تحقیق‌ و تفحص مجلس از بانک مرکزی ؛ محورهای تحقیق و تفحص

ایران > قانونگذاری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال تحقیق‌ و تفحص از بانک مرکزی هستیم، گفت: ادغام موسسات مالی‌ و اعتباری توسط بانک مرکزی یکی از محورهای تفحص است.

به گزارش همشهری آنلاین، ایرج ندیمی با بیان اینکه نمایندگان خواهان تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد بانک مرکزی هستند، گفت:‌ اتخاذ سیاست‌های بانکی، مالی و اعتباری جزء وظایف بانک مرکزی است که این وظایف می‌تواند با واگردهایی از جهت نظارتی و انجام وظایف و یا سوء‌ تدبیرها همراه باشد.

ندیمی افزود:‌ موضوع تبدیل ارز و سکه به سرمایه و انباشت ثروت مردم و خروج این ثروت از بازار پول و طبیعتا آثار آن بر اقتصاد و گردش نقدینگی می‌تواند موضوع قابل اعتنای دیگری در این رابطه باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر با وجود این سیاست‌ها مردم بیشتر به دنبال خرید سکه و ارز هستند و این مسئله بدان معناست که بخشی از پول مردم در بازار وجود ندارد و راکد می‌شود که بر اثر آن به نوعی شاهد انباشت سرمایه و عدم گردش هستیم.

وی اضافه کرد: سیاست‌های پولی و بانکی و مسائلی که باعث عدم نظارت برای بانک‌ها شده از مواردی است که می‌تواند مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

ندیمی به فارس گفت: بانک‌ها تحت عنوان ترس از مباحث کارگروه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی در تسهیلات دهی بیش از گذشته مردم را در پیچ و خم بوروکراسی بانکی قرار می‌دهند که این موضوع باید بررسی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر قرار است که ما با توجه به شرایط اقتصادی خودمان در توسعه بانک محور باشیم، بانک مرکزی بیشترین نقش را در این عرصه دارد ولی در حال حاضر نقش بانک مرکزی کم اثر است و بانک مرکزی بیشتر به بعد رسانه‌ای می‌پردازد.

ندیمی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در ادغام موسسات مالی و اعتباری هم گفت: مجموعه وظایف و اختیارات بانک مرکزی با توجه به اینکه رئیس شورای پول و اعتبار طبق قانون از وزیر اقتصاد و دارایی به رئیس بانک مرکزی رسیده، را می‌توان در تحقیق و تفحص گنجاند و بحث ادغام‌ها هم می‌تواند یکی از محورها باشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.