تحلیلگر روس: غرب در مذاکرات هسته ای مشوق های کافی به ایران بدهد

‘یوسییف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نشست هسته ای مسکو اظهار داشت: بر خلاف جنجال های رسانه ای برخی کشورها، نیتجه مذاکرات مسکو در باره برنامه هسته ای ایران خوب بود، چون برگزاری این دور از مذاکرات موجب شد که روند گفت و گو قطع نشود و مذاکرات برای دستیابی به راه حل های احتمالی در آینده نیز ادامه یابد.

وی افزود: نشست هسته ای مسکو اثبات کرد که روی میز مذاکره ایران و ۱+۵ پیشنهاد های مشخص دو طرف قرار دارد و طرفین گفت و گو به طور جدی و اصولی درباره درخواست های متقابل بحث کردند.

وی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا را به عدم حصول موفقیت بیشتر در مسکو متهم کرد و گفت: تهران در نشست استانبول با تعلیق مشروط غنی سازی اورانیوم موافقت کرد، اما حال این سوال مطرح است که غرب در عوض چه گامی برداشته است؟

تحلیلگر روس اضافه کرد: در مقابل اعتماسازی ایران در خصوص مباحث مربوط به تعلیق غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، غربی ها پیشنهاد کردند که سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را تامین کنند، اما واقعیت این است که این پیشنهاد چیز دندان گیری برای تهران نداشت.

وی با اشاره به اینکه غنی سازی اوارنیوم بر اساس قوانین بین المللی حق طبیعی ایران است، ادامه داد: اگر غرب به دنبال پیشبرد مذاکرات هسته ای بود، می توانست در گام نخست و به منظور اعتمادآفرینی در نزد ایرانیان تحریم های یکجانبه اقتصادی و پولی علیه این کشور را بردارد.

وی با اشاره به شرایط سیاسی متغیر در کشورهای طرف مذاکره هسته ای گفت: غربی ها باید مراقب باشند که فرصت سوزی نکنند، زیرا از نظر منطقی برای پیشبرد مذاکرات هسته ای تا پایان سال ۲۰۱۲ زمان باقی است و با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در صورت عدم بهره برداری درست از وقت موجود، مذاکرات می تواند برای شش ماه تا دو سال متوقف شود.

رییس مرکز تحقیقات سیاسی راهبردی روسیه با تاکید بر ضرورت اجتناب طرف های غربی گروه ۱+۵ از طرح خواسته های یکجانبه گرایانه و غیرمنطقی اظهار داشت: طرف های غربی برای نمایش حسن نیت خود در مذاکرات حداقل باید یک گام عملی در مقابل ایران بردارند، نه اینکه به ارایه پیشنهادهای کم ارزشی مانند تحویل سوخت مورد نیاز راکتور تهران اکتفا کنند.

وی با اشاره به جایگاه برنامه های هسته ای در سیاستگزاری خارجی کشورمان افزود: غربی ها می توانند با دادن امتیازهای منطقی و چشمگیر به بحث درباره محدودسازی غنی سازی اورانیوم در ایران امیدوار باشند، ولی باید بدانند که ایران تحت هیچ شرایطی مواد هسته ای غنی شده را به بیرون از خاک خود منتقل نخواهد کرد و غرب نباید در این ارتباط دچار توهم شود.

وی با اشاره به جو بی اعتمادی موجود در روابط ایران و کشورهای غربی اضافه کرد: ایران کاملا حق دارد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را به واحد نظامی پارچین راه ندهد، زیرا ایرانی ها شاهد بوده اند که مذاکرات با طرف های غربی بر سر برنامه هسته ای این کشور در هشت سال اخیر بی ثمر بوده است و کشورهای غربی همواره از برداشتن گام های متقابل در پاسخ به اعتمادسازی ایرانی ها طفره رفته اند.

یوسییف با اشاره به روی آوردن غرب به تحریم های یکجانبه به عنوان تنها گزینه موجود برای فشار بر ایران گفت: هر چند تحریم های کنونی یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران جدی است، ولی تجربه سال های گذشته نشان می دهد که غرب هرگز نمی تواند با تکیه بر این ابزار جمهوری اسلامی را به تسلیم وادارد.

وی همچنین نسبت به تبعات محاصره اقتصادی ایران هشدار داد و گفت: چنین اقدامی مترادف با اجرای یک سناریوی نظامی خواهد بود، اما غربی ها باید آگاه باشند که هر گونه درگیری نظامی با ایران تمام منطقه را به آتش خواهد کشید و جنگ با ایران به یک جنگ منطقه ای تمام عیار تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: کشورهای غربی باید با واقع بینی و دوراندیشی گام های استوارتری را برای پیشبرد مذاکرات هسته ای بردارند و با ارایه مشوق های لازم و کافی، انگیزه لازم در طرف ایرانی را نیز به منظور کمک به دستیابی به هر گونه توافق احتمالی در موضوع پرونده هسته ای این کشور فراهم کنند.

اروپام/۲۲۴۰**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۲۵۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.