه‌ای و تقوای افکارسازان نیاز داریم.

برای عبور از چالش ها به انسجام و وحدت نیاز داریم

پورمحمدی با تأکید بر مدیریت و کنترل جنگ روانی دشمن گفت: جنگ روانی دشمن برای این است که انسجام و وحدت ملی را از بین ببرد. اگر جامعه بهم پیوسته،‌منسجم و هم رای و همراه باشد می‌تواند سختی را از سر بگذراند. اگر می‌خواهیم فشل نشده و نشاط جامعه از بین نرود نباید اختلاف کنیم. اگر اختلاف کردیم فشل شده و نشاط مان از بین می‌رود. بنابراین برای این‌که روحیه ما حفظ شده و از این چالش ها عبور کنیم به انسجام و وحدت نیاز داریم.

وی با بیان این‌که وحدت با حرف درست نمی‌شود، گفت: وحدت با گذشت یک طرفه تسهیل نمی‌شود؛ همه باید بگذرند. عده‌ای معتقدند برای ایجاد وحدت در جامعه تنها باید طرف مقابل کوتاه بیاید؛ در حالی که باید ما کوتاه بیاییم تا طرف مقابل هم کوتاه بیاید. فرمول وحدت همین است. اگر کسی غیر از این، فرمولی دارد بیان کند. خداوند هم به پیامبرش می‌گفت ببخش، عفو وعبور کن. راه رسیدن به انسجام این است که جامعه از همدیگر بگذرد و عفو کند. اگر بنا است اصلاح کنیم همه باید اصلاح کنیم. اگر بنا است ببخشیم همه باید این روحیه را در خود تقویت کنند. باید همه مدارا کنیم. اگر این کار را کردیم می‌توانیم به همبستگی و پیوستگی برسیم. وحدت راهی غیر از این هم ندارد.

باید هم عملا و هم قولا به وحدت معتقد باشیم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: البته وحدت واقعی و ماندگار حول دستورات الهی است. اگر حبل الهی ایجاد شود و آن ملاک دینی و ایمانی در جامعه مظهر و متکی وحدت قرار بگیرد می‌تواند ماندگار و پایدار شود. این هم نکته اساسی و مهمی است که هم عملا و هم قولا و هم از جهت فضاسازی به وحدت معتقد باشیم. باز این مسئله به تقوای رسانه‌ای نیاز دارد. رسانه در ایجاد هم بستگی و پیوستگی و ایجاد انسجام اجتماعی نقش زیادی دارد و باید بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. تاریخ ورق نخورد و بعد ببینیم یک گروه رسالت تاریخی خود را در مقاطع حساس انجام نداده است.

برای حل مشکلات باید برنامه ریزی وتدبیر کرد

وی با بیان این‌که برای عبور از چالش‌های دشمن باید اولویت ها را شناسایی کنیم، گفت: باید این اولویت ها را به هم توصیه و تذکر دهیم. یک از این مباحث،‌برنامه ریزی و تدبیر است. این‌که باری به هر جهت باشیم و ببینیم چه می‌شود نتیجه نمی‌دهد و حتما با ناکامی روبرو خواهد شد. کشور به برنامه ریزی، تدبیر و اراده نیاز دارد. باید اراده کنیم تا این برنامه‌ها را اجرا کنیم. گاهی اوقات می‌بینیم که اراده جازم وجود ندارد. حتی اگر تدبیری باشد چنانچه اراده جازمی وجود نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسیم. این دو مقوله هم باید هماهنگ باشد.

پورمحمدی گفت: حرکت‌های انفرادی، مستقل و تکروی و راهکارهایی که مورد حمایت و اتفاق جمعی نیست و اراده جمعی بر آن تعلق نگرفته کارساز نخواهد بود. باید به سمتی برویم که این نوع اراده‌ها را ایجاد و تقویت کنیم.

