تحقق اقتصاد مقاومتی درگرو خودکفایی محصولات کشاورزی

تحقق اقتصاد مقاومتی درگرو خودکفایی محصولات کشاورزی

جام جم آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: یکی از راههای افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی، فرهنگ‌سازی برای برگشت روستاییان به مناطق خود است.

به گزارش اداره اخبار مجلس شورای اسلامی؛ علی لاریجانی در دیدار مسوولان نظام صنفی کشاورزی کل کشور با بیان این‌که براساس سیاست‌های کلی نظام باید به بخش کشاورزی و دامداری توجه شود، افزود: به طور حتم تحقق اقتصاد مقاومتی که یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، در گرو خودکفایی محصولات راهبردی کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید کشور از تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشدگفت: از نظر منطق دنیایی هم با توجه به فشارهای اقتصادی کشورهای استکباری عقل حکم می‌کند که در کشور در تولید محصولات خودکفا باشیم که لازمه آن حمایت از این بخشهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که چرخه و ظرفیتهای اقتصادی حوزه کشاورزی با بخشهایی مانند صنعت و تجارت قابل مقایسه نیست، یادآور شد: به طور حتم یکی از موارد مورد نزاع در عرصه جهانی در آینده نزدیک مساله امنیت غذایی است که باید مورد حمایت مسوولان قرار گیرد.

وی حمایتهای نقطه‌ای و بدون برنامه را غیرضروری اعلام کرد و افزود: مسوولان باید با برنامه‌ریزی سیاستهایی را تبیین کنند که وضع حوزه اقتصاد کشاورزی در آینده قابل پیش‌بینی باشد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که نظام صنفی کشاورزی مسوولیتهای بسیاری در این حوزه برعهده دارد، تصریح کرد: باید اگر نیازهایی را در حوزه کشاورزی مشاهده می‌کنید، به صورت پیش‌نویس قانونی به مجلس ارائه کنید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به وجود امکانات در روستاها در قیاس با سالهای گذشته و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها افزود: متاسفانه برخی از روستاها به علت مهاجرت خالی از سکنه شده‌اند، از این‌رو باید هم‌اکنون ضمن حمایت از چرخه تولید، اقدامات فرهنگ‌سازی برای برگشت روستاییان به مناطق خود و توسعه کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره به تاسیس نظام صنفی کشاورزی افزود: به طور حتم بدون تشکل و سازمانهایی از این دست نمی‌توان در راه شکوفایی حوزه اقتصاد به‌ویژه کشاورزی قدم برداشت، از این‌رو اگر نظام صنفی کشاورزی مشکلاتی را در این حوزه مشاهده می‌کند، می‌تواند با مجلس در میان بگذارد.

لاریجانی با اعلام این‌که نظام صنفی کشاورزی باید مشکلات این حوزه را نظام‌بندی و ساماندهی کند، تصریح کرد: برای افزایش ارتباطات تشکلها با مجلس مصوبه‌ای را تصویب کردیم، اما شما با عنوان اعضای این نظام صنفی باید با مراکز تصمیم‌ساز مجلس همچون مرکز پژوهشها و کمیسیونهای مرتبط در ارتباط باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراضات اعضای نظام صنفی کشاورزی درخصوص آیین‌نامه‌های وزارت کشاورزی گفت: براساس قانون، آیین‌نامه و مصوبات دولت اگر خلاف قانون تشخیص داده شود، می‌توان آن را حذف کرد، از این‌رو می‌توانید این گونه تخلفات را به مجلس اعلام کنید.

وی با انتقاد از مشکلات بیمه‌ای بخش کشاورزی افزود: براساس قانون باید تمام کشاورزان تحت پوشش بیمه قرار گیرند، از این‌رو بنده در آینده نزدیک با رئیس سازمان تامین اجتماعی جلسه‌ای برگزار می‌کنم تا مشکلات این حوزه کاهش یابد.

لاریجانی با اشاره به پرداخت نشدن یارانه بخش کشاورزی و تولید افزود: براساس قانون باید ۳۰ درصد درآمدهای حوزه هدفمندی به بخش تولید داده شود، اما شاهدیم که این موضوع تحقق نیافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که در حوزه کشاورزی در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲/۵ میلیون تن گندم تولید شد، تصریح کرد: به طور حتم باید برای نگهداری و خرید این مقدار محصول سازوکار مناسب و مشخصی تبیین شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امسال نابسامانیهای بسیاری در حوزه مرغ و شیر وجود داشت که باید با برنامه‌ریزی مشکلات را کاهش داد.

رئیس مجلس با اعلام این‌که کشاورزی باید به طور خصوصی اداره شود، گفت: به طور حتم کشاورزی دولتی مشکلات بسیاری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به این‌که حمایتهای مسوولان از تشکلهای خصوصی باید با ضمانت این تشکلها همراه باشد، افزود: این تشکلات باید به اظهارات و اقدامات خود متعهد باشند و خارج از برنامه‌ریزی عمل نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که مجلس هر حمایت معقولی را از کشاورزان انجام می‌دهد، گفت: قطعاً با شکوفایی حوزه تولید می‌توان با تهدیدها مقابله کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.