تحصیل در ایتالیا تنها برای ثروتمندان است/ معضلات آموزشی دستاورد دولت مونتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، همزمان با بدتر شدن اوضاع نابسامان اقتصادی هزاران دانشجوی ایتالیایی  روز گذشته در اعتراض به کاهش هزینه ها در بخش آموزش تظاهراتی را در شهر میلان برگزار کردند.

حدود ۸ هزار دانش آموز ایتالیایی با آمدن به خیابانها در شهر میلان و هزاران نفر در ۹۰ شهر ایتالیا مخالفت خود را با طرح دولت برای کاهش ۱۳۰ هزار شغل و ۹ میلیارد یورو از کمک هزینه های آموزشی اعلام کردند.

یکی از معترضین با اشاره به کاهش بودجه آموزشی از سال ۲۰۰۸ به شینهوا گفت: به دلیل آنکه صدای اعتراضمان آهسته تر شده است، مقامات دیگر صدای ما را نمی شنوند و ضربه بزرگی به بخش آموزش وارد شده است.

به گفته معترضین در شهر میلان، ۸۰ درصد از هزینه های آموزشی در مدارس خصوصی هزینه شده و مدارس دولتی از طرح های رفاهی محروم هستند.

شهرهای دیگر ایتالیا از جمله رم، ناپل، تورین، فلورانس و بولوگنا نیز شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به افزایش شهریه دانشگاهها و کاهش بورسیه تحصیلی بود.

معترضین در این تظاهرات برنامه های ریاضت اقتصادی دولت ماریو مونتی را که با هدف کاهش هزینه ها و مقابله با بحران بدهی اعمال شده و تنها به قشر ضعیف و متوسط جامعه فشار وارد کرده است، به باد انتقاد گرفتند.

تظاهرات کنندگان پلاکاردهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود “مخالف سیاست ریاضت اقتصادی هستیم و مدارس ما را به ما پس دهید”

معترضین اعلام کردند که افزایش مالیات ها وشهریه دانشگاهها باعث شده تا دانش آموزان تحصیلات آکادمیک را فراموش کرده و ترک تحصیل کنند. کاهش بورسیه های تحصیلی نیز مانع حضور دانشجویان در دانشگاهها و شرکت در کلاسها شده است.

به گفته معترضین، تنها روش برای تغییر آینده ایتالیا، این کشور بحران زده سرمایه گذاری بر روی نسل جوان است اما درک این موضوع از سوی دولتمردان زمانبر است.

معترضین با اشاره به افزایش هزینه کتابهای مدرسه و شهریه دانشگاهها اعلام کردند که آموزش و داشتن تحصیلات دانشگاهی تنها برای افراد متمکن میسر است.

درحالی که در هفته های اخیر شاهد افزایش هزینه ها با هدف فائق آمدن دولت بر بدهی های خود و مقابله با بحران بدهی بوده ایم، دولت ایتالیا ادعا می کند سیاست ریاضت اقتصادی جدیدی را در پیش نگرفته است.

بحران فزاینده بدهی دولتهای اروپایی باعث افزایش ناآرامی های اجتماعی وبرگزاری تظاهرات گسترده دراین قاره به خصوص در کشورهای بحران زده شده است، بطوری که معترضین در جریان این تظاهرات با پلیس درگیر شده و به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می کنند.

پلیس نیز برای کنترل اوضاع و متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش علیه معترضین استفاده می کند و در جریان این تظاهرات افراد بسیاری زخمی یا بازداشت می شوند.

تداوم رکود اقتصادی درسومین و بزرگترین اقتصاد منطقه یورو اخبار نگران کننده ای برای مردم ایتالیا است که شاهد تصویب  دور جدیدی از بسته های ریاضت اقتصادی، افزایش مالیات ها و کاهش حقوق مستمری بگیران هستند.

بحران یورو به بحث داغ رسانه های غربی تبدیل شده است، بطوریکه این رسانه ها در گزارشهای بسیاری به تبعات بحران بدهی در اروپا و اعمال طرح های ریاضت اقتصادی اشاره کرده و افزایش ناآرامی های اجتماعی و برپایی تظاهرات در بیشتر کشورهای اروپایی را از جمله این پیامدها معرفی می کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.