تحریم ها به خاطر پیچ‌های اقتصاد مان تحمیل می‌شوند

وی با اشاره به تحریم ها گفت: مقابله با تحریم چند راهکار دارد. اول این‌که ما مسیرهای دیگری را تعقیب کنیم تا تحریم ها را خنثی کنیم. انشاء‌الله مدیران و کارگزاران بخش دولتی و خصوصی تلاش خود را خواهند کرد تا بتوانند تحریم را خنثی کرده و ابزارهای تحریم را کند کنند. مسئله دیگر این است که بدانیم چرا این تحریم ها به ما تحمیل می‌شود. این تحریم ها اولاً به خاطر پیچ‌هایی که ما در مباحث اقتصادی خود داریم به ما تحمیل می‌شود. همچنین در نوع رفتار زندگی و اقتصادی خود با ضعف ها و چالش‌هایی روبرو هستیم. بنابراین با حفظ این ضعف‌ها، چالش ها و نقایص به راحتی نمی‌توان از پس تحریم ها برآمد. باید روی این مسئله فکر کنیم.

اتکا به اقتصاد نفتی به دشمن انگیزه می‌دهد که به ما فشار بیاورد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: اگر ما اعلام می‌کنیم تمام قد مقابل دشمن می‌ایستیم و اگر قرار باشد منافع ما در خطر بیافتد منافع آنان را در خطر می‌اندازیم که حرف کاملاً درستی است و باید پای آن بایستیم، معنای آن این نیست که اگر توانستیم دوباره نفت خود را راحت بفروشیم بتوانیم مانند گذشته از نفت استفاده کنیم. جامعه ما سوخت را بد مصرف کرده و می‌کند. باید مصرف سوخت اصلاح شود. چرا زمینه و فرصت فشار و تحمیل را به دشمن می‌دهیم؟ اتکای به نفت و اقتصاد نفتی و بد مصرف کردن به دشمن انگیزه می‌دهد که به ما فشار بیاورد. این موضوع دست ما است و باید آن را اصلاح کنیم تا انگیزه دشمن را بگیریم.

وی تصریح کرد: بنابراین خوب مصرف کردن، اسراف نکردن،‌به اولویت ها پرداختن، حاشیه‌ها و ظواهر و زرق و برق ها را تنظیم کردن و… نقش تعیین کننده‌ای در شرایط فعلی کشور دارد. اگر ما در زندگی خود حداکثر ۲۰ درصد هزینه‌ها و مصرف خود را مدیریت کنیم از این چالش ها و عقبه‌های آن عبور می‌کنیم. این یک واقعیت است که بسیاری از صاحب نظران و تئوریسین‌های اقتصادی بر این مسئله اذعان دارند. بخش بزرگی از منابع ما در تولید،‌ استحصال، فرآوری و مصرف هدر می‌رود و باید جلوی آن را بگیریم. اگر بتوانیم کنترل کنیم این ۲۰ درصد مازاد که هدر می‌رود کنترل می‌شود. اگر این موضوع کنترل شود تحریم ها می‌شکند.

دولت جلوی اسراف و هدر رفتن هزینه‌ها را بگیرد

پورمحمدی با بیان این‌که دولت جلوی اسراف و هدر رفتن هزینه‌ها را بگیرد، گفت: دولت باید جلوی پروژه‌های غیراولویتی و طرح‌های کم بازده را بگیرد. باید بودجه صرف اولویت ها شود. نباید این طور باشد که پول در هزاران پروژه توزیع شود و آخر کار هیچ کدام به نتیجه نرسد و از نظر بودجه با کسری مواجه شویم. باید جلوی هزینه‌ها گرفته شود.

درست استفاده کردن منابع، بسیاری از مشکلات کشور را کم می‌کند

وی با تأکید بر مصرف صحیح گفت: درست استفاده کردن از منابع بسیاری از مشکلات کشور را کم می‌کند و می‌توانیم راحت‌تر از موانع اقتصادی دشمن عبور کنیم. صرفه جویی یک اصل است و باید هم در رفتار عمومی خود و هم در رفتار شخصی خود آن را جدی بگیریم.

