تحقق صلح عادلانه با پایان یافتن تجاوز اسرائیل در فلسطین/ انتقاد از دخالت‌های خارجی در سوریه

نخست وزیر عراق گفت: باید براساس روند جدید جهان و اهداف خود و تحقق آمال ملت‌ها حرکت کنیم و تحقق اصول کشورهای عدم تعهد مخالفتی با اینکه جنبش بتواند ساختار خود را گسترش دهد، ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در محل برگزاری اجلاس نم، نوری المالکی در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد ضمن تشکر و قدردانی از میزبانی شایسته دولت و مردم ایران و تبریک ریاست جنبش عدم تعهد به محمود احمدی‌نژاد گفت: کشورهای عدم تعهد به دنبال امنیت، پیشرفت، عزت و کرامت هستند و عراق نیز جزو موسسین جنبش عدم تعهد است.

وی ادامه داد: فرصت این نشست در تهران برای ما بسیار مغتنم است تا از این تریبون بتوانیم دیدگاه‌ها و مواضع خود را در شرایط حساس کنونی جهان بیان کنیم.

نوری مالکی با تأکید بر اینکه ما به دنبال موفقیت اجلاس تهران هستیم، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم به آزادی و دموکراسی دست پیدا کنیم و این اجلاس هم باید بحران‌‌های منطقه و توسعه اقتصادی را در دستور کار خود داشته باشد.

نخست وزیر عراق گفت: جنبش عدم تعهد برای تحقق شعار چند جانبه‌گرایی بر اساس دستاوردهای جدید و تغییر آن تأسیس شد و کشورهای عدم تعهد نیز در این ۶۰ سال گذشته با چالش‌های کنونی مواجه نبودند.

وی با تأکید بر اینکه نباید در امور داخلی سایر کشورها دخالت کرد، افزود: عدم دخالت در امور سایر کشورها جزو اصول کشورهای جنبش عدم تعهد است.

نخست وزیر عراق ضمن خطاب قرار دادن کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: کشورهای نم باید در چارچوب اصول آزادی، دفاع از حقوق ملت‌ها برای آزادی، و دستیابی به توسعه اقتصادی کمک کنند.

وی تصریح کرد: تحقق این اهداف فقط بر اساس همکاری‌ میان کشورهای عدم تعهد ممکن می‌شود و ما ایمان داریم که این جنبش می‌تواند قطبی در میان جریان‌هایی باشد که با یکدیگر درگیر هستند.

نوری المالکی اظهار داشت: باید براساس روند جدید جهان و اهداف خود و تحقق آمال ملت‌ها حرکت کنیم و تحقق اصول کشورهای عدم تعهد مخالفتی با اینکه جنبش بتواند ساختار خود را گسترش دهد، ندارد.

نخست وزیر عراق با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل تصریح کرد: باید ساختار سازمان ملل، اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی اصلاح شود تا بتوانند خود را با جهان فعلی متحول و مطابق کنند.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در مصر و لیبی گفت: گرایش به سمت وطن‌خواهی تنها راه ملت‌های به‌پا خواسته است و آنان از این طریق می‌توانند به توسعه دست یابند.

نخست‌ وزیر عراق تصریح کرد: حکومت‌های این کشورها باید روش‌های خود را بطوری بکار گیرند تا ما ملت‌هایشان همگام شوند.

نوری المالکی درباره بحران سوریه گفت: ما راه حل بحران سوریه را خشونت نمی‌دانیم و ادامه خشونت‌ها بعنوان تجاوز به حرکت‌های تمدن‌ساز خواهد بود و با میراث تاریخی سوریه در تناقض است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: مخالفین و نظام سوریه نباید وارد درگیری‌های مسلحانه شوند و طرف‌هایی که به دنبال ایجاد اختلاف میان ملت سوریه هستند ما با آنان مخالفیم و موضع عراق درباره سوریه تغییر پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: راه حل بحران سوریه را کنار گذاشتن خشونت و مذاکره طرفین می‌دانیم و نباید زمینه را برای تهدیدهای خارجی و دخالت‌های آنان در سوریه فراهم کرد.

وی از جنبش عدم تعهد و سازمان ملل درخواست کرد تا موضع واحدی را برای حل مشکل سوریه اتخاذ کنند و نزاع‌های مسلحانه را پایان دهند.

نوری المالکی با اشاره به اینکه نزاع و درگیری‌های مسلحانه در سوریه کار به جایی نمی‌برد، اظهار داشت: ملت عراق از طرح کوفی عنان اعلام حمایت کرد و امیدواریم جانشین وی بتواند ادامه مأموریت کوفی عنان را انجام دهد.

نخست وزیر عراق گفت: از جنبش عدم تعهد درخواست داریم تا موضع مشخصی را در مورد ابراهیمی داشته باشد و این جنبش باید نقش خود را از طریق کشورهای عضو و مجموعه‌های کاری، فعال کند.

وی با اشاره به پدیده تروریسم افزود: باید جنبش عدم تعهد با پدیده تروریسم برخورد کند و خطرناک‌تر از تروریسم اختلافات طایفه‌ای است.

نوری المالکی با اشاره به اینکه عراق گام مهمی را در جهت ثبات برداشته است، اظهار داشت: قانون اساسی عراق به تأیید مردمش رسید و در آن مطالبات مردم، مسائل دینی و حقوق اقلیت‌ها  و حقوق زنان در نظر گرفته شده است.

نخست وزیر عراق ضمن نگرانی از پدیده طایفه‌گری تأکید کرد: ما از گروه‌های تندرو مسلح تروریست نگرانیم‌ و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را رد می‌کنیم.

نوری مالکی ضمن انتقاد از اندیشه سلفی‌گری اظهار داشت: اندیشه سلفی‌گری که تشکیلات القاعده آن را رواج داده بالاترین خطری است که آینده کشورها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: رژیم گذشته عراق خسارت‌هایی را به ایران و کویت وارد کرد و ما باید از تجاوز‌های این رژیم پند بگیریم.

نخست وزیر عراق ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: اسرائیل فعالیت‌های شهرک‌سازی را ادامه می‌دهد و به حقوق بین‌المللی تجاوز می‌کند.

وی افزود: صلح عادلانه در جهان تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه تجاوز اسرائیل به کشورهای عربی و فلسطین پایان یابد.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: باید دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف به رسمیت شناخته شود و ما از برادران فلسطینی ایمان خالصانه خواهش می‌کنیم تا به آشتی ملی توجه کنند.

نوری المالکی دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم تمامی کشورها دانست و گفت: اسرائیل با قطع نامه‌های بین‌المللی که در باره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است مخالفت می‌کند و ما برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای نیاز به گام‌های عملی داریم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.