تحلیل لاریجانی از تحولات سوریه

جام جم آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی ایران، تهدید برخی طرفها برای دخالت نظامی در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت را به معنای مجوزی جهت تکرار این مسأله از سوی دیگر کشورها و سرایت آتش به خود متجاوزان دانست و هشدار داد، دست زدن به چنین اشتباهی سوریه را به میدان نبرد قدرتها تبدیل خواهد کرد.

“علی لاریجانی” در مصاحبه با شبکه العالم، درپاسخ به سئوالی درخصوص درخواستهای مطرح شده از سوی برخی طرفهای منطقه ای و فرامنطقه ای جهت دخالت نظامی در سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت، و موضع ایران در صورت بروز چنین اتفاقی گفت: فکر می کنم که این کار برای آنها خیلی گران تمام شود .. اگر خارج از چارچوب شورای امنیت کشوری بخواهد در سوریه  دخالت کند این امر به معنای آن است که همه کشورها مجوز دارند این کار را انجام دهند.

وی مسأله سوریه و عراق را با یکدیگر متفاوت دانست و گفت: در عراق تقریبا تفاهمی صورت گرفت؛ درست است که روسیه و آلمان ابتدا خیلی نظر مساعدی نداشتند ولی پس از آن به این طرح پیوستند.

وی افزود: کسانی که این اشتباه را انجام دهند خودشان را در میان آتش انداخته اند.

لاریجانی ادامه داد: ضمنا این آتش به اطراف هم سرایت می کند، و طرفهای منطقه ای فکر نکنند که می توانند در آن شرایط مرزهایی آرام با سوریه داشته باشند.

لاریجانی عملی شدن تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه را بعید دانست و گفت: بعید می دانم اسرائیلی ها تا این اندازه بی عقل باشند که دراین شرایط در سوریه دخالت کنند، زیرا در صورت حمله اسرائیل کاملا مشخص است که وظیفه همه مسلمانان چیست.

لاریجانی افزود: احتمال اینکه یک جنگ فراگیر وجود داشته باشد از نظر منطقی وجود دارد، ولی زیاد نیست؛ زیرا زمینه گسترش چنین جنگی در صورت بروز آن زیاد است، و رژیم های پوشالی مانند رژیم صهیونیستی هم در این آتش گرفتار خواهند شد.لذا همان کسانی که اکنون خواستار دخالت نظامی در سوریه هستند، نگاه بسیار حسرت آمیزی به نتایج و پیامدهای چنین اقدامی دارند.

لاریجانی با اشاره به دیدگاه های مختلف درباره بحران سوریه در آغاز حوادث این کشور، گفت: در ابتدا یکی از نظریه ها این بود که موجی که در دنیای اسلام به وجود آمده در سوریه نیز درحال تکرار است، و هیچ عامل خارجی در آن نقش ندارد. یعنی مردم سوریه مانند مردم مصر خواستار اصلاحات بودند.نظر گروه دیگری از سیاستمداران این بود که کلا این ماجرا خارجی است و آمریکایی ها و برخی کشورهای دیگر در حال هدایت آن هستند، و این بحران بعد داخلی ندارد و طرفهای خارجی درحال پول دادن و تحریک مردم هستند.

وی با اشاره به دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه، تأکید کرد: نظر جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز متفاوت بود.ما معتقد بوده ایم که باید اصلاحاتی داخل سوریه باید انجام شود ، ولی این اصلاحات دموکراتیک است و با سرنیزه صورت نمی گیرد.

رییس مجلس با تأکید بر تفاوت اوضاع سوریه با مصر و تونس، اظهار داشت: سوریه در جنگهای ۳۳ روزه و ۲۲ روزه متفاوت عمل کرد ، سوریه جزء محور مقاومت است که البته نیاز به اصلاحات نیز دارد.