رفاه زدگی و عدم مصرف صحیح منابع ملی، کشور را به چالش می‌کشاند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به افزایش روند ساخت باغ ویلاها، گفت: این باغ ویلاها که آمار ساخت آنان زیاد است صرفا برای چند روز استراحت افراد است. انسان واقعاً افسوس می‌خورد که منابع ملی برای استراحت مثلاً سه روز، ۲۰ روز یا یک ماه افراد در این مکان ها صرف شود. این منابع می‌توانست صرف رونق اقتصاد و تولید شود. این رفتار است که کشور را به چالش کشانده و دشمنان را تحریک می‌کند که فشار بیاورد. اگر رفاه زده شویم با فرمول‌های ساده نمی‌توان مسأله را حل کرد. به طور طبیعی فشار اقتصادی و تحریم تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از تحریم‌ها، مربوط به معادله اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها می‌شود و بخش دیگر، درباره مراعات هزینه‌ها و صرفه جویی در زندگی است. باید از این طریق، فشار اقتصادی و تحریم را تدبیر و مدیریت کرد.

شناسایی پروژه‌های غیر ضروری و توجه به طرح‌های اولویت دار

وی با طرح این سؤال که سازمان بازرسی در شرایط اقتصادی فعلی کشور چه کار کند،‌گفت: الآن وظیفه داریم پروژه و طرح‌هایی که غیر ضروری است را شناسایی و آن را یادآوری و اعلام کنیم که این طرح، مثلاً در طی یک، دو سال اجرایی نمی‌شود و اولویت هم ندارد. اگر پول هست به طرح‌های اولویت دار اختصاص داده شود و جلوی بریز و بپاش ها گرفته شود.

پورمحمدی با ذکر مثالی در این زمینه ادامه داد: مؤسسه‌ای که حدود یک سال در کشور ایجاد شده و تقریبا بیست، سی کارمند دارد و می‌تواند در یک ساختمان اجاره‌ای باشد طی روزهای گذشته اقدام به خرید یک ساختمان به ارزش ۴۳ میلیارد تومان می‌کند. این در حالی است که هم اکنون کلی ادارات ادغامی در کشور داریم و می‌توان از همین امکانات و فضای موجود استفاده بهتری کرد. وی افزود: می‌توان برای این بیست، سی پرسنل بهترین مکان را اجاره کنند و جلوی این اسراف را بگیرند. چرا امروز در شرایط اقتصادی ویژه، ۴۳ میلیارد تومان برای خرید یک مکان هزینه می‌کنند. از این نمونه‌ها زیاد داریم.

سازمان بازرسی به تقویت تولید ملی کمک می‌کند

وی گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته جهاد اقتصادی را مطرح کردند. امسال نیز تولید ملی را توصیه فرمودند. قطعا ضرورتی بود که مقام معظم رهبری بر اساس تحلیل مدیریت جامع نظام این موضوع را مطرح کردند. آیا این چند ماه چرخ تولید را تقویت کرده‌ایم. سازمان بازرسی با شناسایی موانع و مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری به تقویت تولید ملی کمک می‌کند.

نباید فعالیت‌های حمایتی از تولید متوقف شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که فعالآن اقتصادی و تحلیل گران این حوزه بر مسئله خود تحریمی تأکید می‌کنند، گفت: باید از خود تحریمی عبور کنیم. درست است که چند تخلف صورت پذیرفت و چند پرونده تشکیل شد، اما نباید کار و تلاش را تعطیل کرد. باید درصدد جبران برآمد. مثل آدمی که مریض شده و پس از درمان، به حرکت و زندگی عادی برمی گردد. اشتباه بزرگتر آن است که امروز به کمک تولید نیاییم و فعالیت‌های حمایتی خود را متوقف نماییم و زمین گیر شویم. دشمن می‌خواست ما زمین گیر شده و تحرک نداشته باشیم. حال که یک تخلفی شد نباید اشتباه دوم و سوم را تکرار کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.