وی ادامه داد: کشورهایی که به دنبال براندازی در سوریه هستند به دنبال اصلاحات واقعی نیستند، بلکه قصد دارند با سوء استفاده از فرصت، محور مقاومت را تخریب کنند.

لاریجانی ادامه داد: چرا اسرائیل آمریکا و انگلیس در مسأله سوریه تا این حد احساس خوشحالی می کنند، درحالی که آنها در قضیه مصر نگران بودند ،این درحالی بود که در مصر سلاحی وجود نداشت و مردم در میدان التحریر تظاهرات می کردند، ولی در خیابانهای سوریه می بینیم که آر پی جی و سلاح های کشنده و مرگبار وجود دارد.

رییس مجلس شواری اسلامی با اشاره به واکنش کشورها به حادثه اخیر دمشق و ترور چند تن از مسئولان دولتی گفت: نوع رفتار و واکنش کشورها به انفجار تروریستی دمشق بسیار جالب است ،آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی هیچکدام تروریستها را محکوم نکردند؛ همه آنها اظهار خوشحالی کرده و گفتند که دیگر زمان رفتن بشار اسد است، و باید در شورای امنیت کاری صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: مواضع و اظهارات مسئولان غربی نشان می دهد که این حادثه تروریستی از قبل طراحی شده بود. به صورتیکه همه تروریستها در دمشق جمع شوند و در چند نقطه پایتخت ناآرامی به وجود بیاورند، و پس از انجام این عملیات تروریستی پرونده سوریه را روی میز شورای امنیت قرار دهند، و بگویند که وضع به هم ریخته است و کار این کشور تمام است.

لاریجانی مواضع آمریکا و همپیمانانش درخصوص حادثه تروریستی دمشق را از نظر حقوق بشر یک فاجعه دانست و گفت: از نظر آمریکا ترور و تروریسم خوب و بد وجود دارد و همه کارهای تروریستی بد نیست؛ بنابراین جنس عملیات تروریستی دمشق چون به مذاق آنها سازگار بود، عملیات خوبی بود.

وی تأکید کرد: برخی کشورهای منطقه خلیج فارس که در آنها بویی از دمکراسی و توجه به رأی مردم وجود ندارد، به سوریه پول و سلاح می فرستند و امکاناتی را تدارک دیده اند تا سوریه را فتح کنند؛ کشورهایی که برخی از آنها بسیار کوچک هستند و در برخی از آنها حتی رانندگی زنان مجاز نیست.

لاریجانی اظهار داشت: وقتی با راکت و آر پی جی وارد شهر می شوند و شهروندان را گروگان می گیرند، فرصتی برای اصلاحات سیاسی به وجود نمی آید؛ برای هر کشوری ابتدا باید امنیت فراهم شود و پس از آن اصلاحات سیاسی صورت گیرد.

وی با اشاره به ثابت نبودن اوضاع مخالفان سوریه گفت: معارضه در سوریه وضع ثابتی ندراد و از گروره های مختلفی تشکیل شده است. وقتی از معارضه صحبت می کنید یک سازمان واحدی را نمی توانید در نظر بگیرید.

رییس مجلس هشدار داد: این آتش فقط در سوریه به وجود نخواهد آمد، و برای کشورهایی که اکنون خیلی شعف دارند نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد، و به نظر من آنها اکنون ساده اندیشی می کنند.

لاریجانی با بیان اینکه انقلابهای منطقه ضد دیکتاتورهای وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی به وجود آمد، تأکید کرد: در تونس، مصر، و لیبی تحولات مثبتی دیدیم و حمایت کردیم . در بحرین هنوز مردم موفق نشده اند ولی ما تحولات را مثبت می دانیم و مردم این کشور به دنبال آن هستند که شرایط دمکراتیکی داشته باشند.

وی گفت: در سوریه اصلاحات را درست می دانیم ولی نه باشیوه سرنیزه؛ معتقدیم که این اصلاحات می تواند درونی انجام شود و ما هم در این زمینه کمک کننده هستیم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.